litt spørsmål

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

litt spørsmål

Post by ssilje89 »

som dere vet har jeg litt problemer med rttene.
har et veldig stort hus til di, di er der hele tiden tar all maten med seg inn der å kommer ikke ut. så har jeg noen små hus der inne som en av di ligger i, er det fælt av meg å ta ut det store huset?
får di kommer jo aldri ut. jeg kan legge inn bilder av di små husene?

nå har jeg åpnet buret å satt det store huset oppå. så den ene går nå ut av buret å opp i huset. så får den ene ut av buret nå :D

di små biter meg enda! :(

vis noen i kr sand er her inne, så si i fra :)

Kjeksen

Post by Kjeksen »

Synes det er ille trist at du har endt opp med sånne rotter. Det er jo ikke derfor man har et "kjeledyr":/

Selvom de selvfølgelig sikkert blir mer og mer vant til deg, har du ingen gananti for hvor tamme de blir.

Jeg vet det er mange som sier her inne at alle rotter kan bli tamme visst man legger litt jobb i det. Spør du meg er det heller hvor tamme de kan bli som er spørsmålet, enn at de blir kjempetamme uansett.

Om de fortsetter på den måten de er nå, og hadde vært mine, hadde jeg nok dessverre sett etter noen andre:(


Men det er bare min mening da. Er nok en del her som har andre meninger også! En sak har alltid flere sider, så får du ta det utifra disse om hva du velger å gjøre framover.

Alex. :rightrat:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det kan ta tid, dessverre...

Vet du om rottene dine rumsterer om natten? Det høres trist ut hvis de ikke våger annet enn raske utflukter for å få tak i mat.

Jeg husker ikke om du har skrevet noe om hva buret ditt inneholder, bortsett fra sovehusene. Hvis du synes at de oppholder seg for mye i et hus hvor du ikke kan se dem, er det kanskje en løsning å lage en annen type hus (pappeske med 1 åpen side), eller erstatte huset med hengekøyer av forskjellige slag. De ordentlige husene får du bruke for siden, for papphus varer ikke så lenge. Og forhåpentligvis er det en overgangsfase at de ikke tør komme ut. En av rottene mine barrikaderte seg også i et sovehus i en periode. Ingen fikk komme inn til ham. Heldigvis har han kommet over det nå :)

Avlagte klær er aldri noe problem for rotteeiere 8) Du kan klippe dem opp og binde dem fast inne i buret til hengekøyer.

Monster

Post by Monster »

hvor har du kjøpt rottene? jeg kjøpte min første rotte på zoo-butikken i kirkegata, og han minnet veldig om det du beskriver, han bet når jeg prøvde å løfte ham, og han kom ikke ut av huset sitt den første uke, og han skulle ihvertfall ikke snuse på meg. heldigvis har han forandret seg veldig, han er fortsatt litt sær, men han er den mest syskjerrige å pågåendene av rottene mine nå, selv om han fortsatt ikke er helt fornøyd med å bli løftet så takler han det. så det er håp :)

Kjeksen

Post by Kjeksen »

Monster wrote:heldigvis har han forandret seg veldig, han er fortsatt litt sær, men han er den mest syskjerrige å pågåendene av rottene mine nå, selv om han fortsatt ikke er helt fornøyd med å bli løftet så takler han det. så det er håp :)
En rotte som ikke liker å bli løftet på er i mine øyne veldig lite kjeledyr.. hehe. ;)

Og frykten for å bli bitt sitter godt i om man opplever et realt glefs engang. Det ligger fortsatt langt bak i minnet mitt :narr:

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

jeg har henge køye i buret å nå kjøpt et mindre billigere hus, å jeg har en do rull der som di leker med å river i. å litt avis..hehe
så di har litt å holde på med :)

kjøpte di på dyrehaven...

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

å nå er di mere ute. men liker ikke hånden min uansett om jeg har mat på de, da biter di i fingeren i stedet å løprer.

når di er i huset snur jeg di sånn at di sitter oppi ¨å bærer di hen til sofaen å lag di læpe litt der av og til men di er veldig redde...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hmm... :hm: har du forsøkt å smøre peanøttsmør på fingrene til et par arbeidshansker som kan vaskes? Rotter pleier å like peanøttsmør, og for å få det i seg, må de slikke det vekk/sutte på det. Og når du har hanskene på, gjør det ikke så vondt hvis de biter, heller. Jeg tror det går an å venne dem til å ikke stikke av fra fingrene dine på den måten. Det kan hjelpe på bitingen også, hvis de skjønner at de må sutte.

Post Reply