Politianmeldelse?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

Jeg vile nok prøvd å få tatt bilder i dyrebutikken, bilder av burene og slikt.
Hvis det lar seg gjøre da
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Det går nok ikke nå. Ikke at jeg gjør det i hvert fall. Nå vet alle de ansatte hvem jeg er og hva jeg driver med, så jeg vil ikke ha mulighet til å kunne gjøre det nå. Hvis noen andre her i Bergen kunne påta seg oppgaven hadde det vært fint.

Jeg har fått mail fra DB. Politimannen sa nok feil om hvem jeg skulle kontakte, men jeg vet at hvis jeg sender anmeldelse skriftlig må de forholde seg til den.
DB skal i hvert fall sende noen "på befaring", og skal da spesielt se på rotteungene med luftveisinfeksjon. Om noen andre enn meg bemerker det, og spør hva som blir gjort, blir det muligens tatt mer alvorlig.

Men når håret mitt nå er tørt skal jeg bort på smådyrklinikken og spørre om å få en bekreftelse på behandling fra veterinæren som jeg så skal (etter-)sende til Mattilsynet.

Jeg syns det høres ut som en god idé å kontakte "kjendisveterinærer".

sussa
Pinky
Posts: 25
Joined: 16 Jan 2008, 23:56

Har det sjedd noe

Post by sussa »

Venter spent på oppdateringer...

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Jeg har snakket med han som håndterer saken, og jeg skal sende erklæringen fra dyrlegen samt oppdateringer om rottenes helsetilstand til han nå. Han kunne ikke gi meg noe informasjon, men han sa han skulle se nærmere på saken snart.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

heidiii wrote:Jeg har snakket med han som håndterer saken, og jeg skal sende erklæringen fra dyrlegen samt oppdateringer om rottenes helsetilstand til han nå. Han kunne ikke gi meg noe informasjon, men han sa han skulle se nærmere på saken snart.
Er det en hos Mattilsynet? Så bra, håper de gjør noe.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Å, ja, jeg glemte å ta med det. Han som er ansvarlig for dyrevernsaker hos Mattilsynet her lokalt.
Jeg er veldig spent nå.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Spennende! Hold oss oppdatert!

Mac dyregod
Sofaspiser
Posts: 179
Joined: 06 Dec 2005, 22:27
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Post by Mac dyregod »

for et par år siden hentet jeg ut en chinchilla fra en butikk som nå er nedlagt. de var skikkelig vanskelig og påsto den var helt frisk, selv om det luktet rottent av dyret sin munn og tennene og tannkjøttet var full av betennelse som begynte å "spise" vekk tannkjøttet! Der fikk jeg en erklæring fra dyrlegen om dyrets tilstand og de ordnet opp umiddelbart for de skjønte jeg hadde en god sak med dokumenter fra dyrlegen som beviste svikt av pleie...
Det er utrolig trist at dyrebutikker styrer på sånn og jeg lurer på om den ene rottet du hentet er en rotte jeg gav betjeningen grei beskjed på og hvor de sa han skulle tilbake til sverige! Stakkars dyr...
Håper du vinner frem med saken og at det faktisk blir gjort noe :thu:
Et liv uten dyr er ikke noe liv

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Disse rottene ble født i butikken, så det er nok ikke den samme.
Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelg for så mange dyrebutikkansvarlige å bare ta ansvar når det dukker opp sykdom. Det er altfor mange slike tilfeller.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Jeg var i butkken i stad, og nå er faktisk ikke de syke ungrottene ute for salg. Jeg fikk beskjed om at de var "satt på vent". Nå vet jeg ikke helt hva det betyr, men jeg håper det er positivt for rottene.

Ellers har jeg snakke med Forbrukerrådet, og ift. luftveisinfeksjonen til mine to kan jeg ha rett på å få refundert dyrlegeutgifter for akkurat det - men ikke det for øyet til Frank. Daglig leder var ikke der da, men jeg la igjen kopi å dokumentasjon fra dyrlegen og kvitteringer. Det handler selvfølgelig ikke om pengene for min del, selv om det kunne kommet godt med, men rent prinsipielt vil jeg prøve å nå fram gjennom de kanaler jeg kan.

Hun jeg snakket med var den første av de ansatte som bagatelliserte øyet til Frank. Da jeg sa at rottene har luftveisinfeksjon, prøvde hun seg på at alle rotter har kronisk LVI, men det slipper hun ikke unna med å si når jeg har papir som sier noe annet fra dyrlegen. Uansett, jeg tror ikke jeg er hennes yndlingsperson akkurat :D

Når det gjelder Mattilsynet og et evt. besøk er jeg egentlig litt bekymra for at de kommer på en rengjøringsdag og ikke får se hvordan det er mesteparten av tiden.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Veldig bra gjort av deg, Heidi! :thu:
heidiii wrote:Når det gjelder Mattilsynet og et evt. besøk er jeg egentlig litt bekymra for at de kommer på en rengjøringsdag og ikke får se hvordan det er mesteparten av tiden.
Jeg har dessverre hørt at de enkelte ganger har ringt butikken på forhånd, FØR de kommer... :evil: Vi får krysse fingrene for at de ikke gjør det og at de kommer før det blir rengjort.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Ja, får håpe det. For de har ei der som faktisk er ganske flink med dyra, og når det er hun som rengjør setter hun inn ting til de og små pappesker som de kan gjemme seg i. Det er fortsatt mangler, men når hun rengjør blir det mye bedre, men det er sjelden det er hun som gjør det da.

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

synes dette er flott gjort av deg, Heidiii! :akt:
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Absolutt!! :akt: Stå på :sol:
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

sussa
Pinky
Posts: 25
Joined: 16 Jan 2008, 23:56

ntf

Post by sussa »

Heisann :D Har aldri tenkt så mye på dette, men etter å ha lest en del...Fysjameg!! Spurte etter rotter i min lokale dyrebutikk, de bestiller fra sverige, bruker vanlig spon og forer på gnager blanding... De aner ikke hva en rotte (eller hamster for den saks skyld) trenger.. Selger prima katte og hunde for men kunnskapene stopper som regel der...Trist

Post Reply