Jeg har lest en del og prøvd å finne en del informasjon om forskjellige gnagere, og kom frem til at jeg synes rotter virker som et veldig bra valg!
Men jeg trenger svar på et par spørsmål før jeg begynner å komme igang med prosessen.
Det er flere spørsmål om litt forskjellige ting, så jeg bare skriver det her for å få alt på en plass

1. Jeg har funnet ut at de fleste mener at hanner har lettere for å bli skikkelig kosete, og derfor har jeg egentlig tenkt på å kjøpe to hanner.
Men siden jeg ikke har så veldig mye erfaringer fra utvokste rotter tidligere, så lurer jeg rett og slett på hvor store hannene blir? I en bok jeg leste litt i sto det at rotter kan være mellom 9 og 28 cm og det sa jo meg ikke så mye. Så hvor lange er deres rotter? Er de hanner eller hunner?
2. Jeg mistet desverre min siste, lille hamstergutt for noen dager siden, og bare for et par uker siden kjøpte jeg ett nytt bur til ham. Det måler ca (l)60x(b)35x(h)55 cm. Det sto at det var et hamster-/rottebur, men det er nok litt i minste laget for to hanner når de blir utvokste. Men i og med at buret er så nytt vil jeg ikke selge det, men jeg er ute etter løsninger på å utvide det. Noen tips? (oppå er det to firkantede "hull" i taket hvor det går rør ut av. Så det gir en mulighet til å koble det på et annet bur ol.)
3. Det er rør i buret, de måler ca 5,5 cm i diameter. Det er vel litt optimistisk å tro at rotter egentlig skal greie å bruke de, er det vel ikke?
4. Hvis/når jeg får rottene, skal de da få være i fred et par dager før jeg begynner å temme dem? Eller skal jeg begynne å venne dem til lukta/stemma mi, og gi dem godbiter osv. med en gang?
Tusen takk for svar på forhånd!