marsvinrotte

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

pointless

marsvinrotte

Legg innav pointless » 05 jun 2004, 17:54

jeg veit at dette har vert oppe før. men jeg lurer alikevel. jeg tenker på marsvin. og da blir det flere dyr å ta ut å kose med. om man hadde hatrt marsvin på arm3n og rotter flygende rundt. hadde det gått bra? ikke noen som har erfaaring der?

Brukeravatar
Alvrina
Gammelrotte
Kontakt:

Legg innav Alvrina » 05 jun 2004, 20:19

jeg hadde en rotte og en kanin som jeg pleide og kose med sammen det gikk bra etter at kaninen ble kasterert !!!! Jeg prøvede det med en hamser og det gikk ikke så bra , den hamsteren fikk jammen gjennom gå. :)

Brukeravatar
Melody
Gammelrotte
Sted: Sør-Trøndelag

Legg innav Melody » 06 jun 2004, 09:28

Som vi har nevnt i så mange andre tråder, skal man ikke ha rotter sammen med dyr av andre arter. Det er ikke naturlig for dem, og vi som mennesker kan nok ikke sette oss inn i hva en rotte tenker om et marsvin og omvendt.

Om kjæledyr er nødt til det, venner de seg til ting som regel. Jeg synes ikke man skal satse på å gi rottene og marsvina felles utetid og uteområde, for vi vet jo aldri hvordan de trives sammen og hvordan hvert av disse dyrene har bevart sine naturinstinkter, men sjansene for at de dreper hverandre i fanget ditt, er nok minimale, men hvorfor ha både marsvin og rotte hvis du tror det kan by på problemer?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

pointless

Legg innav pointless » 07 jun 2004, 01:30

jeg veit det... men om jeg skulle hatt marsvin så måtte jeg sikkert ha hatt dem ute samtidig noen ganger. men vi fant ut at vi ikke hadde tid eller rom for marsvin enda. så det spiller ikke lengre noen trille :)

Sjobeng
Stjeler søppel
Sted: Jæren
Kontakt:

rotter og "venner"

Legg innav Sjobeng » 10 jun 2004, 14:36

jeg har opplevd litt for mye av innblanding av forskjellige dyreraser....rotter som har angrepet marsvin, kaniner o.l. enten har de nok følt seg truet av størrelsen eller det er villdyret i dem som har handlet. men rottene mine står i stua med buret åpent døgnet rundt og de går godt sammen med hundene. vet mange som har burene stående åpne og har katter og hunder som kravler på buret som det passer dem. en annen ting er at jeg vet folk som har byttet om på unger fra rotter, ørkenrotter og deguser, med suksess, men var det nødvendig? rotteungene ble oppdratt av ei ørkenrotte og omvent. mine erfaringer ellers er at ørkenrotter og rotter IKKE går bra sammen. men alt i alt så kommer det jo endel an på dyrene.

Brukeravatar
Heidi
Gammelrotte
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: rotter og "venner"

Legg innav Heidi » 10 jun 2004, 15:47

en annen ting er at jeg vet folk som har byttet om på unger fra rotter, ørkenrotter og deguser, med suksess, men var det nødvendig? rotteungene ble oppdratt av ei ørkenrotte og omvent.

Man kan jo spørre seg selv HVORFOR de gjorde dette. Det var neppe av hensyn til dyrene. Helt unødvendig å drive på sånn når man har kjæledyr, synes jeg. Det er mange nok som ikke vet hvordan de skal stelle en rotte (eller en hund), de kan jo heller prøve å sette seg inn i det å ha EN art i fangenskap istedet for å drive med sånne useriøse forsøk.

Sjobeng
Stjeler søppel
Kontakt:

Legg innav Sjobeng » 10 jun 2004, 15:57

ja, ikke sant? er ikke vits å ha 30 rotter og 30 ørekenrotter bare for å se om man klarer å få dem til å fostre opp hverandre.... vedkommende hadde også et stooort bur hvor alle rottene gikk, hanner og hunner om hverandre....det kom kull i tide og utide og flere av rottene manglet haler etter slåsskamper.

Brukeravatar
Heidi
Gammelrotte
Kontakt:

Legg innav Heidi » 10 jun 2004, 17:46

Uff. Sånne ting burde anmeldes. Vi har en streng dyrevernslov, som er ment til å ta sånne forhold. Dessverre er det sjelden det skjer noe, men hvis de ikke blir anmeldt vil det hvertfall ikke skje noe. Har ikke Dyrebeskyttelsen noen prosedyrer på det der?

Brukeravatar
Heidi
Gammelrotte
Kontakt:

Legg innav Heidi » 10 jun 2004, 17:56

De har ihvertfall en webside om hva man kan gjøre:
http://www.dooa.no/faktasider/g_dyremishandling.html
Så politiet og/eller distriktsveterinæren er riktig sted å henvende seg. Det hjelper også å lese dyrevernloven for å kunne påpeke hvilke forhold i denne som ikke blir fulgt, "synsing" blir sjelden tatt hensyn til hos politiet, tror jeg :)

Sjobeng
Stjeler søppel
Kontakt:

Legg innav Sjobeng » 11 jun 2004, 11:29

generelt blir det tatt for lite hensyn og sånt "småtteri" blir sjelden prioritert. skal ikke være lett å være et dyr :(

Gå tilbake til «Generelt»