katt og rotte

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Mims

katt og rotte

Post by Mims »

Hei jeg har veldig lyst på et par rotter, men har allerede to katter på 8 og 2 år. kan dette gå bra eller er det best å ikke skaffe rotte? :rat:

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Du kan vel skaffe deg rotter sellom du har katt.
Men bør vel ikke sleppe ut rottene når kattene er inne ;)

utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Post by utyske »

Jeg har både rotter, marsvin, hamster, akvarium og chinchilla uten at katta trenger å ha noe med de å gjøre. Dette fordi disse dyra står på andre rom enn de katta har tilgang til. Dette er for meg ikke noe problem. :)

Mims

Post by Mims »

Takk for svar :D
Rottene vil stå på rommet mitt hvor kattene ikke er så ofte og jeg kan lukke døren når jeg ikke er til stede. Men jeg må bare overtale foreldrene mine først :roll:

staffi123
Stjeler mat
Posts: 48
Joined: 17 Apr 2007, 18:45
Location: Skedsmokorset
Contact:

Post by staffi123 »

Katten her er skeptisk hvis en eller flere av rottene mine kommer for nærme :mrgreen: Han gjør ikke no vondt mot dem.. :D
Hilsen Heidi

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

De fleste katter tar uansett ikke voksne rotter. De jeg kjenner som har katt sier at katten gjerne kan komme med fugler og mus og en og annen rotteunge, men at den mest sannsynlig ikke ville gitt seg i kast med en fullvoksen rotte. Kattene vi har som kjæledyr er som regel så bortskjemte med mat i matskålen at en potensiell slåsskamp for å få has på en rotte kanskje ikke er verdt det.

Når tanten min kunne ha kyllinger og kaninunger og marsvinunger med katten, som for øvrig dreper både mus og fugler, så tror jeg det burde gå an å unngå at katten gjør rottene noe. Og det å ha rottene i et kattefritt rom, tror jeg burde gå bra.

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

jeg har to katter å to rotter, kattene var først i hus en lang stund før jeg skaffet meg rotter, det går helt fint her, så lenge jeg har rottene på ett rom for seg selv med døren igjen. :D så tror nok det vil gå ettetbra med rotter i hjemmet så lenge du holder de på trygg avstand fra kattene. instinktet i katten kan skremme vettet av de små, selv om ikke katten vil skade de, katter har alltid jakt instinktet i seg,men så lenge du har rottene på ett trykt sted, null problem :thu:
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

staffi123
Stjeler mat
Posts: 48
Joined: 17 Apr 2007, 18:45
Location: Skedsmokorset
Contact:

Post by staffi123 »

jeg vil tro at katten ikke gjør noe med dem så lenge eieren i huset passer på^^ jeg lar noen av rottene mine gå løs på gulvet når katten er der :mrgreen: Han har tatt på rotta med klørne innenfor
Hilsen Heidi

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Neineiogneiognei! Får helt grøsninger når jeg leser dette! selv den mest makelig anlagte katt kan plutselig bli et lynraskt rovdyr og selv om du passer på kan det skje noe som vekker kattens sterke jaktinstinkter - da kan ting gå veldig fort, og før du rekker å reagere har du en rotte med brukket nakke (og en fornøyd katt).
Jeg synes man ALDRI skal ta sjansen på å la en katt være i samme rom som en rotte, uansett hvor mange mennesker det er der for å passe på. Det er bare ikke verdt å ta sjansen! Å ha katt og rotte i samme hus går i og for seg greit, men rotter flest vil føle seg utrygge hvis katten får komme for nærme, selv hvis de er i buret. Å ha et eget rotterom der katten ikke får komme inn er en løsning.
Jeg har sett huskatter komme slepende hjem med voksne kaniner! Fugler! Pinnsvin til og med! Selv katter som har levd hele livet innendørs har sterke jaktinstinkter, og en liten rotte som piler over gulvet er akkurat det som skal til for å vekke jaktlysten.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

staffi123
Stjeler mat
Posts: 48
Joined: 17 Apr 2007, 18:45
Location: Skedsmokorset
Contact:

Post by staffi123 »

man skal aldri stole på en katt.. Men.. katten her er veldig spes.. oppvokst med rotter siden han var født omtrent. Aldri sett han drepe en mus en gang.. :roll:
Hilsen Heidi

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

jeg hadde ikke turt å ta den sjansen uansett, katter er veldig utspekulerte av seg å er sleipe rovdyr. jeg hadde rotte buret oppe på en hylle på veggen før, å trodde ikke katten kom til, en dag vi hadde vært ute så lå buret slengt på gulvet, delt i to å rottene var borte :shock: vi lette overalt i huset, min største frykt var å finne en eller to hardt skadede rotter eller i værste fall døde, :shock: heldigvis fant vi begge i god behold, men var fryktelige redde seførgelig, stakras små, så nå har jeg de på ett trykt å sikkert rotte rom alltid med døren igjen.
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Som sagt; jeg ville ikke tatt sjansen...det er så fryktelig trist hvis noe skulle skje likevel.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Lilly-Marie
Markeringsbehov
Posts: 282
Joined: 17 Feb 2008, 16:05
Location: Rjukan
Contact:

Post by Lilly-Marie »

jeg har tre katter, men det har aldri vært noe prob med rottene mine, har hatt rotter og katter i mange år nå. men roottene er jo i eget bur inne på et rom når jeg ikke er hjemme. men det har aldri skjedd noen ulykke her.
Image MVH Koala Jenta & Koala`s Rotter Image
http://www.geocities.com/koalajenta/rottene.html

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Hvis du leser tråden ser du at vi snakker om å ha rotter og katter løse i samme rom..;)
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Sonija

Post by Sonija »

Min katt har tatt alt fra mus til store vannrotter..så det skjer ja.. men ..
har rottene mine i stua, inni buret og pus sitter fornøyd på utsiden!
Han prøver seg av og til med labben på buret men her går det veldig greit!
Dem er da aldri løs i stuen heller..........

Post Reply