En dyrebutikk av de bedre

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

En dyrebutikk av de bedre

Post by Lucifer »

Siden det er så mange dårlige erfaringer med dyrebutikker tenkte jeg at jeg skulle dele en god en. I starten av februar lette jeg etter en rottevenninne til Lucifer, men fant ingen oppdrettere som hadde noe for meg. Jeg tenkte at å ta en runde i Tønsbergs dyrebutikker bare for å se gjør ingen skade, men i de to første jeg var hadde de ikke rotter inne og i en hadde de bare hooded, noe jeg ikke ville ha. Den fjerde dyrebutikken, Tønsberg Hund og Katt, hadde jeg aldri vært inne i før og den så veldig liten ut fra utsiden. men det var verdt et forsøk, og jammen hadde de rotter. Ett bur med hunnrotter, og ett med hannrotter.

Det luktet litt rart i butikken, men jeg tror det kom fra alle griseørene ved disken. Jeg spurte om å få se på en hunnrotte, og hun løftet ned buret. Det var ikke så mye strø, og litt møkkete var det jo, men rottene hadde mange håndklær å leke seg i. Hun tok ut en seks uker gammel husky til meg. Den løp rett opp armen min og la seg godt til rette ved halsgropa, dette til tross for at damen sa de ikke var mye håndtert. Jeg døpte henne Luka, og ikke søren om hun ville inn i buret igjen når jeg skulle gå. Hun forsvant inn i genserarmen min og krøllet seg sammen til en ball.

Både moren og faren bodde i butikken. Faren var en ettårig hooded fra Sverige, moren visste de hverken alder eller opphavssted på. Hun var blitt sluppet løs i butikken som liten av noen som tydeligvis ikke ville ha den. Det var en hunnrotte til som var drektig, en black self tror jeg, og en hannrotte til. Unger var det ca. åtte - ti stykker av. Jeg mistenker at hunnene bytter på å være drektige, så de har nok hatt en god del kull. Jeg fikk vite at de hadde hatt skabb på rottene for et halvt års tid siden, men at det var den eneste sykdommen de hadde hatt. Damen kunne tydelig mye om rotter, og spurte om burforhold og om jeg hadde rotter fra før av. Inntrykket mitt av denne butikken var godt, så jeg hentet Luka der to dager senere. Dessverre gikk ikke Luka sammen med Lucifer, så hun er nå omplassert, men det er en annen historie.

Jeg synes dette var en bedre dyrebutikk enn mange jeg har sett (og kest om her), hva synes dere?
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

nei uff, så du ikke det stivna pisset på buret? det er den samme butikken jeg har skrevet om på den andre tråden. de tar livet av alle rottene over 4 mnd gamle. Og de har tidligere hatt midd, får unger midt i butikken og da ikke bare rotter men marsvin og kaniner også. styr unna.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Har foreningen gjort noen form for kartlegging av tilstanden i dyrebutikker rundt omkring i Norge?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

ja de gjorde vel det for et par år siden.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Vet du om dt ble lagt ut noe sted, eller bare internt?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Det er ratgirl her inne som lagde den tror jeg, la den vel ut også.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Ok :)

Mac dyregod
Sofaspiser
Posts: 179
Joined: 06 Dec 2005, 22:27
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Post by Mac dyregod »

uff
Selv hadde jeg styrt unna butikker der det bevisst ble avlet på dyr! Det er ikke lov! Og ikke bra
Et liv uten dyr er ikke noe liv

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Post by Lucifer »

Uff da, det var faktisk reint der da jeg kjøpte rotte. Men da vet jeg at jeg skal styre unna i fremtiden.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

hmm, det er rart at det var rent. for jeg er innom med jevne mellom rom og tar en kikk, og det er alltids en tjukk tissstripe på utsiden buret :?

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Post by Lucifer »

Hun sa at det hadde vært veldig møkkete, men at hun hadde renset det samme dagen. Så du har sikkert rett. Men inntrykket mitt av butikken var faktisk bra. Jeg fikk med en gratis helsesjekk på veterinærklinikken også.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Det er jo bra :)

Rattus Norvegicus
Sover i do
Posts: 236
Joined: 27 Dec 2006, 13:58
Location: Tønsberg

Post by Rattus Norvegicus »

Jeg har kjøpt rotter der før, de har alle vært syke og hatt disse sykdommene: Luftveisinfeksjon, Øremidd, Lus, Kreft svulst og sår.
Den enne rotta jeg kjøpte der med et sår levde bare 13dager hos meg.
STYR UNNA!!

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

Hva med den i Asker, på trekanten. Husker ikke hva den heter. Virker som en bra butikk:) Men en ting jeg stusser over, hu som solgte meg Hernman sa at han var kryssning av nakenrotte og vanlig. Dette var for å få myk pels. Stemmer dette? Får det ikke helt til å henge på greip. Men uansett er Herman en ganske så glad liten gutt! Frisk og fin, derimot Oskar som kommer fra samme butikke er forkjølet og litt redd. Men han mykner opp! Rottene kom fra oppdrettere i Norge, og fikk for første gang i en dyrebutikk oppgitt datoen de ble født!
Kjempe koselige ansatte.

Noen som har andre erfaringer?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Min Frodo er krysning av nakenrotte og glatthåret. Jeg fikk også høre av den uheldige avleren (kullet var ikke planlagt) at det skulle gi spesiellt myk pels. Men for å være ærlig har jeg ikke merket noe spesiellt til det :)

Post Reply