dyrlege besøk

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
andy
Pinky
Posts: 29
Joined: 24 Jan 2008, 04:31
Location: oslo

dyrlege besøk

Post by andy »

Dette her blir fryktelig my tekst... men Jeg hadde et noe etter min mening, litt merkelig dyrlege besøk i går, og vil gjerne høre deres mening rundt det. Etter anbefalning fra venner prøvde jeg en ny klinikk siden de skal være eksperter på gnagere (der i blant rotter). Jeg hadde med meg Lucy og Pippi, to omplasseringsrotter på snart to år, som kun har bodd hos meg et pr. uker. Besøke startet vel litt rart med at da jeg kom inn til dyrlegen satt han med ryggen til meg.. jeg sa hei og fikk vel et lit gryntete ”hei” tilbake. Han spurte hva problemet var (fortsatt med ryggen til meg) og jeg begynte å forklare at de har begynt og nyse litt og at Pippi har litt puste lyder, tross en nylig avsluttet antibiotika kur hos den forrige eieren. Han spurte meg en masse spørsmål (noe som jo er bra), men det var noen ting jeg ikke kunne svare med strak arm på (jeg visste blant annet ikke hvor lang den forrige antibiotika kuren hos den forrige eieren hadde vart, og ok, det burde jeg ha satt meg inn i og det lot han meg få høre, så den tok jeg :akt: ) Men det var måten han snakket til meg på og blikkene han gav meg som jeg reagerte på.. de liksom skrek "jeg er mistenksom på deg".. På slutten av besøke konkluderte han med at rotten var ved godt hold, spreke, nysgjerrige og god vekt. Men han satte de på antibiotika kur for å være sikker på at nysinga og lydene (som heldig hvis ikke kom fra lungene til Pippi) ble borte, og det var jo det jeg ønsket. Så kom en kommentar fra meg som jeg ikke trodde skulle vekke den reaksjonen den gjorde. Jeg sa ”bra, de er sunne å friske.. de begynner jo å nærme seg en litt skummel alder å få infeksjoner å slikt” (de blir 2 år i September). Han så veldig overasket ut, ikke minst litt sint ut. Han spurte å ja, hvor lenge tror du de lever. Jeg svarte at sånt vet man jo aldri, men jeg håper jo på at de kan bli 3. Han svarte 3ÅR!! Viss man er flink å holde de UNNA infeksjoner bør de bli 5 år. Han gav meg igjen et bebreidende blikk og spurte, hvor gamle blir rottene dine da.. Jeg forklarte ham at av de 4 rottene som ikke lever lenger, har tre blitt 2,5 år, mens en bare ble 5 måneder gammel. Dette nikket han til og han ville vite hva de døde av.. Jeg begynte og forklare om svulster og luftveg infeksjoner.. og han ville vite hvorfor, Era på 2,5 år ikke ble operert for svulsten sin.. Jeg kunne jo heldigvis gi ham gode svar på alt han spurte om.. dette var jo avgjørelser som alle var tatt i samråd med veterinærer og med hensyn til rottenes beste (verdig liv osv.) , men i etterkant tenker jeg, hadde han rett til å spørre og grave så mye, eller stille spørsmål ved avgjørelser gjort av meg og andre veterinærer om rotter som har vært døde lenge, jeg gikk ut fra veterinæren og følte meg som en skikkelig dårlig rotteeier :cry: uten egentlig å forstå hvorfor. Jeg har liksom ikke inntrykk av at 2,5 år er en alt for ung alder og ta kvelden på for tammrotter i Norge :hm: , og Alva som ble avlivet da hun var 5 måneder hadde hjernesvulst.. det er jo sånt som skjer :shock: .. og hvor ofte blir egentlig rotter 5 år i Norge? Noen som vet? Han gav jo forsåvidt rotten mine god behandling, og hånterte de fint og skrev ut medesiner til 1500 kr til dem hehe :smack: Men for meg som rotte eier synes jeg ikke dette akkurat var så veldig hyggelig.. han tenkter jo sikkert på dyras beste.. men det går kansje ann å gjøre det uten å få dyreiern til å føle seg så uglesett? Jeg vet jo egentlig at rottene her har fint.. de ruler jo leilheta her fullstendig :smack: :D
Nå er vi 7 med hale :)

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Kan jeg først få spørre om det tifeldigvis var Avivet du var hos? :roll:
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

andy
Pinky
Posts: 29
Joined: 24 Jan 2008, 04:31
Location: oslo

Post by andy »

Det var Avivet ja..
Nå er vi 7 med hale :)

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Det kom dessverre ikke som en bombe, siden veterinærens oppførsel, priser og informasjon hørtes svært kjent ut. :roll:
Prøv å søk på Avivet, så kommer det opp en del treff..

Rotter blir vel stort sett aldri 5 år i Norge. Jeg har ikke hørt om en eneste.
Det er en del i Canada som har rotter mellom 3 og 4 år, men har heller ikke hørt om mange lengrelevende tilfeller.

Du er i allefall ingen dårlig rotteeier. :sol:
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Uf, dette hørtes ikke bra ut... :| Noen dyrleger har desverre ikke like mye peiling som andre, det har jeg masse erfaring med! Den første rotta mi, Monja, som jeg hadde for ca 5 år siden fikk LVI og jeg dro til dne lokale dyrlegen. Han som var på vakt var egentlig en katte ekspert, men hvis du jobber på en dyreklinikk må du jo søren meg kunne litt om andre dyr også! Det virket ikke ut som om han kunne noe særlig om gnagere; han var redd for å løfte opp Monja, så på hun som om hun var et monster, stammet fært og hadde lukkede øyne når han så på meg for det meste (av en eller annen merkelig grunn...?). Han klarte ikke å holde henne ordentlig (og hun var en utrolig rolig og snill jente!) og slapp henne ofte rett ned igjen etter at han hadde løfet hun så hun deiset i bordet. Han fant heldigvis ut hva som feilte henne, og ga meg riktige medisiner osv, men man så på lang vei at han var ikke en god dyrlege. Monja var der flere ganger resten av livet, og siste gangen var når hun hadde fylt 3 og var virkelig skrøplig og sliten, og han sa: "Det går fint, hun kan hvertfall leve 2 år til! Kanskje lenger også, med riktig stell!"
Dagen etter dro vi til dyrlegen med hun igjen får hun hadde blitt verre over natta, og da var det en annen dyrlege der som sa at det beste ville være å ta henne der. Så Monja ble avlivd en dag senere og hvis ikke den nye dyrlegen hadde kommet vet jeg ikke hva som ville skjedd...

Jeg har heldigvis vært heldig med flinke dyrleger etter dette da, så det varierer jo mye, men det er jo litt kjipt når det skjer! ;)
Last edited by Karen--- on 12 Jun 2008, 17:17, edited 1 time in total.
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

andy
Pinky
Posts: 29
Joined: 24 Jan 2008, 04:31
Location: oslo

Post by andy »

Godt å høre Pia :sol: Skal lese trådene jeg :thu:
Nå er vi 7 med hale :)

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Huff så dumt, Andrea. Ikke hør på slemme mannen, du er kjempeflink med rottene dine! :thu: Vil bare tipse om Groruddalen dyreklinikk, er eneste stedet jeg tar med rottene etter en del rare opplevelser. Spør etter Heidi Håøya, hun jobber der på mandag og torsdager. Kunnskapsrik og empatisk dame. Som liker rotter! :rottehode:

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Det der hørtes mistenkelig kjent ut ja.. ikke dra tilbake dit, kjempe dyrt, dårlig service, lang ventetid på venteværelse, man føler seg ubrukelig som rotteeier og det virker som han hater rotter.. Hadde med meg min nå avdøde rotte Skråtti dit og dyrlegen på Avivet eksperimenterte med medisinene til Skråtti, jeg prøvde vel 5-6 ulike medisiner over flere måneder uten effekt, jeg måtte sette sprøyter på han som gjorde at han fikk svære sår og skorper og mista pelsen for godt på de stedene., uten å bli bedre av LVI.. jeg har så dårlig samvittighet for det, men jeg trodde jeg kunne stole på dyrlegen! Jeg bytta til Heidi Håøya på Groruddalen dyreklinikk, hun er utrolig flink med rotter og liker dem! Billig er det der og, pluss at man kan stikke innom torsdag fra 5-8 uten timebestilling, og det har aldri vært ventetid når jeg har vært der!

*Innlegget har blitt redigert*

andy
Pinky
Posts: 29
Joined: 24 Jan 2008, 04:31
Location: oslo

Post by andy »

Har bestemt meg for og ikke dra tilbake dit.. så kommer til å avbestille oppfølgings timen og fortsetter behandlingen et annet sted. Takk for tipset :D , har fåt flere godord om Heidi Håøya på Groruddalen dyreklinikk, så da blir det der neste gang :bravo: .
Nå er vi 7 med hale :)

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Det er heilt utrulig at voksne folk kan oppføre seg slik. Er glad dikke kom derifra med livet i behold, og lykke til med ny dyrlege :]

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Mine rotter fikk kjempefin behandling hos Heidi på Groruddalen dyreklinikk! :)

Red: Jeg tror man må huske på at dyrleger (som leger) er mennesker de også, de er ikke perfekte. Dessverre er det noen av dem som tror det selv og ikke vil tilstå at det er ting de ikke vet.
Jeg har lest at labrotter kan bli 5 år, men de lever jo under helt andre omstendigheter enn våre kjælerotter.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Embi
Pinky
Posts: 21
Joined: 07 Jun 2008, 21:19
Location: Skien

Dylegebesøk

Post by Embi »

Synd å høre om opplevelsen, men jeg kan ikke la være med et oppgitt flir heller. Den gangen jeg jobbet i Oslo så var jo Avivet viden kjent for de sinnsyke prisene/utskriving av medisiner som var helt borti natta dyre + arrogante holdninger og dårlig kundebandling. Det ble fortalt at de var kunnskapsrike da, men jeg vet ikke jeg...høres ikke sånn ut. Hørte om et annet tilfelle der rotteier satt igjen med en regning på 2500 kr etter et besøk der.

Jeg blir provosert av å lese slike innlegg som dette. Det er jammenmeg dyrt nok å dra til vetrinær og da synes jeg at man skal kunne forvente god kundebehandling og ikke minst at de som tar seg betalt har peiling på det de gjør. Det virker som om man må ha hund eller katt her til lands for å få skikkelig behandling og gode råd. Eller når jeg tenker etter...har man en rase utenom de vanlige av hund og katt,så har de ikke peiling da heller. :shock:

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Enig!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Er så glad jeg bor her i Trondheim og har Strinda dyreklinikk. Var der i dag med 5 rotter da jeg mistenkte midd. Han undersøkte de og fikk forsikret om at det ikke var midd, 60 kr!
Var der en gang tidligere da jeg fikk undersøkt Lisja og medisin til henne. Da sa jeg på tull at jeg skulle fått rabatt siden jeg er der så ofte. Da svarte dyrlegen at "Du får allerede rabatt". 75 kroner kostet det hele!
FANTASTISK :bravo:

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

:hm: så merkelig dyrlege, rart han satt med ryggen til, å all den utspørringen da, ikke rart du følte deg som du gjorde, bytt dyrlege, finn ut hvem som er flink med rotter osv.
du er nok en kjempe flink rotte eier :bravo: så ikke hør på andre som sier noe annet :)

jeg har hatt litt dårlig erfaring selv med rotte og vetrinær
for en del år siden tok jeg med en svart topp øre som jeg hadde, til en vetrinær, forde han hadde fått en fett kul som vokste seg like stor som rotta selv :| så de måtte operere den vekk, mens han undersøkte han ført, emil som han het :) så var han litt for voldsom å hard hent mot den stakkars kutten min, så han sprellet å pep :| , men han fikk omsider operert vekk kulen, sydd igjen, med stygge sting å så fikk jeg salve å smøre på øynene. men det var helt tydelig at han ikke syntes noe om rotter å hadde hunder som favoritter.
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Post Reply