Hvordan vil du....

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

jeg er litt sånn... kjempe dårlig til å sende masse smily, er ikke flink til sms heller. svarer liksom det jeg må. er noe annet på debatter. men å skrive om meg selv er ikke så lett synes jeg. er enig med det som blir skrevet her. men synes det da er bedre at man spør om det er noe man lurer på, i steden for å bare avfeie personen. man blir jo litt såret også da. når man virkelig ønsker seg en rotteunge av noen mener jeg. huff... trøtt, ble bare ordmix i hytt og pine dette

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

haha.. marlen det var deg jeg mente ;) no affence, men du vet jo hva jeg mener da :P Du er jo det koseligste menneske i hele verden, men er bare ikke flink på smiley :lol:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

KineA
Sover i do
Posts: 211
Joined: 24 May 2008, 14:14
Location: Oppland

Post by KineA »

Smileyer eller ikke,det er ihvertfall vanlig folkeskikk og høfflighet å få med navnet sitt,uansett hvor korte sms eller mail en sender :)
Og når en tar kontakt med noen som skal selge noe,spes dyr så er det greit å presentere litt om seg selv,så slipper selger å sende mail eller sms med alle spørsmål. Og har en problemer med å skrive forståelig,så ring til selger,værre er ikke det.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

det skjønner jeg :P må bare beklage til alle jeg har sendt mail til som jeg har glemt å pressentere meg for.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Har jeg noen plass i denne tråden etterlyst smilegubber? Nei, tror ikke det... Det er helt uinteressant!!
Om folk skriver på dialekt eller slang spiller ingen rolle heller, jeg har ingen problem med å lese.
Problemet for meg er at jeg ikke kan lese blank skrift...altså det som ikke blir skrevet.
Vil en som interessert kjöper ha positivt svar så syns jeg det krever litt mer enn: "jeg vil ha rotter fra deg".
Om en dessuten lurer på å begynne med oppdrett så er det vel ennå viktigere at en vet litt om vett og etikett.
For å finne bra och seriöse kjöpere så kreves det at en selv gir et bra og seriöst inntrykk.

Som sagt, smilegubber er helt uinteressant for meg men siden noen syns det er så viktig så kommer det noen her:
:roll: :D 8)
Mvh. Ann E.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

wollf wrote:det skjønner jeg :P må bare beklage til alle jeg har sendt mail til som jeg har glemt å pressentere meg for.
Försteinntrykket er viktig og ofte får en ikke engang en ny sjanse, internet er som det er... Det er lett å komme i kontakt med folk og det er like lett å miste kontakt med folk....

Jeg startet tråden pga. at jeg syns det kan väre bra om folk lärer seg litt om hva de gir for inntrykk.

Jeg syns ikke det har kommet så mange bra svar i diskusjonen faktisk.

De fleste har hengt seg opp i at noen har problemer med f.eks dysleksi eller at en som oppdretter stiller de spörsmål en vil ha svar på selv.

Som jeg skrev tidligere så kan sånne spörsmål og svar komme senere, OM en får svar fra oppdretteren om at det evt. finns ledige unger i fremtiden.
Mvh. Ann E.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Forresten, her er et svar som ikke er så dumt :thu:
KineA wrote:Smileyer eller ikke,det er ihvertfall vanlig folkeskikk og høfflighet å få med navnet sitt,uansett hvor korte sms eller mail en sender :)
Og når en tar kontakt med noen som skal selge noe,spes dyr så er det greit å presentere litt om seg selv,så slipper selger å sende mail eller sms med alle spørsmål. Og har en problemer med å skrive forståelig,så ring til selger,værre er ikke det.
Men som sagt, en novelle i förste mail er ikke nödvendig... Som kjöper vil en vel först vite om det finns ledige unger. Når en har fått positivt svar på det så kan en begynne på novellen...
Mvh. Ann E.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Det hjelper også å sende mail til personen og forklare, noe som ikke vil virke like støtende som en tråd på et forum :)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

kikky wrote:Det hjelper også å sende mail til personen og forklare, noe som ikke vil virke like støtende som en tråd på et forum :)
Nå forstår jeg ikke :hm:
Mvh. Ann E.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Uhm...Babbett lurer vel her bare på meninger om formulering fra en evnt kjøper av rotter. Har ikke noe med noe forum å gjøre. :hm:

Uansett. Hvis jeg skulle vært oppdretter av rotter ville jeg satt pris på en hyggelig mail der man introduserer seg selv og sitt rottehold.
Dessuten har man som oppdretter den rett til å bestemme hvem man selger til.
En mail der noen hadde skrevet: jeg vil kjøpe rotter av deg ...hadde gått rett i søpla eller blitt besvart en smule sarkastisk.
Jeg hadde avfeid potensiell kjøper som lite kapabel til å ha noe dyr i det hele tatt. :afro:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

hmm, jeg tullet litt og trykket rediger i stedet for Quote på innlegget ditt Babbett, men tror jeg fikk fikset det tilbake?


Tenkte på hva du skrev her:
Jeg startet tråden pga. at jeg syns det kan väre bra om folk lärer seg litt om hva de gir for inntrykk.
Da lurte jeg litt på om det var noen du hadde fått en mail av som gav dårlig førsteinntrykk og mener da at en mail til personen ville vært en bedre løsning enn forum. Godt mulig du har sendt mail til person og ikke bare denne tråden eller at jeg missforsto hele saken, hehe.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Babbett skriver jo at det har skjedd mer enn én gang at hun har fått slike henvendelser, så selv om denne tråden kanskje er foranlediget av en e-post nå i det siste er ikke denne tråden myntet på en spesiell person ;) Det er nok mer som "forebyggende behandling" og tips til nye potensielle kjøpere. Og for å lodde stemningen på hvordan andre reagerer på/håndterer slike henvendelser.

Ingen avler er vel interessert i å velge vekk kjøpere på feil grunnlag :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

nå vil jeg være ærlig her å si at jeg er en av de som har skrevet en slik mail til babbett.(for de som ikke har skjønnt det :P ) men synes da at når personen beklager for dårlig mail, ønsker en ny sjanse til å rette opp første inntrykket og forteller at man ikke trenger å få kjøpt en rotte, men bare ønsker at personen ikke skal tenke vondt om en, så må det da være mulighet for tilgivelse? :? og da kanskje en mail tilbake om dette er ok eller ikke

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

marlen: Selvsagt.. Førsteintrykk er viktig, men for de som lurer kan jeg på det varmeste si at marlen er fantastisk koselig selv om hun er kansje ikke like flink til å presenter seg :lol: Det er sant at når jeg leser gjennom meil og finner de der det kun står: fine rotter jeg vill ha, så er ikke dette akkurat koselig, men jeg er da en av de som ikke irriterer meg over dette, å heller bruker litt tid ¨på å skrive med de så finner man fort ut om de er ute etter å gi rotten din et godt hjem.. og for meg er det absolutt det viktigste.. men det er jo veldig individuelt ;) ikke alle gidder å bruke tiden sin på det, og tenkr bare jaja.. synd for kjøperen.. å jeg kan godt forstå de som tenker sånn også altså.. JEg er bare ikke sånn selv :akt:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg er også en av dem som har fått (og fortsatt får) veldig mange e-poster og PM'er her på forumet om rotter, både generelle spørsmål om rotter og spørsmål om jeg har rotter til salgs, evt. når jeg planlegger neste kull. Jeg prøver så godt jeg kan å svare alle potensielle kjøpere, men skal innrømme at jeg legger litt mer innsats i svaret til en som selv har lagt en innsats i det! Om personen forteller hvor hun/han har hørt om meg og oppdrettet mitt, om hun/han har besøkt websiden min og lest litt om oppdrettet mitt (eller mangelen på sådan nå for tiden, hehe), og om hun/han forteller noe om seg selv og sitt forhold til rotter, avgjør ofte om jeg i utgangspunktet bare svarer at jeg ikke har rotter til salgs, eller om jeg forklarer litt mer om mine videre planer og om hvilke muligheter det er for å få kjøpe rotte fra meg. Det betyr helt klart noe i førsteinntrykket om personen presenterer seg med navn og ikke bare et eventuelt nick, og om han/hun skriver et noenlunde forståelig språk.

Post Reply