ny rotte eier.. hjelp!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

ny rotte eier.. hjelp!

Post by ssilje89 »

hei! :D
får 2 uker siden fikk jeg rotter, to styk han i dyrebutikken sa at ikke det var noe problem å gjøre di tamme når det var to.
han sa jeg måtte la di være alene i en uke når di kom i buret, det har jeg gjort...
samboeren min skulle "ha" den ene, men nå er det sånn at han ikke kan hjelpe å gjøre di tamme, jeg strever mye når di løper rundt her i sofaen alle veier. å nå i 3 dager har di plutselig begynt å bite meg i fingeren, først trodde jeg det var får å "smake" men er oftere å oftere det skjer...
den ene er helt gal, det har den vært fra dag en, går ikke ann å hålde den eller noe. :(
har hatt mange dyr men aldre rotter, å har veldig lyst til å få di skukkelig tamme, men er redd om jeg ikke greier det må jeg gi di til noen som kan litt om rotter. får begynner å syntes di er litt små skumle når di skal bite etter meg... :(
håper på hjelp å svar.
Mvh silje og di to gale rottene :shock:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

De "gale" rottene...biter de deg til blods, eller klyper de bare til?
Det var leit at du skulle få så dårlig råd og informasjon i dyrebutikken :( Ingen dyr blir temmet ved at man setter dem sammen i et bur en uke. Det finnes mange tråder på forumet om å temme rotter, hvis du bruker søkefunksjonen, men først tror jeg det er best å finne ut om rottene virkelig er gale (og biter deg til blods) eller mest skremte og uvant med mennesker (og klyper hardt til).

Kjeksen

Post by Kjeksen »

Jeg hadde det samme problemet selv engang.

Kjøpte 2 fra dyrebutikken. Dessverre var det ikke tamme, og tydeligvis ikke interessert! Var et par ganger de bet så og si igjennom fingeren min, og det var blodsprut overalt...det gjør fort at man får en naturlig frykt de små dyrene, for selv om de er små så er de utrolig sterke! Og ikke minst har de utrolig kraftige kjever!

Så det endte (dessverre) med at jeg gav opp de ganske tidlig, for jeg skjønte at det ikke ville gå. Selvom det kanskje hadde gått i lengden, så hadde "frykten" i meg ovenfor de 2 satt så store spor pga det som hadde skjedd, at jeg ikke hadde lyst rett og slett. MEN, så fikk ho ene unge. Det passet jo ypperlig! 13 små nurk, som hadde menneskekontakt fra første mulige stund. Det merket jeg forskjell på. Jeg beholdt 2 av ungene, og resten ble solgt/gitt bort...og mine ble så utrolig tamme. De var verdens beste! De 2 som ikke ville bli tamme, ble dessverre avlivet. Dog på en rask og fin måte, så selvom det ikke var lett å avgjøre da så angret jeg aldri på det. Det var bare best...

Så om det ikke funker i lengden for dine heller, så anbefaler jeg deg bare å skaffe noen som er 5uker rett og slett, og gjerne fra privatpersoner som vet hva de gjør! Det er ikke sånn at du ikke skal ha tamme rotter...det blir bare dumt og kan ikke kalles kjeledyr spør du meg. :bravo:

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Bruk søkefunksjonen her, som Matmor sier, så finner du gode råd mot biting/napping, "tvangskosing" og andre temmingstriks.
Husk, det er aldri umulig å få et dyr tam :D Lykke til!
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

takk

Post by ssilje89 »

takker så mye,
nei biter ikke til blods men like ikke fingrene mine, den ene kryper oppi fjeset mitt men biter ikke (veldig redd når den kryper der :shock: )
men når jeg tar hendene mot den så napper di etter fingrene å noen ganger holder den å skal bite på den. er litt vondt men har ikke blødd til nå. trekker alltid fingeren bort, er bare e reaksjon, men tar fort henn på rotten igjen.. er dette galt?

ja fikk litt rar informasjon av han. er flaut å si det men er litt skeptisk til di, spes den ene :( er ikke noe gøy..
neste gang skal jeg kjøpe av noen som har gitt rottene mye kontakt fra tidlig av...

di er nesten hele tiden i huset sitt... di går skjeldent ut, di står i stuen så begynner vel å bli vant med lyder...

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

har lest litt om å gjøre di tamme, men står gi youghurt med fingeren, men tørr ikke det når di små biter meg.hehe

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Her er en tråd med noen gode råd: viewtopic.php?t=6411
Spesielt dette med å bruke hansker for å avhjelpe denne nappingen i fingrene, er det visst flere som har gode resultater med :)
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

takk :D

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Ikke gi opp ennå :thu:
Hvis du føler deg veldig usikker på rottene dine, kanskje du kan fortelle hvor du bor i landet, og høre om noen i nærheten kan stikke innom og hilse på dem. Når du er helt fersk med rotter kan det være betryggende å få noen med erfaring til å se på dem, og se hvordan de oppfører seg. Bare det å løfte dem riktig, med støtte for bakbena eller rumpa, får en til å føle seg mye mindre som en dyremishandler når man skal ha tak i redde dyr ;)

Det er ikke så lett å få omplassert rotter som biter, men det er gode sjanser for at du får skikk på rottene dine på egenhånd. Og da har du nok ikke lyst til å omplassere dem lenger, heller :)

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

nei gir ikke opp enda. men tenker på det du sier at er ikke lett å få gitt bort noen som biter derfår tenkte jeg litt tidlig sånn at di kan forandre seg..
jeg bor i kr sand, vis noen bor her i nærheten så må di bare si i fra:D
har veldig lyst til å beholde di ja :)

har tatt av logget til buret å sotte det ved min side så sitter rett ved di nå å har hånden oppi buret har bare blitt gnagd på to ganger i dag:) hehe

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Stå på og hold oss oppdatert. Alltid spennende å høre hvoran det går. :sol:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

skal det. men holder på å lage hjemme side til di. så vis dere går innom der ett par ganger i måneden osv så får dere vite alt om di :)

Post Reply