Ny her eg og "mamma" til Klatremus ;)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rattata...

Ny her eg og "mamma" til Klatremus ;)

Post by Rattata... »

Hei.
Er en dame med samboer og 2 sønner.
Har nettopp fått oss en rotte, ved navn- Klatremus... :oops: Sønnen min på 7 har kallt den det..
Lurer på hvordan vi får denne rotta tam?? Sambo får rotta til å komme ut ved lokking med mais, men så snart jeg kommer for å holde den, stikker den.
Har nok skremt ham, for når jeg har prøvd å prøvd for å få ham ut, har tålmodigheten min tatt slutt, og bare fanget den... :shock:
Hvordan skal jeg få ham til å stole på meg, og hvordan temme ham...
Den er foressten 1,5 mnd....

Takknemlig for svar... :D

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Gratulerer med rotte :D

Kjøp en venn til ham så fort som mulig! Rotter er flokkdyr og bør ikke holdes alene. De blir også tøffere når de ikke er alene, og dermed mye lettere å temme. :thu:
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Rattata...

Post by Rattata... »

Nei. Vil bare ha 1, har bare plass til det. Sambo har hatt rotte for og mener det er bare pes å få de tamme med å ha 2. De stresser hverandre opp. Hadde 2, men leverte den ene til dyrebutikken.
Hvordan går jeg frem for å få Klatremus til å stole på meg??

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Den bør ha en kompis, minst en, som kan holde den med selskap og gjøre den tryggere. Jeg har nå 4 stk, men da jeg fikk mine første var det 2 på en gang, Nemi og Lise. De var vant med å bli håndtert, men var ganske redde, spesielt i buret og sånn. De likte veldig godt når jeg tok på meg alt for stor genser og lot dem rese rundt inni der til de sovnet. De har også veldig forskjellig personlighet. Det tok et par uker før Lise kom til døråpningen når jeg åpnet og ville gi godbiter, men Nemi brukte mye lengre tid, sikkert over en måned. Jeg tror de lærer av hverandre. Når den ene er tøffere enn den andre, ser den som er litt mer forsiktig at det kanskje ikke er så farlig likevel. Nå er de to sånn at når de går ute på sofaen eller sengen, eller gulvet hjemme hos foreldrene mine (de får ikke gå på gulvet hos meg pga uoversiktelige ledninger) kommer de og klatrer og er nesten litt klengete. De klatrer hele veien fra kneet mitt og opp på skulderen.
Bare gi det litt tid. Finn en godbit de liker godt, agurk, youghurt, salat, gulrot, kattemat på boks, og sett deg ned og vær tålmodig. Og kjøp ham en kamerat.

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Rattata... wrote:Sambo har hatt rotte for og mener det er bare pes å få de tamme med å ha 2. De stresser hverandre opp.
Det er omvendt; de blir fortere tamme hvis de ikke er alene. En ensom rotte er en ulykkelig og usikker rotte, men er de fler blir de modigere av hverandre og lettere å få et tillitsforhold til. :)
Husk at for Klatremus er det en veldig stor forskjell på om han må tilbringe livet alene eller å ha en venn.
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

hei å grattis, jeg hadde min rotte jente alene helt til hun ble litt større å veldig tam, så kjøpte jeg en venninde til henne på omtrent samme alder, forde det virket som min sharon skjedet seg alene, å jeg hadde ikke så mye tid til å ha henne oppe hele tiden, så da er det fint med selskap i buret, så jeg vil oxo anbefale deg å kjøpe en liten venninde til henne, da slipper dere dårlig samvittighet en dag for de dere ikke har hatt så mye tid til kos :D å når det gjelder temming så er det bare å smøre seg med tålmodighet, å snakke rolig med den, gi den godbiter, ikke ha høye lyder rundt den når du skal ha den opp, å vær så rolig som mulig, ta den innen for gensren osv, det går nok bra :D

lykke til :)
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Rattata... wrote:Nei. Vil bare ha 1, har bare plass til det. Sambo har hatt rotte for og mener det er bare pes å få de tamme med å ha 2. De stresser hverandre opp. Hadde 2, men leverte den ene til dyrebutikken.
Hvordan går jeg frem for å få Klatremus til å stole på meg??
Anbefaler deg å lese denne artikkelen:
http://www.julirottene.com/artikler_ikkeboalene.html

Hvis dere allerede har et stort rottebur, så bør det ikke være noe problem med plass. Håper dere tenker på hva som er best for rotten dere har anskaffet dere - og ikke lar rotten leve alene. Rotter som holdes alene er virkelig trist, i mine øyne. De er sosiale flokkdyr, og et menneske kan aldri erstatte kontakten de har seg imellom. Som de andre også skriver, så blir rottene som oftest tøffere når de er flere som støtter hverandre.

Lilly-Marie
Markeringsbehov
Posts: 282
Joined: 17 Feb 2008, 16:05
Location: Rjukan
Contact:

Post by Lilly-Marie »

hei, grattis som ny rotte eier. det er helt utrulige dyr, men som de andre sier så skaff han en venn, alene rotter blir ofte inneslutta og kan bli "deprimerte" og de er vanskligere å sosialisere og temme.
de har det best i flokk, og det er noe jeg synes alle burde unne sine små gnagervenner.

noen små tips til å temme rotta er å gi han en bit av en gammel t-sjorte som lukter av deg, ha han ute løs i sofaen og godbit triset. men gi godbiter fra flat hånd og ikke igjennom sprinklene. og så er det bare å være tolmodig, rotter er nyskjerrige og oppmerksomhets syke dyr, men som sagt dette kan bli svekket av at den er alene.
Image MVH Koala Jenta & Koala`s Rotter Image
http://www.geocities.com/koalajenta/rottene.html

toril80

Post by toril80 »

Jeg er helt enig i det de andre sier. For jeg hadde en alene å det var vanskelig og temme han men så når lille gutt kom da ble det andre saker.Nå kommer han bort til meg og er mere lykkelig en når han var alene. Han er liksom ikke redd lenger. :lol: Så jeg anbefaller å ha to ja. Lykke til.

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Som alle de andre også har sagt bør du skaffe en venn til den!

Jeg sammenligner rotter litt med mennesker- hadde du greid å leve alene uten andre mennesker? jeg hadde iallefall blitt innesluttet og deprimert.

Rotta vil sikkert få større mot ved å få en venn. Og det tar faktisk mindre tid og ha flere rotter fordi en alene rotte hadde trenkt utroligt mye tid sammen med mennesker- flere timer. og det hadde ikke vert nok, rotta de trenger en og sove med, vaske, spise med, rotter er flokkdyr :akt:
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

MiljamJenta wrote:Som alle de andre også har sagt bør du skaffe en venn til den!

Jeg sammenligner rotter litt med mennesker- hadde du greid å leve alene uten andre mennesker? jeg hadde iallefall blitt innesluttet og deprimert.

Rotta vil sikkert få større mot ved å få en venn. Og det tar faktisk mindre tid og ha flere rotter fordi en alene rotte hadde trenkt utroligt mye tid sammen med mennesker- flere timer. og det hadde ikke vert nok, rotta de trenger en og sove med, vaske, spise med, rotter er flokkdyr :akt:
glad jeg ikke er alene å sammenligne de med mennesker :P jeg gjør oxo det, å det er ikke noe rart med det, de har sjel de oxo å har samme følelser som oss mennesker :D
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Rattata...

Post by Rattata... »

Så var pappaen til Klatremus død... :cry:
MEN, Elisabeth, mammaen til rotta mi er- GRAVID igjen!! Klatremus er jo bare 7 uker!!! Visste at rotter formerer seg raskt, MEN hadde ikke trodd det gikk SÅ fort. Hu er smellfeit!!
Tenkte på å få klatremus tam, for å så få en kompis til ham, så nå får han en bror om en stund. Kuli, klatremus sin pappa klarte iallefall å få seg et nyp før han døde... He,he.. :lol: Det blir litt koz da med en bror, og lekekompis til rotta vår... :afro:

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Så leit at pappaen døde da. Men det blir nok kjekt med en liten bror ;)

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Rotter blir kjønnsmodene og kan parre seg når de er 5 uker gamle.

Post Reply