Hvordan stoppe gnaging?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Hvordan stoppe gnaging?

Post by Tonje! »

Hva gjør dere for å stoppe rottene i å gnage i stykker visse deler av rommet? Rottene jeg passer nå har fått dilla på å rive av tapet fra veggen. Greit nok, den tapeten er litt gåen fra før av likevel, men jeg er redd de skal dra den litt for langt.

Hva med slike sprayer man får kjøpt på dyrebutikken, fungerer de? Slike som skal smake skikkelig bittert. Kan de være giftige for rottene?

Eller er det andre ting man allerede har i huset som man kan bruke i stedet?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Jeg har brukt bitter beak fra dyrebutikk på noen av hengekøye sakene mine og de som ikke har blitt sprayet mangler nå en hank eller to :roll: men de som ble sprayet er fortsatt inntakte :)

Er ikke skadelig da det er laget for å stoppe fugler fra å nappe seg selv eller andre :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Takk! Håper de har det på dyrebutikken i nærheten her. Sjekket nærmere nå, og tror du ikke de små jævlene har begynt å gnage inn i selve veggen! :o Håper ikke de har gjort alt for mye skade...
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Hmmm, da skal jeg absolutt dynke gardinene mine i dette stoffet..!;)

ostepopp
Pinky
Posts: 29
Joined: 20 Dec 2005, 01:11
Location: Minnesund / Akershus
Contact:

Post by ostepopp »

Det var veldig smart med sånn spray. Sånn må jeg kjøpe.
Dyreelskeren fra Alta.
Kan ikke leve uten dyr.....

Hilsen meg og vennene mine

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Nå har jeg kjøpt en spray som heter Vapet Chew Stoppa Spray. Smakte en bitteliten dråpe, og tro meg - det smaker helt forferdelig jævlig bittert!! :spy: :thu:

Sprayet som en gal på de to stedene de pleier å gnage. De har begge prøvd å gnage litt nå etterpå, men jeg ser tydelig at de reagerer på smaken, så jeg håper de til slutt bare gir opp (og finner seg et annet sted å gnage :roll:).

Skal gi rapport om hvordan det går!
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Æsj. Ser ikke ut til å fungere. Hun ene gnager mye mindre nå, men hun andre biter og drar og gnager i veggen som før. Lille jævel! Må jo nesten følge henne rundt konstant nå. Nå har hun begynt på to ledninger også... Dette kan bli dyrt!
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

nelly
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 23 May 2008, 16:47
Location: Bergen

Post by nelly »

Dene ene rotta vår fikk det også for seg å rive tapeten av veggen, jeg endte med å sette en bokhylle foran det stedet, det funka greit siden det visst bare var det ene stedet som var interessant å gnage på. Men viss de gnager på flere steder er det kanskje ikke så lett å stenge over alt...En av de andre rottene gnager på stolbena, men det har vi nesten greid å venne den av med. Har en spruteflaske med vann stående klar når trollet er ute og skal luftes, og viss han setter seg til og skal gnage får han en sprut. Da skvetter han gjerne en meter av gårde (og jeg må bort og trøste fordi jeg synest så synd i han :D ) og så gjør han ikke det flere ganger den dagen. Men en må jo passe litt på da, og være klar med en gang de begynner å gnage. Men det er kanskje verd å bruke litt tid på, sparer møblene og lommeboka litt, og spesielt viss de har begynt å gnage på ledniger og sånt....det er fali det! :shock:

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Post by Lucifer »

Jeg var konsekvent på å putte min i buret med en gang hun begynte å gnage. Det tok ikke lang tid før hun skjønte sammenhengen.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

Post Reply