Dårlig Dyrebutikk i Bergen

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Dårlig Dyrebutikk i Bergen

Post by Elisabeth »

Jeg vet ikke helt hvor denne posten hører hjemme, så jeg poster den her:

Da jeg for 3-4 uker siden var på jakt etter nytt bur og en liten til flokken min, var jeg innom alle dyrebutikkene i Bergen og området rundt og lette. Alle burene var kjempedyre, men jeg kom over et jeg likte, på Aquazoo på Kilden senter på Nordås. Den dyrebutikken ga et flott førsteinntrykk, med masse fisker og utstyr, mye levende insekter til fòr, flotte bur og mulighet til å bestille hva som helst fra katalogen.
Så kom jeg inn på dyrerommet, som også først så bra ut. Jeg spurte om jeg kunne hilse på rottene, noe som var helt greit. Det var ett bur hvor ungene som var tatt fra moren gikk. De var ca 5-7 uker, og ikke skilt etter kjønn. I tillegg var de helt fullstendig skrekkslagne da jeg stakk hånden inn og ville hilse på. De var overhode ikke interessert i å hilse på, og satt bare og trykket seg sammen i krokene. Hvis jeg prøvde å plukke noen opp, prøvde de å komme seg unna og bare slapp seg ned hvis jeg prøvde å ta dem bort på kroppen min. Disse rottene bet ikke, men oppførte seg som menneskelig kontakt var det skumleste de kunne komme på. De var nok helt sikkert født i dyrebutikken, for i 3-4 andre bur gikk det to hunner og en hann og hadde babyfabrikk. i alle burene var det ett eller to kull.
Foreldrene, spesielt mødrene, var agressive og bet. Jeg ble bitt til blods. Da jeg nevnte for betjeningen at ungene var så redde, var det eneste de hadde å si var at de ikke hadde tid til å håndtere dem noe særlig. Ikke hadde de peiling på når ungene var født, og han som sto i butikken var nesten villig til å selge meg unger som sikkert ikke var mer enn absolutt max 4 uker. Burene hadde riktig strø i bunnen, overraskende nok, men det var så skittent at det var en gru. Det var ca 50-50 avføring og strø i bunnen.
De driver altså med produksjon, helt uten kontroll, i butikken, noe som ikke er lov. De har rottene gående i skitne bur. Den avlen de driver er svært lite seriøs, de er helt ukritiske til hvilke gener de avler videre på, i og med at foreldrene er agressive og biter. Det er ca en person i hele butikken som har i nærheten av en idè om når ungene er født. Dyrene blir ikke håndtert, så de har alle ods mot seg når det gjelder å bli gode kjæledyr, uten håndtering og med tvilsomme gener. I tillegg var det en liten gutt der som skulle kjøpe mus. De gikk store mengder i plastkasser, og da gutten satt og lette etter noen han ville ha fant han, ikke èn, men to døde mus som de andre gikk og spiste på! Hvis ikke det er et tegn på en dårlig dyrebutikk, så vet ikke jeg. Jeg ble litt lettere sjokkert over tilstandene.
Det jeg prøver å si er at jeg faktisk lurer på om jeg skal nevne noe til mattilsynet eller noe, og i hvert fall på det sterkeste fraråde alle brukerne her fra å handle med dem.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Jeg syns du skal sende en bekymringsmelding til Mattilsynet. Husk å få med deg så mange detaljer som mulig, og vis gjerne til dyrevernloven og hva som er direkte brudd på denne. Kanskje du også kan holde et øye med butikken og si ifra der når det er ting du reagerer på.
Jeg er ikke fornøyd med noen av dyrebutikkene i Bergen, så nå har jeg begynt å handle alt av "dyrebutikksaker" over nettet.

Jeg har hatt problemer med en annen dyrebutikk i sentrum:
viewtopic.php?t=7048&highlight=

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Jeg får se litt på hva som er lover og regler... En ting er i hvert fall sikkert. Det skal mye til før jeg kjøper rotte i dyrebutikken. I så fall blir det for å "redde" et stakkars dyr som trenger en trygg flokk for å roe seg ned og bli et tillitsfullt og tamt kjæledyr. Og jeg holder på å skrive til mattilsynet i dette øyeblikk...

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Da var beskjed til mattilsynet sendt.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Så bra!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

mattilsynet vil mest sannsynlig ikke gjøre noe med saken, det har de ikke gjort med butikken i tønsberg, hvor de avler allt fremme i butikken i skitne og pisset ned bur. rottene har hatt øremidd også, og de tar liv av alle rotter over 4 mnd.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Nei, men jeg tror at jo flere som melder fra, jo større press blir det på Mattilsynet, og jo større press jo vanskeligere blir det å legitimere at de gjeldende butikkene ikke blir sanksjonert. Og så er noe noe i det etiske i å melde fra - eller la være - når man ser noen lider unødig også.

Det kan også være en idé å tipse aviser. Det gjorde jeg, og det var riktignok ingen som tok saken, men igjen tror jeg at hvis avisene får mange tips fra ulike kilder, vil det kanskje gjøre at noe blir gjort.

Post Reply