"Uvanlige kjæledyr"

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

"Uvanlige kjæledyr"

Post by nisse567 »

Vet ikke om tråden passer her, men...

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=537843

Går rotter under definisjonen "Uvanlige kjæledyr"? De jeg møter som får rede på at vi har rotter, sier i alle fall det :)

PS: Legg merke til lille gullet nederst i artikkelen. Sett noe så nusselig?
- R.I.P -
Molly 20.09.08
Mina 19.04.09
Juni 19.04.09
Missy 10.08.09
Suzie 23.08.09
Punky 23.08.09

http://rats.nisse567.com

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Hvis hamster går under definisjonen utradisjonelle kjæledyr, gjør i hvert fall rotter det sånn jeg ser det. Folk er mer vant til hamster som noe man har i huset sitt med vilje enn rotter i hvert fall. Litt merkelig, siden rotter er ca like søte og myyyye snillerer og mer sosiale. Forståelig nok er det mange som ikke klarer å legge fra seg det inntrykket de har av rotter som ekle skadedyr.
Det med reptiler kan godt være at stemmer. Denne undersøkelsen var jo gjort i USA. Der er de livredde for alt. De mener jo også at det nærmes er barnemishandling å la 10 år gamle unger sykle hjem når det regner litt.... Her er det jo ikke like vanlig å ha reptiler og små unger sammen, spesielt siden reptiler egentlig er ulovlig. Om norske tamrotter har salmonella vet jeg ikke, men jeg tviler egentlig.
Jeg tror fortsatt på det at man heller har godt av å ha kontakt med dyr i oppveksten. Helt alvorlig talt så ser jeg ikke helt problemet med å få et lite klor i ny og ne. Biting er noe annet som jeg ikke heller hadde tolerert dersom jeg hadde hatt unger. Nå har jeg bare hatt en biterotte, men vet at flere her har som kriterie for rotter de tar inn at de ikke skal bite, siden de har barn.
Hvis man har små barn, altså under 5 år, som artikkelen snakker om, så er det jo bare å kanskje begrense kontakt med skitne rotter, ikke la dem rote i buret dagen før vaskedag og lære dem å vaske hendene når de har tatt i dyrene... Synes de overdriver så voldsomt. Og uansett så er det først og fremst snakk om dyr som vi stort sett ikke har som kjæledyr her. Og hvis det verste de hadde å si om smådyr var at de biter og klorer, så synes jeg det får være en ting man får bestemme selv om man skal være så fin på det at man skal la det eksludere disse alternativene.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

Post by nisse567 »

Var det jeg også tenkte, at rotter blir vel plassert "i denne kategorien".
Uff, nye diskusjoner på jobb, altså... :)
- R.I.P -
Molly 20.09.08
Mina 19.04.09
Juni 19.04.09
Missy 10.08.09
Suzie 23.08.09
Punky 23.08.09

http://rats.nisse567.com

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Post by SunShine:) »

altså, jeg leste ikke noe av det engang:P for jeg synes det var så teit:P men leste overskriftene og de første linjene...

og for å være helt ærlig syne jeg det er latterlig!xD Liksom.. hva i all verden er faren ved å ha en hamster kjøpt hos en orentlig oppdretter.. og spørr du meg, så lenge folka vet hva de driver med og har tamme hamstre osv. klorer og biter katter MYE mer, rett og slett fordi det er lekne. Mange jeg kjenner som har katter har maange arr på begge armene etter å ha lekt med kattene sine som har velig skittne klør, like vel sier de at hamstre er helse farlige at at katter ikke er fullt så helse farlige...

Dummeste jeg har hørt!xD haha


(altså, har ikke noe i mot katter eller noe, hadde en før.. og har arr jeg og;D men synes fortsatt at om de først skal si hvem av dyrene som er meste helsefarlige for barn, er det katter spørr du meg assx) )
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

Post by nisse567 »

Armene mine ser ut som ei rallyløype på vinteren etter alle piggdekkene. Lenge leve hyperaktive rotter! :bravo:
- R.I.P -
Molly 20.09.08
Mina 19.04.09
Juni 19.04.09
Missy 10.08.09
Suzie 23.08.09
Punky 23.08.09

http://rats.nisse567.com

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Dette var så idiotisk at jeg ikke en gang gadd å lese det. Hva er katter da da, om hamster er så farlig?

1. Katter er mye ute, mens rotter er for det meste inne. (Når en rotte er ute, er den sammen med oss og vi kan passe på, men en katt er borti alt mulig!)

2. Katter er borti alt mulig av ting de finner, og spesielt døde dyr, inkludert ville rotter som har på seg en del smitte. (Dette vet jeg, for jeg har to katter og det er IKKE sjeldent Suzie eller Tequila kommer stolt hjem med en fugl, mus eller faktisk rotte i kjæften)

3. Rotter bæsjer og tisser i buret sitt, og går på det JA, men vi skifter jo ut bunnen, og mange av oss bader også rottene våre. Om jeg skulle ha bada Suzie eller Tila, hadde jeg I HVERT FALL blitt klort opp.

4. Amigo klatrer på meg, og jeg får noen få risp av det. Men klærne hans er verken like lange eller på laaaaaangt nær så skitne som kattenes!




Ja, jeg tror jeg har kommet med mange poeng her. Det er jo ikke sjeldent å ha katt i hus, men jeg ville heller hatt en rotte enn en katt når jeg får barn, selv om jeg vet at jeg kommer til å ha begge deler=) Har alt mulig, jeg!:D

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

kan ikke skjønne at hamstere er farlige husdyr. synes ikke de er spesielt farlige :p
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Veldig enig der!
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Grunnen til at hamstere ble nevnt som "farlige" husdyr er at de kan ha salmonella bakterier, på samme måte som reptiler og pinnsvin. Dessuten har jeg inntrykk av at hamstere er et av de husdyrene som biter mest...men korrekter meg hvis jeg tar feil. Kjenner en veterinær og det eneste dyret hun gruer seg til å behandle er hamstere, fordi de biter så ofte, gjerne uten forvarsel.

Jeg tror den viktigste forholdsregelen med barn- og kjæledyrhygiene å lære barna å vaske hendene før de putter dem i munnen, dvs før de spiser. Ellers synes jeg folk er overhysteriske; de fleste småbarn har vel spist litt blomsterpottejord eller plukket tyggis fra gaten uten å stryke med;)
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Frida96
Stjeler mat
Posts: 80
Joined: 01 Oct 2008, 16:54
Contact:

Post by Frida96 »

Hei ^^
Det er veldig delte meninger om rotter går under definisjonen "uvanlig husdyr". De fleste, som ikke har opplevd å ha en rotte, eller som ikke kan noe om det, tenker vel automatisk på en glupsk, mutert kloakkrotte.. Og det er dermed "ekkelt" eller "rart" om noen forteller at de har en rotte...
Noen ganger er jeg ute med Herman, og da sitter han på skulderen min og ser på alle som går forbi. Noen ler og peker, mens andre trekker seg unna. Jeg har jo hørt noen viske "Æsj! En rotte! Hvor sært er ikke det?" mens jeg har gått ute med han.. Uansett om andre syns de er uvanlige, bryr jeg meg kun om hva jeg mener. ;D
Frida, Kevin & Herman :rottehode:

www.rottereiret96.piczo.com - besøk hjemmesiden vår :D

Post Reply