Om å levere til dyrebutikker

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Jeg kunne vurdert å levere til dyrebutikk om det skulle blir et kull. Men ville prøvd å annonsere her litt først, siden jeg vet at alle her inne får mye hjelp og har god erfaring. Men min tante er daglig leder i Min bestevenn (tidligere Norske zoo og frø) og jeg vet at der har de masse erfaring med dyr og selger ikke til folk som virker veldig uegnet. Tror også de ville vært nokså villig til å gitt informasjon om oppdretteren videre til kjøpere, og prøvd å gi utrykk for at det er best for kjøper også å kontakte. Har snakket med min tante om det kan leveres inn o.l, hun er nøye på at de må ha god plass i bur og seperate bur for kjønn.

Men jeg ville aldri levert til en dyrebutikk uten for akkurat den kilden Min bestevenn. dette pgr av at jeg vet jeg kan stole på disse og har beskjent/familie i kilden. Ville ikke levert til noen helt fremmede som jeg ikke visste noe om. :)
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ville aldri solgt unger fra planlagte kull til dyrebutikk, heller ikke eventuelle ops kull fra stamtavle rotter. men når man får med seg ei gravid horotte fra dyrebutikk ser jeg ikke problemet hvis man stoler på den butikken man gir de til, at de gjør jobben sin med å "utdanne" kjøperne sine om hva rotter trenger.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

kikky wrote:Ville aldri solgt unger fra planlagte kull til dyrebutikk, heller ikke eventuelle ops kull fra stamtavle rotter. men når man får med seg ei gravid horotte fra dyrebutikk ser jeg ikke problemet hvis man stoler på den butikken man gir de til, at de gjør jobben sin med å "utdanne" kjøperne sine om hva rotter trenger.
Jeg syns at rotter både med og uten stamtavle har samme rettigheter 8)
Mvh. Ann E.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Ja, det er jeg egentlig enig i! :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ja selvfølgelig, nå var det ikke helt slik jeg mente det skulle oppfattes.

Kan jo si det slik: hvis ikke jeg hadde jobbet i den dyrebutikken og hvis ikke det var min mors ville jeg ikke gitt fra meg en eneste totte til dyrebutikk. men jeg kunne aldri funni på å levere fra meg en rotte med stamtavle i denne dyrebutikken for som noen har skrevet tidligere kan man ikke kreve at de tar kontakt med oppdretter. Og rotter med stamtavle er det flere som er intressert i å følge med på ved videre avl og det kan bli svært vansklig når de blir solgt i butikk.

Så var det bedre formulert?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

kikky wrote:
Så var det bedre formulert?
Jeg vet ikke om jeg ble klokere enn av ditt förste innlegg *innrömmer*

Med tanke på hvor mange som avler på rotter uten kjendt bakgrunn så bör jo de väre ekstra intressante å fölge opp.
Mvh. Ann E.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

hehe, uff.

som jeg skrev i et tidligere innlegg ville jeg ikke levert fra meg unger fra planlagte kull eller ops kull fra mine egne rotter heller ;) det var snakk om hvis en fikk ei gravid ho rotte med hjem fra dyrebutikken.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

kikky wrote:det var snakk om hvis en fikk ei gravid ho rotte med hjem fra dyrebutikken.
Ja, den delen forstod jeg.
Men om noen av ungene selges til folk som senere bruker de i avl så mener jeg at det er ennå viktigere å kunne kontakte eierne til akkurat de ungene.
Finns det stamtavle kan en jo lettere lete opp folk som vet mer om slekten lenger bak.
På rotter uten stamtavle er det en ser alt en vet...

Henger du med eller?

:P
Mvh. Ann E.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Ja forsto poenget ditt med den ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Jeg har nå pratet med eieren av butikken igjen. Og vi har kommet fram til en avtale som jeg tror skal være veldig grei.
Han har bl.a fått info fra meg ang rottehold og han synes det var fint at jeg satte krav til han ang. å ha egnede bur i butikken til enhver tid og info videre til kjøpere.
Jeg har mulighet til å sjekke butikken flere ganger i uken,og det kommer jeg til å gjøre. Jeg har også alliert meg med en venninne som kan ta stikkprøver ang. info for nybegynnerer i rottehold.

Jeg ønsker selvsagt å selge snutene på privat basis,ikke å levere de i butikk :) Jeg er opptatt av at mine babyer skal få et rottevennlig hjem,og at de får en flott oppvekst og et godt rotteliv :)

Jeg synes at rotter uten stamtavle eller fra obs kull har like mye livets rett og rett til å få ett like bra hjem som de med stamtavle :)

Om noen ønsker å kommentere dette videre så ta det på PM direkte til meg.

utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Post by utyske »

Jeg vil ikke kommentere annet enn at jeg syns du har kommet fram til en fornuftig løsning!

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Tusen takk for det :D
Godt å høre at noen synes dette var en fornuftig løsning,da jeg vet at svært mange er totalt i mot å levere til dyrebutikker.

utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Post by utyske »

Ja, dette er jeg fullt klar over, og er til dels enig. Hovedsaklig kommer det an på hvordan dyrebutikkene behandler rottene og hvordan de dømmer eventuelle nye hjem til de. Dette varierer jo over hele landet, så at noen har dårlige og andre har gode erfaringer med dette, er ikke så rart.
Vil ønske deg lykke til, jeg. ;)

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Sånn er det med alt,noen har gode erfaringer andre dårlige erfaringer. Dette gjelder jo ikke bare dyr og dyrebutikker,men også service og behandling for oss mennesker f.eks hos lege eller på en elektriskbutikk.
Jeg gir ihvertfall eieren en sjangse til å vise at han er god nok for å kunne ta inn levende dyr,så håper jeg at han ikke bryter den tilliten jeg viser han.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Veldig bra! Hørtes lurt ut :D De får det sikkert kjempe fint! Også er det jo praktisk at du kan sjekke innom tottene noen ganger i uka også :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Post Reply