Hallo alle sammen Jeg lurer nok en gang på en ting jeg
Jo, jeg skal kanskje skaffe meg ei jente til Conrad, men så lurer jeg på hvor mye dere har betalt for det? For jeg har hørt at sterilisering er dyrere enn kastrering..?
Skal du sterilisere hunnrotten? Er Conrad kastrert? Hvis han ikke er kastrert, vil hunnen gå en traumatisk tid i møte; en viril hann lar ikke en sjanse til "some sweet lovin'" gå til spille, uansett om hunnen er enig eller ikke. Mann med juvelene i behold+dame=slitsomt for damen i lengden. Hannrotter godtar ikke hodepine som unnskyldning når de har målet i sikte.
Ja, jeg tror det. Kastrering er ikke fullt så omfattende som sterilisering av hunnrotter. Jeg har ingen erfaring med sterilisering, men med tanke på komplikasjonene vi har fått ved bukinngrep på en hunnrotte nylig, vil jeg ikke anbefale slike inngrep på en rotte som er frisk. Hvis det ikke er noen ting ved Conrads oppførsel som taler for at han trenger kastrering for å kunne omgås andre hanner, vil det i grunnen være bedre for ham å slippe kastrering og gå sammen med andre hanner. Inngrep i seg selv er risikabelt på et så lite dyr og oppvåkning+rekonvalesens er en påkjenning for dyr og eier. Det ser ofte grusomt ut når man får med en nyoperert rotte hjem og det tar en del tid før de våkner ordentlig opp.
Jeg kastrerte hannrotta mi, og det gikk greit. Jeg leverte han tilig om morgenen og kunne hente han på ettermiddagen og da var han våken. Jeg fikk ikke lov å ta han med hjem før han var helt våken, og måtte passe på og holde han varm. Han klarte seg fint og neste dag spiste og drakk han
Evanarotta wrote:Jeg kastrerte hannrotta mi, og det gikk greit. Jeg leverte han tilig om morgenen og kunne hente han på ettermiddagen og da var han våken. Jeg fikk ikke lov å ta han med hjem før han var helt våken, og måtte passe på og holde han varm. Han klarte seg fint og neste dag spiste og drakk han
Brukte du vanlig sprøytenarkose eller gassnarkose? For jeg har hørt at sprøytenarkose er mer risikofullt, for sjansen at de våkner igjen er mindre.
Hvorfor kjøper du ikke heller en hannrotte til i stedet for en hunnrotte? Jeg syns ikke du skal kastrere Conrad hvis ikke du har en god grunn til det. Kastrering er en stor påkjenning på den lille kroppen og det burde være absolutt siste utvei når alle andre alternativer er forsøkt!!
Jeg kastrerte hannrotta mi, og det gikk greit. Jeg leverte han tilig om morgenen og kunne hente han på ettermiddagen og da var han våken. Jeg fikk ikke lov å ta han med hjem før han var helt våken, og måtte passe på og holde han varm. Han klarte seg fint og neste dag spiste og drakk han
Vi har fått fire rotter operert, ingen av dem har blitt kastrert. To ble operert for kreft, en for tannbyll og en fikk en skadd del av halen amputert. Den ene rotten døde under rekonvalesensen, de andre overlevde. To av de overlevende var våkne da vi fikk dem med hjem, men "våken" etter en operasjon er ikke nødvendigvis det samme som å være sitt gamle jeg. Alle de tre som klarte seg brukte mange timer på å gjenvinne full kontroll over motorikk og klarte bare å ta til seg flytende føde eller oppbløtt tørrmat den første kvelden etter inngrepet. Nemesis kan sikkert fortelle mer om oppvåkningen etter kastrering, siden hun har fått to hannrotter kastrert p.g.a. aggresjon mot rotter og mennesker. Det er IKKE noe koselig å sitte en hel kveld og overvåke en nyoperert rotte; når de først har begynt å våkne opp og får mer kontroll over kroppen, kommer smertene hos rotten og angsten hos eier. Vil dyret mitt orke å holde ut over natten? Det er ikke noe koselig å få et dyr operert. En frisk rotte vil nok ha en bedre oppvåkning enn et dyr som blir operert p.g.a. sykdom, men smertene etter inngrepet vil uansett være der. Å kastrere en rotte uten at det er helt nødvendig for at rotten skal kunne fungere sammen med andre rotter og være håndterbar, synes jeg er unødvendig. At Dyrebeskyttelsen kastrerer og steriliserer dyr de får inn, er en annen sak og kan forsvares, men jeg synes ikke personlig noe om at privatpersoner kastrerer eller steriliserer rotter kun for å kunne ha dem sammen med det motsatte kjønn. Da er det ikke lenger rottens, men eiers beste som står i fokus.
Men også en av grunnene til at jeg vill kastrere han er at han tisser noe så sinnsykt mye. Og da mener jeg MYE. Men er det farlig for han så bør jeg kanskje bare la han tisse omkring, istedenfor å sette han i fare.
Det innebærer alltid en risiko med operasjoner, men det at han tisser overalt er nok bare at han markerer. "Den er min.. og, den der, ja. Hm, denne? Joda, min den og!"
Jeg hadde en hunnrotte en gang som alltid skulle markere på kjæresten min - kom løpende når han satt i sofaen, kravlet over armene hans og etterlot dråper bortover hele han.