Han eller hukjønn ?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply

Han eller hukjønn ?

Hankjønn
9
33%
Hukjønn
18
67%

Total votes: 27

Dennis

Han eller hukjønn ?

Post by Dennis »

Jeg skal nå gå til anskaffelse av en hetterotte. Jeg har passet ei veninnes sin i to uker nå, og er sikker på at dette er et slikt dyr jeg vil ha.

Den jeg passer nå er en hanrotte, og jeg synes den "lekker" litt mye. Hvordan er hukjønn i forhold til hankjønn ? Vil hukjønnene også bli knyttet til eieren sin og sitte på skuldra på samme måte ? Eller vil de være mer avvisende ?

Med vennlig hilsen en aktuell rottekjøper. :hm:

Dennis

Post by Dennis »

(Skal selvfølgelig ha to. )

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Ut fra hva folk faktisk kjøper ser det ut til at hunrotter er omtrent dobbelt så populære som hanner, tror jeg... Men jeg holder likevel på hanner. Av de 11 jeg har hatt er det bare en som ikke utviklet seg til en brukbar koserotte, og det var en dårlig sosialisert omplasseringsgutt jeg fikk omtrent 6 måneder gammel. Hunner kan bli flotte koserotter de også, hører jeg, men det tar nok lenger tid før de roer seg.

Når det gjelder tissingen går det ikke helt an å sammenlikne en ferie-passe-rotte med en som skal bo permanent hos deg. Rottene markerer mye mindre når de har vent seg til et sted (og en person). Dessuten er det ikke slik at alle markerer like mye.

Den viktigste grunnen jeg har til å anbefale hanner fremfor hunner er likevel at rotter over tid får barn med en 50-50 kjønnsfordeling. Hvis etterspørslen er generellt større etter hunner har du et større utvalg tilgjengelig hvis du går for hanner :)

Embi
Pinky

Post by Embi »

Enig med trådstarter, hannene kan være noen skikkelige griser. Jeg har hatt flere av begge kjønn. Akkurat skaffet meg to hanner selv som nå har blitt store nok til at de har begynt å tisse rundt omkring. Han forrige jeg hadde var ikke så ille. Har ei veninne som har akkurat samme problem og det er lite som tyder på at de tisser mindre om de blir vant til å være et sted. Om du vil ha hanner, er jo kastrering en mulighet dersom du tenker at det blir for mye søl.

Hunnene er mer stressa, men om de er rolige fra de er små er det absolutt ingenting i veien for at de kan bli like tamme og håndterbare.

Lykke til uansett hva du velger :)

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Jeg har kun hatt hanner, men det har egentlig vært tilfeldig. Det er selvfølgelig ikke alltid like gøy med små skvettestriper over alt, men jeg holder med Matmor i at - i hvert fall de individene jeg har hatt med å gjøre - skvetter mindre på steder de har vært før. Klær skvetter de nokså mye på hos meg hvis klærne er nyvaska, men mindre om kvelden når klærne er rikelig "innsausa" med mine duftmolekyler.
Jeg syns ikke skvetting er god nok grunn til å kastrere (det er tross alt helt naturlig), for det er alltid en risiko for at det kan oppstå komplikasjoner.

Biamora
Hamstrer mat

Post by Biamora »

Vi har både jenter og gutter i huset. Eter min erfaring er det helt riktig at guttene "skvetter" mye for å markere (men hos oss kan nok det skyldes at vi også huser jenter og at ingen er kastrert), derimot opplever jeg at gutta er mye mer bedagelig anlagt og lettere å få kontakt med. Men missforstå meg ikke, jenterotter blir også tamme og gode. Men de bygger og ordner mer i buret sitt og når de er ute å løper har de alltid viktige saker de skal gjøre, så kosen varer ca 2 sec før de haster videre på nye oppdrag.
Dette er kun mine observasjoner med de vi har hjemme hos oss. Jeg opplever at jentene trenger litt tid til å finne seg til rette og trenger mer behandling, gutta er roligere og lettere å jobbe med, men tisser mer..
Skulle jeg måtte velge nå, ville jeg nok gått for gutter. (uten at jeg er mindre glad i jentene av den grunn :D )
Det jeg ville anbefale, som kansje er det viktigeste når du skal få rotter, uansett kjønn, er hvor du får de fra. Jeg ville forsøkt å få fra opdrettere eller i det aller minste private med obs kull. Da har du mulighet til å få rotter som er sosialisert og behandlet fra fødselen av. Et godt grunnlag for å få en fin kose rotte.
Jeg er ingen ekspert og kan bare snakke utfra min begrensede erfaringer, uansett ønsker jeg deg lykke til med valget!
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Vimsa
Markeringsbehov

Post by Vimsa »

Jeg har 2 hunnrotter å det "lekker" litt av dem å. Men ikke så mye om en hannrotte.. :) Men jeg har hørt at hannrotter blir fortere tamme.. Men mine 2 jenter ble tamme veldig fort selv.. :D

Ida
Betarotte

Post by Ida »

Jeg har hatt en ganske jevn fordeling av jenter og gutter, og jeg har bestemt meg for at jeg liker jentene best. De er mer "fjåsete", spretne og morsomme :lol: , det er jentene som har vært mest kontaktsøkende av de jeg har møtt iallefall.
Og her i hus markerer jentene like mye som guttene!

Linda
Markeringsbehov

Post by Linda »

Klarer ikke stemme over hva som er best jeg.. hehe ;) Min andre rotte, Skråtti var hanrotte, og han er den mest fantastiske rotta jeg noen sinne har hatt.. han var verdens største koserotte.. kunne ligge en time på magen min og kose og poppe øynene, han sovna i armene mine når vi koste så lenge, til og med da han lå på dødsleie poppa han øynene og lagde koselyder da jeg koste med han, han var utrolig! Så da ble det automatisk at jeg bare skaffet meg hanrotter etter dette.. men har fått to hunrotter nå, som er riktig noen sjarmtroll! så jeg er av den oppfatning av at kjønn ikke spiller noen rolle, du får fantastiske rotter av begge kjønn, alle rotter har ulik personlighet, og det er dette som gjør dem så interessante. Her er det variert hvilke kjønn som tisser for å markere seg, jentene markerer seg f.eks. mer enn hva Didrik gjør.. han tisser aldri på meg for å markere seg, mens de gjør det hver gang de går over hud. Mens Sniff og Stanley som er hanrotter markerer seg mye igjen, til og med når de sitter i fanget på klær markerer de seg.

miroxx
Sofaspiser

Post by miroxx »

Personlig så syns jeg jenter er morsomst, de finner på alt muligrart. Skal alltid organisere ( dra ting de finner inn i buret ) lager seg hus her å der osv osv:p

Hannene er veldig koslige da, roligere og liker å få kos. Mens jentene er veldig nyskgjærrige å har liksom ikke tiden til å kose før de har blitt mye eldre :p

De fleste rottebabyer er hyperaktive og har ikke tid til kos mens de er små :P

Men som sakt, hannene jeg har hatt har grisi mer, og det har lukta mer av burene, men det er jo bare å skifte litt oftere!:)

Det var mine erfaringer. Har hatt 6 hannrotter og 7 hunrotter :)
_ Kaja _ :D

Lucifer
Sofaspiser

Re: Han eller hukjønn ?

Post by Lucifer »

Dennis wrote: Den jeg passer nå er en hanrotte, og jeg synes den "lekker" litt mye.
Fra naturens side er rotter inkontinente. At noen av dem blir renslige går mer på flaks enn noe annet. Min Lucifer er jente, og hun har vett på å løpe inn i buret først. men blir hun overrasket, eller skremt blir det lekkasje der og da.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

Post Reply