Ny rotteeier og nye rotter, møtte problem.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Ny rotteeier og nye rotter, møtte problem.

Post by Beate »

Hei hei

Samboer kjøpte rotter til meg til bursdagen. Ta det med ro, det var ikke spontant og jeg leste en del om rotter før vi kjøpte de :)
Kom fram til at jeg hadde lyst på to jenter.
Så vi kom til dyrebutikken, de hadde igjen noen barn fra et kull. Bare albinoer var igjen og en hann med hettemarkering. I frykt for ikke å se forskjell på to jenter kjøpte vi to brødre, trodde vi. En albino gutt og hettegutten ble med hjem.
To dager senere oppdaget jeg at albinoen var en jente. Pakket begge rottene i reiseesken sin og dro tilbake dit nå nettopp. Heldigvis fikk jeg bytte hettegutten mot en ny jente. De hadde nettopp fått inn nye rotter og fikk en med gråmarkering, nesten litt husky.
Hun er 2 uker eldre, altså 9 uker, meeeeen. Jeg synst hun har litt stor mage :? hun bodde sammen med tre andre gutter når jeg hentet henne. Hvordan ser man eventuell graviditet hos rotter?
Er det noen tegn jeg bør legge merke til?

Håper på positive svar om hvordan jeg kan gjøre dette så positivt som mulig :) De er jo jentene mine og vil ikke gi hun tilbake bare fordi hun er gravid. Personligheten hennes er fantastisk, rolig og nysgjerrig.
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hvis du leser denne tråden kan du se svarene til en som var i en liknende situasjon:
viewtopic.php?t=7910
Ellers står det en del under avl og genetikk. Det blir lettere for deg å spørre konkret om ting du lurer på hvis du kikker litt på egenhånd først :)

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Sjansen for at hun på 9 uker er gravid er til stede. I tillegg kan det også være en mulighet for at den yngste kan ha fått parret seg hvis hun har gått sammen med en hann.
Rotter blir kjønnsmodne ved 5-6 ukers alder og går drektige i ca 20 dager. Anbefaler deg å lese mye her inne og ta en titt på linken til Matmor.
Dessverre er det ikke uvanlig at dyrebutikker ikke har peiling og ikke skiller ungene tidlig nok. :( Lykke til!

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Ser du pæreformen, så bør du forberede deg så godt det lar seg gjøre :). Men gjør som anbefalt å les masse her inne! Det er mange med masse kunnskap som kan veilede deg og som gjerne stiller seg disponibel. I mellomtiden ville det nå være veldig koselig med et par bilder av jentene da ;). Skulle det komme kull, får du poste her på NTF med bilder av nøstene, mange som er intresserte...
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Post Reply