Litt spørsmål...

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
November

Litt spørsmål...

Post by November »

Da har jeg fått meg to nydelige rottegutter. Hadde rotter for 5år siden, og greide ikke å glemme de skjønne dyra etter at mine to guttebasser døde av alderdom sist.

De forrige rottene fikk jeg når de var halvt år gamle, så jeg er litt fersk med sjarmtroll på 6uker.

Det jeg lurer på er om de lærer seg å drikke vann av sånn vannflaske av seg selv? Litt dumt spørsmål men.. De har ei lita skål med vann nå, og ei vannflaske på buret, men de interiserer seg ikke for vannflaska. Litt redd for at om jeg tar ut vannskåla så tørster de. Det blir jo litt gris i ei slik vannskål, så vil helst bare bruke den drikkeflaska. ;)
Når de er så små trenger de noe med mat med ekstra næring i? Synes de var veldig tynne når de kom hit, fikk seg en fin rund mage etter 3 dager hos meg da..

Ellers vil jeg si at dere har ett kjempeflott forum her :D

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Hei og velkommen hit! :)

Alle de små jeg har hatt, har kunnet drikke av vannflaske. Vet du hva de er vandt til der de kommer fra? Jeg ville ha prøvd å tatt bort vannskålen, fyllt flasken helt opp og sørget for at den ikke lekker, så kan du se på vannstanden i flasken om de drikker av den eller ikke.

Du kan godt gi dem litt ekstra med proteiner, f.eks. egg, kattungefor, nøtter o.l.

Tashal

Post by Tashal »

Vil nok ikke være noe problem for et dyr å finne vann i vannflaska når det ikke har andre muligheter. Det er ikke noe å uroe seg for tror jeg:)
Det er jo bare å prøve, for vannflaske er helt klart det beste alternativet:)

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Vannflaske er best, ja. :)

Babygrøt er noe mine små (små og små fru blom..) rampejenter elsker! Varm, kald, hard.. det spiller ingen rolle. :roll: Og, det inneholder masse godt for små rottemager.

Ellers har Rat_Girl mange gode alternativer - kattemat, egg, etc.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

November

Post by November »

Takk for svar :) Jeg har fulgt med i 3dager nå om de drikker fra vannflaska, men får prøve å ta ut skåla deres da.. Føler meg litt slem, men de finner vel frem ;)

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Hvis de aldri har drukket av "kaninflaske" før kan det nok hende de synes det er rart. Små rotter drikker også ganske lite. Jeg var redd for at mine ikke hadde skjønt poenget, siden jeg ikke så at det minket i flasken. Derfor hjalp jeg dem litt på vei, for å være på den sikre siden...

Hvis du har dem rett i nærheten av vannflasken, kan du dytte inn kulen så det kommer en dråpe på fingeren din, og gi dem. Er de tørste, er det fort gjort å styre dem i regning flasken og lære dem hva de må gjøre. Rotter er jo som kjent smarte dyr :)

Post Reply