Makan til frekkhet ?! : S

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Makan til frekkhet ?! : S

Post by Vimsa »

Jeg har akk lakt mærke til at det er en gutt på nette som har tat bildene av rottene mine å lakt ut på nette å sakt at dem er hans! :shock:

Jeg sente brev til han på nettsiden å spurte hvorfor han hadde tat bildene av MINE rotter å lakt ut å sakt at dem var hans, jeg fikk egt bare et dårlig svar tilbake som da var: "Jeg syns dem var fine"

Jeg bedde han venligst fjerne bildene med en gang! :evil:
Så fjernet han bildene..
Noe så useriøst å ta andre sine bilder å late som dem er hans. Ble utrolig sur! Blant annet hadde han skrivd på bilde av Max på sin nettside at han hadde fåt han fra en persjon som ikke ville ha han mer!

Er dette lov egentlig ??

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Det kommer an på hvor han har tatt bildene fra. Hvis du legger dem ut på et forum uten å presisere at de er dine/beskyttet av Åndsverksloven, kan det tolkes som om du har lagt dem ut for å dele. Tok han bildene fra nettsiden din blir det derimot noe annet.

Det er selvfølgelig kjedelig at noen tar (stjeler) bilder og later som om de er deres, men på den annen side sier det mer om de som tar bildene enn noe annet. Mange yngre nettbrukere gjør det, rett og slett fordi de ikke vet at det ikke er lov/greit.

Du kan evt. bare ta det som et kompliment ;)

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Bildene ble tat fra hjemmesiden min.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Han syntes nå tydeligvis de var fine da! ;)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Post by utyske »

Skjønner ikke hvorfor folk henger seg sånn opp i detta. Når man legger ut bilder, kan hvem som helst se det og da kopiere dem. Sånn er det bare, åndsverkloven eller ikke. Folk gjør som de vil.
Hvis du er så redd for at folk skal ta bildene dine, må du ta copyright på bildene, du kan ta vannmerke på bildene osv.
Men selvfølgelig er det kjedelig når folk tar bilder sånn.

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Problemet var ikke at han tok bildene, men at han sa at dem var hans rotter.. Hjelper ikke å ha copyright på bildene, Er lett å ta bildene for det.

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

jeg syns det h;rtes utrolig frekt ut!! Hadde blitt like sur som deg jeg! Greit nok at man legger ut bilder, og andre tok de fordi de syns de var fine, men hadde overhodet ikke likt at andre sa at de var rottene sine jeg heller..

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Det er ikke sikkert han er så gammel og har tenkt seg så nøye om... ;) Ønsker seg kanskje veldig rotter da.... :rottehode: Når man har levd en stund vet man at det finnes tilgivelse for "alt". :D :sol:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

At man "stjeler" bilder på nett, er noe mange gjør, og i dette tilfelle vil jeg tro at det ikke var vont ment. Når det er sakt, skal det ikke være nødvendig å ha copyright på bildene sine, de er beskyttet ved lov så lenge du sitter på orginalen. Man kan få saftige bøter for å bruke bilder man ikke har tatt selv, eller har fått godkjennelse til å bruke. Generellt er det en uting å bruke bilder man ikke kjenner opphavet til. Jeg synes vel det er i overkant og klippe og lime fra andres private hjemmesider deretter lyve. Men er vel enig i at det kan ha vært et øyeblikk av barneiver....
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Gutten var ganske ung å sa unnskyld til meg.
Det er greit nok.. Men syns det var frekt av han å skrive at dem var hans å at han lissom hadde fåt den ene rotta ta en som ikke ville ha han mer!.

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Post by Lucifer »

heidiii wrote:Det kommer an på hvor han har tatt bildene fra.
Nei det gjør det ikke. Åndsverkloven gjelder alle bilder.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Enig i at det er ganske frekt, ville ikke gjort det selv, men hvis du har lagt ut bilder av de på nettet uten å beskytte de kan jo hvem som helst stjele de og legge de ut på sin egen side! Men jeg skjønner jo at det er ganske irriterende ;)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

hvis du har lagt ut bilder av de på nettet uten å beskytte de kan jo hvem som helst stjele de
Det er veldig lite man kan gjøre hvis folk virkelig bestemmer seg for å stjele bilder fra nett. Man kan lage/kopiere en kodesnutt som for eksempel hindrer deg i å ta en høyreklikk og copy - men for det første er ikke disse kodene allment kjent, og for det andre kan de nokså lett omgås. Hvem som helst kan stjele verdisakene og klærene mine når jeg er på stranden også. Det er kjempelett - de ligger jo der ubeskyttet når jeg er i vannet. Det blir ikke mindre frekt eller ulovlig av den grunn.

Bra trådstarter fikk sagt fra til eieren av nettsidene, og at det forhåpentligvis går inn hos vedkommende at dette var galt.

Ingvild
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 27 Sep 2007, 18:08
Location: Stenbråten, Oslo

Post by Ingvild »

Ikke for å bagatellisere, jeg tar masse bilder (mest av hester) og opplever at andre tar bildene mine daglig. Og jeg har kommet til det punktet hvor jeg registrerer hvem som stjeler, men ikke gjør noe med saken. Det bare blir for dumt om jeg skulle bruke tida mi på slikt.

Til poenget mitt: Da datteren min var ett år, så jeg veldig mye på andre mammaer/ettåringers hjemmesider, og da snublet jeg over en dame som hadde MINE bilder på sin side og skrev at det var hennes barn. Et bilde jeg hadde lagt ut av min venninne med mitt barn i armene hadde hun stjålet og skrevet at det var henne og hennes barn (min venninne er veldig pen). Jeg tiltet fullstendig, ringte Dagbladet og det ble to store saker ut av det. Jeg fikk også hjemmesidene hennes sperret. Jeg fant ut HVEM hun var (en 19 år gammel jente fra Nord-Norge som jobbet i barnehage), at hun var fast gjenganger på et mor-barn-diskusjonsforum. Her hadde hun opptil flere personligheter som diskuterte med hverandre (!) om forhold som ikke eksisterte, barn som ikke eksisterte, problemer som ikke eksisterte osv.

Jeg vurderte å politianmelde henne, men tenkte som så at med det presset hun ble utsatt for fra avisene (jeg hadde gitt dem navnet hennes), at hun ble utestengt fra forumet hun tydeligvis brukte all sin tid på og det faktum at det er veldig synd på noen som må finne opp en fantasifamilie og lever den fantasien i flere år.... så droppet jeg det.

Når det er yngre personer som stjeler bilder og skriver at det er deres dyr på bildet skriver jeg av og til en høflig mail til dem hvor jeg forklarer dem at det er respektløst ovenfor både dyret som er avbildet og eieren av dette dyret blir omtalt med egenskaper/navn og eier de ikke har. Det er også respektløst over fotografen (i dette tilfelle hestebildene) som bruker uker hvert år på å ta bilder på arrangementer - det er ikke gratis å kjøpe utstyr (kamera), reise dit, overnatting, ta fri fra jobb, reise fra familien (barnepass), og så skal denne trettenåringen få bruke dette bildet som de selv ønsker på sin hjemmeside og høste skryt for det annen har lagt veldig mye arbeid ned i? De fleste unger skjønner dette ressonnementet. Jeg oppfordrer dem også til å ta bilder selv. Det er mye mer tilfredsstillende å vise fram ting du har lagt ned arbeid i, og ikke bare har stjålet.

Og til alle dere foreldre: KJØP KAMERA TIL BARNA! Det trenger ikke være noe dyrt kamera, men barn har stor glede av å dokumentere det som skjer. Selv om ikke bildene blir perfekte de første årene så har de da minnene å se tilbake på. Barn kan ta bilder i de utoligste vinkler og komme tett innpå der vi voksne ikke kommer innpå, og disse bildene er gull verdt for dem når de blir eldre. Dagens digitalkameraer gjør dette til en billig investering. Kanskje også ditt barn utvikler et talent som ligger latent? Min datter har hatt eget kamera siden hun var seks, det er langt mellom blinkskuddene, men når de først kommer er de fantastiske. :D

Jeg merker alle bildene mine med en copyright-setning. Det er dessverre noen som er så frekke at de klipper bort dette, men etter min mening er det å klippe bort en copyrightsetning en barriere de fleste med normalt vett ikke vil krysse. De som likevel gjør det er etter min mening en lost case.

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Jeg passer alltid på å skrive på bildene som jeg legger ut av rottene mine på hjemmesiden. Skriver:

"navnet på rotta" (c) Helene
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Post Reply