Useriøs butikk : /

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Post by Radney »

Camilla Ø wrote:
Er det noe Norsk Tamrotterforening kan gjøre for å bedre de ansatte ved dyrebutikker sin kunskap om rotter som de kan veilede nye rotteiere?

Føler ikke Norsk Tamrotteforening et ansavar her som forening for rotteeiere?

Burde Norsk Tamrotteforening arrangere et prosjekt på landsbasis mot dyrebutikkers kunskap om rotter, kartlegge alle landets dyrebutikker og invitere til "rotte seminar" i Norges største byer hvor "vi" kan veilede butikkene med den kunskap Norsk Tamrotteforening innehar?

Kan vi da slippe "unødvendige" parringer og kull? Kanskje det da ville bli kontroll over kull i de forskjellige byene?

Det er jo helt klart ting Norsk Tamrotteforening kan bidra med på dette området!
Jeg er helt enig i at NTF kan bidra på dette området, og det gjør vi, ikke minst via våre medlemmer. Med tanke på at NTF er en liten forening med 100-200 medlemmer så er nok forslaget ditt om å starte et prosjekt på landsbasis noe vidløftig. Derimot arbeider vi med å utarbeide et enkelt skjema som kan brukes til å melde fra til Mattilsynet i tilfeller der en dyrebutikk bryter med Dyrevernloven. Samtidig har vi oppfordret alle våre medlemmer til å distribuere vår brosjyre og mattilsynets brosjyre til dyrebutikken de bruker for å øke kunnskapsnivået til de ansatte i butikken og til nye rotteeiere.

Brosjyrene kan dere finne her:

http://www.tamrotter.com/utskrifter/index.php

og her:

http://www.mattilsynet.no/dyr/publikasjoner

Dersom noen av dere har andre gode forslag, som er gjennomførbare, på hvordan NTF kan bidra så er det bare å sende en mail til oss så vi kan ta det opp i styre.
For å holde foredrag og seminar for dyrebutikk-eiere trengs det ikke medlemsskare, men 3-4 personer som kan faget sitt og har peiling på det de instruerer. Det finnes nok endel av disse personer i medlemskaren til NTF. Dette vil selvsagt ta tid da de som evt skulle gjøre dette ikke kan ta store perioder fri fra jobb ol. Det kreves også ressurser i form av økonomi da det må reises endel ol. . Her er vel eneste løsningen sponsorer. Jeg ville veldig gjerne tatt del i et sånt arbeid, men jeg må være ærlig å si at jeg ikke har nok kunskap om vår kjære rottevenn da jeg kun har vært rotteeier i knapt to år.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Vimsa wrote:Men er det ikke for seint å gå i avisa om det når det er 8 måender sia ?
Aldri forseint å å fram noe som kan bidra til at andre rotteeiere ikke handler i den butikken. Og kanskje de som har kull tenker seg om før de leverer til useriøse butikker.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg må bare få presisere at brosjyren som Camilla linker til her, en omfattende brosjyre på 10 sider, er forfattet av NTFs medlemmer! Brosjyren er ment å deles ut i f.eks. dyrebutikker og hos dyrleger. Alle dyrebutikker som er medlem av Norske Zoohandleres Bransjeforening skal ha disse brosjyrene. NTF har såvidt jeg husker stadig noen av disse brosjyrene, og de kan også fås ved å kontakte Mattilsynet, så det er bare for våre medlemmer å sette igang og dele ut!

Jeg er glad for å høre at styret også tenker på andre tiltak - men alle tiltak krever at medlemmene bidrar. Det kan dere begynne med allerede nå, ved å distribuere brosjyrene og NTFs folder.

Og til dere som helst vil bidra ved å gjøre ingenting... ikke handle dyr eller utstyr i dyrebutikker som dere mener har dårlige forhold.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

:thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

det er kanskje vidløftig at NTFere skal kurse folk i bransjen, men ikke SÅ søkt. de blir kurset av NOEN uansett. og disse noenfolka har nok ikke mye snøring, desverre. tenk dere hva vi kunne gjort for rotter i butikk hvis VI kunne kurset blondinene i Tropehagen på hva vi mener er god rottevelferd? samt komme med dokumenterte tilbakemeldinger om SDA, ups-kull og atferdsvansker som vi mener skyldes for tidlig seperasjon fra mor, for små bur og ikke minst, ukritisk avl. transport av dyr over store avtander og smittevern er andre faktorer.

synes vi kan jobbe med dette alle sammen: medlemmer distribuerer materiell til dyrebutikker og veterinærer, og vi i styret skal legge til rette for at man enklere kan rapportere butikker til mattilsynet som Camilla skrev.

det er ikke meg i mot at vi på sikt jobber mot å få slippe til med våre erfaringer på kurs for dyrebutikkansatte. det vi må være klar over er at foredragsholdere nok ikke velges om de er åpent imot dyr i butikk. men selvsagt skal vi ikke selge sjela vår heller! vi må få si det som det er.
vi må få dem til å skjønne at god dyrevelferd kan lønne seg!

ang dette med å hjelpe enkeltdyr: her er jeg litt delt i synet på hva som er riktig, men i hvert fall: HVIS du hjelper et individ i butikk, vær klar på hvorfor du gjør det! si fra til butikken at du tar dyret kun pga at det ikke har det bra, og at det vil komme en himla reaksjon neste gang det skjer, med mattilsyn og media og det hele. og følg opp, tomme trusler er teit.

engasjert hilsen

ps, dette innlegget på kaninforum handler om en dame som faktisk gjorde noe- og fikk butikken stengt.
skrevet av hilde haakenstad


I slike tilfeller som dette , er en tlf rett til matilsynet på sin plass. De gir tiltelse til salg i butikken, og bør da også kunne ta ansvar for de løyver de selv har gitt.

Ringte selv fra en butikk nede på Grunneløkka for noen få år siden. Der gikk en velvoksen thyringer hanne sammen med en haug mad små kaninunger av div raser, flere hunkaninunger var nok knappe 5 uker. Noe han jo brydde seg null om, så de ble jo bokstaveligtalt voldtatt gang på gang. Samtlige av disse minste var helt oppsvulmet i kjønnet , oppsprekt og blødde.
Buret var jo som de fleste slike dyrebutikkbur ca 60x70ca langt, så med en voksen han av den stk, satt jo dyre helt som sild i ei tønne i tilegg.

Etter diversje forsøk på å få leder i butikke til å ta den ut, ga jeg han advarsel om at nå ringte jeg og meldte han omgående. Hvorpå gubben bare storflirer, og kommer med komentaren, at jeg bare kunne prøve.

I det tilfelle tok det faktisk kun 30 min, så sto de i butikken og tok affere. Butikken ble stengt omgående!
( jeg ble forøverig i butikken til de kom, noe jeg fikk beskjed om at jeg måtte. For at de skulle ta det seriøst. Er alt for mange som "melder" pga krangel/tull med nabore og de bruker da slik som hevn, fikke jeg beskjed om)

Heldigvis, er det få tilfeller der det er så ille som de to tilfellene her, men mangler finner man jo i de fleste + en del betjening som ikke kan noe som helst, virker det som.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

blondiner i tropehagen ja, den var fin du.

Det er faktisk svært få kurs som har noe med dyr å gjøre, og de kursene som er er helt frivillig å melde seg opp på. Når man skal drive en butikk innenfor tropehagen er det ikke dyre kunnskaper de ser etter, desverre.

Og jeg er en blondine i en tropehagen butikk som forhåpentligvis ikke trenger noen opplæring!
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Det er veldig mye bra engasjement på forumet og jeg er i grunnen enig med det de aller fleste her sier. Jeg tror at hvis man organiserer seg og ønsker å gjøre noe med dyrs velferd i dyrebutikker, ja så får man det til. Men det er et prosjekt som krever tolvmodighet og besinnelse.
Jeg er enig i de røstene her inne som poengterer at man må tenke langsiktig.
Det vi vel kan si at vi vet i dag, er at dyrebutikker har kommet for å bli. Salg av dyr over disk (uensett hvor forkastelig enkelte føler dette er), er noe de fleste av oss er en del av og støtter ved hvert kjøp vi gjør. Det vi kan gjøre for å optimalisere den situasjonen for dyrene vi kjøper før vi får de, er å jobbe med dyrebutikkene. Jeg har tro på flere framgangsmåter her.

1. Vi må først knytte kontakter med vår lokale dyrebutikk, fortrinnsvis en vi er fornøyd med og en vi kan ha en dialog og et godt sammarbeid med. Får vi bare noen buttikker med på laget, kan vi som medlemmer av NTF fremme salg i butikker vi annser som "trygge butikker". Dette kan gjøres ved å få butikken til å sponse sin egen NTF støttede reklame i lokalaviser m.m.

2. Når god kontakt er etablert med en butikk, kan man fremme forslag om å stoppe inførsel fra store avlere fra sverige og eventuelt forhandle fram muligheter her i Norge.

3. Man kan prøve å få butikken til å sende med sine kjøpere "dåpsattester", med navn og nr til rotteoppdretter (eller private kull), og oppmuntre kjøper til å bli medlem av NTF noe som på mange måter fører til større forståelse for hva rottene våre trenger.

4. Vi kan som nevnt tidligere i tråden tilby foredrag av medlemmer om rottehold til butikkansatte.

Nøkkelen ligger, tror jeg, i å knytte gode kontakter i de butikkene vi er fornøyd med, på den måten kan vi promotere dem i vårt arbeid og de kan oppfordre sine kjøpere til å kontakte oss og dermed få tettere bånd mellom rotteeiere. Begge parter vinner på en slik ordning. På sikt tror jeg dette vil tvinge andre mindre dyrevennlige butikker til å tenke nytt til det beste for både rotter og andre dyr de måtte ha. Dårlig omtale, gir dårlig omdømme. Vi har engasjement, kunnskap og lyst, det eneste som gjenstår er en plan, litt organisering å så er vi i gang.

Dette er selfølgelig bare en av mange muligheter man har i arbeidet med dyrenes velferd...
Bare å brette opp armene folkens :D
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

fine tanker, Biamora!! :dro:
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

For å spinne videre på de tankene jeg luftet tidligere (har nemlig hatt en laaang kjøretur i dag og slikt blir det ideer av :D ).
Hvis medlemmene av dette forumet virkelig ønsker å ta tak i problemene man opplever med dårlig dyrehold i butikker rundt om i landet, har jeg et forslag som kan diskuteres her inne.

Hvis man setter en standard på hva NTF setter som godt dyrehold. Altså eksempelvis: hvor ofte dyrebutikker vasker burene sine, hvor mange dyr som settes i samme bås, hvor flinke de er til å stadfeste kjønn til riktig tid, og hvor de får sine dyr fra o.s.v. Så kan man utvikle en type sertefisering som tildeles gode dyrevennlige butikker. Denne type sertefisering er noe NTF kan lage rammer for og tildele de butikkene vi mener fortjener det. Dette krever selfølgelig en del forarbeid og diskusjon i forhold til hva man som organisasjon ønsker å legge til grunn. Men å starte et slikt arbeid vil bidra til å fremme NTF som organisasjon være aktiv part i dyreværn. På sikt vil en slik sertefisering kunne bygges til en merkevare som fortalte en potensiell kjøper at dette var en "trygg" butikk. Hadde man fått interessen opp for en slik ordning, er det jo ikke umulig å kunne sammarbeide med andre foreninger om en generell type godkjenning.

Sett at det var interesse for en slik ordning, dette ble etablert og profilert i media, så ville man kunne dele ut en type diplom til å henge i/over/bak kassen, slik at kundene kunne få informasjon om at butikken ble drevet i henhold til NTF's standard for rottehold (event dyr generelt).

Å så kan man diskutere om det finnes mer humane måter å drive avl på, en disse store "klekkeriene" man har sett skrekk eksemler på. Kansje ville man funnet alternative løsninger man kunne bygge opp i norge, eller enda bedre: Om en kunde ønsker å kjøpe rotte, blir han/hun vidreformidlet til et nettverk som driver seriøs avl (som mange medlemmer på dette forumet). For det er ikke rotter i seg selv butikken tjener penger på, det er mat, utstyr, bur og leketøy. Ville tro at flere i bransjen med glede hadde benyttet seg av en slik ordning. Jeg tror også det er mange der ute som ikke vet at man kan kjøpe rotter privat, ergo går de til butikk.

Det er mange tanker og langt fram, men jeg har tro på et slikt arbeid. Det ville vært spennende å høre om andre har tanker og ideer rundt temaet. :)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Trine-jenta-mi
Pinglerotte
Posts: 33
Joined: 04 Jun 2008, 20:31
Location: Buskerud
Contact:

Post by Trine-jenta-mi »

ja! ei veninne av meg måtte gi fra seg rotteungene sine i en dyrebutikk en gang, et par dager etter kom jeg og sjekket innom, og da bet de etter meg! vet med sikkerhet at de ikke bet hos venninnen.. + at de hadde hunner som var over 5 uker sammen med hannrotter som var eldre enn 5 uker! utrolig uansvarlig av dyrebutikken! :evil:

PS. veldig god ide!:)
**Trine, Lukater, Bettina & Bino**

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Jeg syns det er en kjempe bra idè! Jeg er helt med! ;) Genialt!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply