Om å levere til dyrebutikker

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Om å levere til dyrebutikker

Post by KineA »

Har fått forespørsel om jeg vil levere rotter til en dyrebutikk. Har ikke tatt noen avgjørelse på det ennå!!
De ønsket i første omgang å ta inn to stk av samme kjønn.

Hva synes dere om å levere til en butikk?
Butikken jeg har fått hendvendelse fra virker seriøs,og jeg har pratet mye med eieren der.
Kan jeg f.eks kreve at butikken gir event.nye rotte eiere info om at jeg ønsker rotter tilbake,om det forekommer at eiere ikke kan ha de? Tenker på type allergi hos eier,endret livssituasjon osv. Har absolutt ikke lyst til å finne igjen annonser på Finn.no eller andre steder der de gies bort for enhver pris.
Andre ting jeg kan sette som krav om jeg leverer?

Jeg har som sagt ikke tatt stilling til om jeg har lyst til å levere til butikk,men ønsker innspill fra dere ang dette.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg har gjort dette tidligere, men det vil jeg ikke gjøre flere ganger. Det er ikke kjekt å ikke vite hva som skjer med rottene og hvor de havner henne. Jeg var imidlertid veldig kresen med hvilken butikk jeg leverte til. Det er kun en kjede jeg har levert til; Min beste venn (tidligere norske zoo og frø). Det er fordi jeg kjenner disse veldig godt, og vet at de var kresen med hvem de solgte til.
Jeg vil heller anbefale deg å selge til NTF`s medlemmer enn dyrebutikk.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

heller legg ut her inne får oss på ntf, eller på finn osv :)
får da kan du selv gi info å velge hvem du selger til :D

jeg hadde ikke gjort det :P
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Dette er et vanskelig spørsmål, med mange meninger og fragmenter. Men for min del ville jeg nok vært litt nøktern i forhold til dette. Er det slik at du har mange rottebabyer og få kjøpere, er det en reel mulighet du har å levere til butikk. Om du gjør ditt i forhold til å prøve å skaffe kjøpere utenom, ville jeg absolutt gjort det først. Det er vel derfor man sier at man må ungå obskull, og utvise forsiktighet i forkant. Har du planlakte kull, har du større forutsetninger for å legge til rette, finne kjøpere og se ann interessen blandt rotteentusiaster.
Men er situasjonen slik at dette kom brått og uventet og du vet at du ikke kan ha alle ungene selv, så ville jeg vurdert det. Det du kan prøve å få til er å sende med et papir som forteller foreldrenavn, sette på ditt nr og oppfordre til kontakt. Legg ved adressen til ntf og få en så god avtale med butikken som mulig, slik at de kan videre formidle denne informasjonen til en ny eier. Da kan du forøke å fange inn de menneskene som kjøper dine rotter. Jeg tror de fleste som handler rotter i butikk mener det beste, og kansje om man klarer med få grep å innlemme disse i foreningen, ved å sende med et informasjonsskriv og gjøre et godt stykke forarbeid.
Det er ikke tvil om at de fleste som blir rotteeier for første gang, får rottene fra butikk. Kansje hvis man kan få et godt sammarbeid med butikene, vil man også få disse nye eierne hit, og på den måten bedre kan veilede dem. Bare tanker fra min side, men det er nå et innspill iallefall. :)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

jeg leverte 3 av jentene mine fra en ho jeg tok hjem fra samme dyrebutikk gravid(ble levert inn gravid). men jeg gjorde nå dette fordi det er min mors butikk og fordi jeg vet de får gode hjem.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

For noen år siden hadde vi en liten diskusjon om nettopp dette, da vi i utgangspunktet hadde vært negativt innstilt til å levere til dyrebutikk. Her kan du jo sjekke hva vi skrev den gangen.

viewtopic.php?t=201

Jeg mener fortsatt det samme som jeg mente den gangen. Det er ikke det beste i verden, men det finnes verre alternativer.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Takk for innspill :)
Jeg har som sagt ikke tatt noen stilling til dette ennå. Jeg har også som sagt pratet med eieren,han foretrekker da å få dyr fra privat oppdrett kontra import fra Sverige f.eks. Jeg er innom butikken der 1-2 ganger i uken å kjøper dill og dall til rottene,så jeg vet hvordan det er der.
Jeg skal ta en prat til med han uansett før jeg bestemmer meg for noe som helst. Jeg kan jo komme med mine egne krav til butikken,så får jeg se om eieren synes det er ok uten å diskutere altfor mye eller om han diskuterer seg blå. Blir det mye diskusjon så dropper jeg det.
Jeg har jo noen babyer her som trenger nye hjem etterhvert,og siden de er et obskull så er ikke intr. så stor da jeg ikke ønsker at det skal avles videre på de heller.
Jeg har ikke noe problemer med beholde alle sammen her uansett,her er det plass og tid til de.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Har "drevet" i forretningsbransjen i mange år.Jeg tror det vil være helt umulig for "butikken" å komme med krav til kunden ved en handel.De kan gi gode råd og tips,og nekte å selge til uegnede dyreholdere.Men å kreve å kunne kontakte kunden senere,eller at kunden må kontakte butikken/deg om ting skulle forandre seg i forhold til rotta,er ikke lov.Noe annet er om kunden ønsker det,men det krever jo endel av butikken å sile ut kunder slik.Og har du kjøpt og betalt en "vare" over disken i en butikk er "varen" din uten heftelser.Innehaveren ønsker sikkert å selge dine rotteunger i butikken,men kan ikke annet enn legge ved ditt tlf.nr. for eksempel.Jeg går ofte i en dyrebutikk på senteret jeg jobber,har kjøpt flere rotter der og er ofte innom for en rotteprat.Da jeg kjøpte Innå Lita fortalte de at hun kom fra et kull der søster og bror fikk "leke" sammen hos noen unger som hadde kjøpt dem.Litt senere møtte jeg innehaver i en mer uformell setting og da fortalte han meg at hun var avlet som slangemat,men ble levert inn til butikken da det ble for mye mat for en stund.Skriver bare dette for at du skal ha et realistisk syn på hvordan en butikk oppererer.... ;) Håper du finner gode hjem til dem selv! :akt:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

Det du også kan gjøre er å legge inn nr dit å be de om å sende videre kjøpere til deg og så heller gjøre en avtale på at de får x antall % pr rotte som selges.. Da kan du selge rotten på den kontrakten du evt har, og du har mer kontroll selv.. Du hadde jo ikke fårr mye for de i dyrebutikken uansett, så om du inngår en avtale er nok ikke det noe du taper mye på.. Men er jo vanskelig å finne noen som går med på dette da.. Jeg har sagt det samme til Dyrebutikken i KrSand da ho spurte meg om jeg hadde unger så sa jeg at ho kunne henvise kundene til meg ;)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Jeg beholder heller ungene selv enn å levere til dyrebutikk.
Mvh. Ann E.

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Takker for svar og formeninger om emnet her :)
Jeg anser muligheten for å bli slangemat like stor om en selger rotter via butikk som via finn.no. Useriøse folk er det overalt.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Hæ? Var det komentert med tanke på mitt innlegg?Tror du har snudd opp ned på det jeg skrev.....
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Javel,det var ikke meningen å snu innlegget ditt på hodet.
Jeg anser butikken jeg har vært i kontakt med som seriøs,innehaveren driver med hundeoppdrett og har også god kjennskap til dyr han har i butikken.
Noen mener at Finn.no er bedre å selge i enn butikk,mye mulig at en kan sile ut kundene sine da på en annen måte,men alikevel så er det alltid noen "luringer" ute i denne verden.
Jeg kommer til å gjøre alt jeg kan for å skaffe babyene her nye hjem selv,men det hadde vært greit å ha ett annet sted jeg viste de også kunne ha blitt formidlet igjennom,da f.eks dyrebutikken.

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

jeg tror faktisk det er bedre å selge via finn.no, da du får møtt og snakket med personen du skal selge rottene til :D
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Finn.no er en grei plass å selge ting på,men jeg synes ikke dyreannonser har noe der å gjøre. *sær* :lol:

Post Reply