Hva loven sier om vanskelige utleiere og burdyr?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Acer

Hva loven sier om vanskelige utleiere og burdyr?

Post by Acer »

har prøvd å søke.. men har visst ikke søkt på rette ord, eller rett setning. Men er det noen her som kan gi meg linker til steder hvor det står klart i loven, at en utleier ikke kan nekte deg å ha burdyr? Det trengs så raskt som mulig. takker på forhånd :)

LILO
Hamstrer mat
Posts: 383
Joined: 01 Nov 2005, 11:34
Location: Sandnes

Post by LILO »


Acer

Post by Acer »

hmm. litt uklar kilde.. men greit nok. takker.

Noen som har flere? :)

LILO
Hamstrer mat
Posts: 383
Joined: 01 Nov 2005, 11:34
Location: Sandnes

Post by LILO »

Da vi fikk ny husleielov i 1999 ble det innført en egen bestemmelse om dyrehold - § 5-2.
Her heter det at ”Selv om utleieren har fastsatt et forbud mot dyrehold – kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.”


Selv om mange borettslag eller husleiekontrakter fortsatt har forbud mot dyrehold, er dette i realiteten i strid med den nye rettstilstanden, og bør egentlig endres. En kjøper eller leietaker behøver ikke nødvendigvis å ta et slikt forbud på alvor – vurderingen skal følge den nye lovteksten.
For det første må det altså foreligge gode grunner som taler for at du skal kunne ha Passop eller Emmeline boende hos deg. Disse gode grunnene er egentlig ”dine” egne grunner – det kan vanskelig tenkes en objektiv vurderingsnorm her. Dyrehold er svært subjektivt, og gode grunner er nok mye mer enn behovet for en førerhund. Både velferdshensyn og sosiale hensyn vil komme i betraktning.

Hvis du har et dyr allerede ved innflytning vil jo det i seg selv være en svært god grunn for deg til å beholde det. Det som vel vil være avgjørende ved en slik vurdering er om dyre-holdet er til ulempe for naboen(e). Enhver ”ulempe” er neppe nok – ulempen må måles mot dine egne gode grunner for å ha et dyr boende. Som eksempler på ulemper som vil kunne bli tatt i betraktning, lister lovforarbeidene opp slike som støy, ubehagelig lukt eller at noen av de som bruker eiendommen får fysisk ubehag av dyret, for eksempel allergiske reaksjoner.

Hvorvidt det oppstår en ulempe kan for øvrig vanskelig registreres før du og dyret har bodd der en stund. Sannsynligvis er ordet ”ulempe” slik å forstå at hvis noen viser til ”alminnelig sjenanse” er dette ikke det samme som at dyret er til ulempe, som er et sterkere ord. Dessuten er det den som hevder at det foreligger en ulempe for ham/henne som må godtgjøre det – det er altså ikke nok bare å hevde at det foreligger en ulempe.

Det med allergi kan være reelt nok, men det er antageligvis ikke noen ”ulempe” før den har slått ut i forhold til dyret du flytter inn med. Det ser ut som de nye reglene gir leiere og eiere noe større rett til å holde dyr enn tidligere lovgivning, noe som vil vise seg etter hvert som det kommer avgjørelser fra domstolene som omhandler slike tvister.

Jeg har funnet en avgjørelse fra Husleietvistutvalget i Oslo fra inneværende år som behandler en oppsigelsessak med bakgrunn i anskaffelse av en hund. Avgjørelsen går grundig inn på begrepet ”gode grunner”, og er også ellers illustrerende for denne type saker. Vil du vite mer, kan du kontakte HTU, enten via tlf. 22 59 31 50 eller e-post: firmapost@htu.no eller gå inn på hjemmesiden på internett på www.htu.no der hele avgjørelsen er lagt ut på Sak 2001/93.

For øvrig må det være et godt råd til leietageren/den nye eieren å underrette alle i oppgangen og gi styret melding om at man flytter inn med dyr. Det er ikke noe krav etter loven, men vedtektene kan formodentlig fastsette dette ”til sikring av god husorden”.

© Ole Christian Høie
Advokat

05.02.03

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Jeg sendte enten deg eller Akela85 noen linker på pm for en liten stund siden. Så dere på dem? Har ikke de linkene på denne datan, men kan legge de ut her når jeg har dem. :thu:

Vertigo

Post by Vertigo »

Pappa og jeg er på utkikk etter ny leilighet, og spør alltid om det er lov å ha dyr i de leilighetene vi ser på. De som skulle selge den ene leiligheten vi så på sa at det hadde nettopp kommet (2005 eller 2006) en lov som sier at det er lov å ha dyr i alle leiligheter. Det er dermed ikke noen som kan nekte deg å ha hverken burdyr eller andre dyr.
Har ingen kilder på dette bortsett fra dejeg hørte det fra, dessverre.

ratsofnimh

Post by ratsofnimh »

Trenger litt hjelp med dette:
Da jeg flyttet inn hos private utleiere i fjor (kjellerleilighet) , stod det i husleieavtalen: Ikke dyr. Men husvert sa til meg at det var greit at jeg skaffet meg hund.
Om sommeren flyttet kjæresten min til meg fra Oslo, og han hadde rotter. Vi skaffet oss også en hund fra omplasseringen.
Vi hedde de lenge, huseier la merke til dem, kommenterte det på en ikke-negativ måte. Vi trodde alt var helt greit, til en dag vi fikk en rotte i gangen. Jeg ga beskjed til husvert, som tok helt av og begynte å beskylde rottene våre for å ha "lokket" dem til oss! Og vi måtte kvitte oss med rottene våre.
Dette ser jeg på som helt uaktuelt, så nå skal vi flytte. Men hun har ikke lov til dette! Det er ingen som helst grunn til at vi ikke skal ha rotter, de plager ingen, lukter lite og lager omtrent null støy.
De har for så vidt en hund som alltid springer løst, følger etter oss ned til hovedveien og har nesten blitt påkjørt av trailere flere ganger.
Har også sett nå at den nye husleieavtalen sier at man kan ha dyr så lenge de ikke er til sjenanse for andre.
En annen ting er at det er litt vanskelig å få seg nytt sted å bo når vi sier at vi har en hund og åtte rotter..... Er det okei å ikke si noe så lenge man spør om å det er lov å ha dyr der, og så lenge de vet at vi har hund? Vil nødig være uten våre søte små.....

Masja

Post by Masja »

Tjaa.. Vi har ikke sagt noe om rottene til de huseierne vi har bodd hos. Det første stedet vi bodde med rotter (det var kun to) visste ikke huseier om det, og vi sa heller ingen ting. Han bodde ikke i huset, og jeg synes i og for seg at han ikke hadde noe særlig med det heller, ettersom de ikke var til sjenanse for noen. Der vi bor nå hadde vi med oss rottene, men sa ingenting om de da vi flyttet inn. Men huseierne er heldigvis veldig greie og sa ingenting på det da de oppdaget at vi hadde rotter i leiligheten.
Det er klart man kan komme opp i ubehagelige situasjoner om man ikke sier noe om dyrene man har med seg før man flytter inn, og det blir oppdaget, men jeg synes egentlig ikke at huseierne har så mye med det, så lenge det er dyr som ikke er til sjenanse for noen. Det kommer jo også litt an på hva slags forhold man har til uleier. Det er ganske stor forskjell om huseier bor i samme hus som leiligheten man leier, eller om det er et firma som leier ut og som man ellers har et veldig upersonlig forhold til.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Kan jo evt også gjøre det slik at dere bare spør om det er tillatt med burdyr. Det skal nemlig være samme for huseier hva slags burdyr du han, han/hun kan ikke nekte deg rotter dersom det er tillatt med andre burdyr, bare fordi han/hun personlig ikke liker rotter.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

http://home.no.net/huskatt/borettslag.htm

har kommet nye lover som sier at man ikke kan bl nektet å ha husdyr uansett i hvilke type boforhold. Men det er mange som prøver seg alikevel, og ikke vet om de nye reglene
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Rudolf

Post by Rudolf »

Her kan dere finne en del info om leietager og utleiers rettigheter og plikter:

www.lbf.no (Leieboerforeninga)
www.utkastelse.no

Vi er visst dessverre mange som får bråk med huseier og/eller naboer fordi vi er glade i burdyr...

ratsofnimh

Post by ratsofnimh »

Problemet er at selv om loven sier man kan, så kan man bli nektet å få lov til å leie hos personer.
Uansett hvor mye man sier at man har rett ifølge loven.
Det er problemet; for da kan de bare si at nei, vi vil ikke leie til dere...

Det er et stort problem man ikke kan egentlig vinne på uansett hvordan man vrir og vender på det.

De vi skal ha leilighet hos nå, spurte vi om vi kunne ha dyr, og da spurte de hvordan dyr det var; vi hadde en hund og rottene våre; det ble til slik at vi ikke kunne ha noen av dyrene, selv om ikke det finnes noen grunn for sjenanse eller slitasje på leiligheten som de kunne skape.

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Lat heller vere å nevna noko om dyra før de er innflytta og alle kontraktar er ferdig underskrivne - då kan de heller vifta med lovane, dersom det skulle bli noko. :lol:

Mac dyregod
Sofaspiser
Posts: 179
Joined: 06 Dec 2005, 22:27
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Post by Mac dyregod »

jeg hadde heller funnet en leilighet der dyr var ok. Å begynne å krangle med huseier fører bare dumme ting med seg uansett. Ønsker ikke de dyr, så er vel det deres sak egentlig. Blir for dumt og skulle starte sure krangler...
Noe annet om man var flyttet inn og det ikke sto noe om å ha dyr. da kan man heller vifte med loven...
Et liv uten dyr er ikke noe liv

ratsofnimh

Post by ratsofnimh »

Tja, skulle vel kanskje latt være å si noe, men det ville blitt litt rart å komme drassende på en mellomstor hund og to bur med rotter.........
Ser det p den måten at leietaker har plikt til å fortelle at de har dyr.
Vi måtte avlive hunden vår i går på grunn av dette, skulle egentlig sende han til mora mi, men flybillett kom på seks tusen kroner....
Veldig trist, men sånn er det. Dumme menneskene...

Post Reply