Vi har både jenter og gutter i huset. Eter min erfaring er det helt riktig at guttene "skvetter" mye for å markere (men hos oss kan nok det skyldes at vi også huser jenter og at ingen er kastrert), derimot opplever jeg at gutta er mye mer bedagelig anlagt og lettere å få kontakt med. Men missforstå meg ikke, jenterotter blir også tamme og gode. Men de bygger og ordner mer i buret sitt og når de er ute å løper har de alltid viktige saker de skal gjøre, så kosen varer ca 2 sec før de haster videre på nye oppdrag.
Dette er kun mine observasjoner med de vi har hjemme hos oss. Jeg opplever at jentene trenger litt tid til å finne seg til rette og trenger mer behandling, gutta er roligere og lettere å jobbe med, men tisser mer..
Skulle jeg måtte velge nå, ville jeg nok gått for gutter. (uten at jeg er mindre glad i jentene av den grunn

)
Det jeg ville anbefale, som kansje er det viktigeste når du skal få rotter, uansett kjønn, er hvor du får de fra. Jeg ville forsøkt å få fra opdrettere eller i det aller minste private med obs kull. Da har du mulighet til å få rotter som er sosialisert og behandlet fra fødselen av. Et godt grunnlag for å få en fin kose rotte.
Jeg er ingen ekspert og kan bare snakke utfra min begrensede erfaringer, uansett ønsker jeg deg lykke til med valget!