Gutt eller jente?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

kines
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 10 Dec 2008, 08:32
Location: mjøndalen

Gutt eller jente?

Post by kines »

Hva synes dere er"best"?Vet forskjellene.
At hunner er mer aktive,markerer mindre.
Hanner er som regel mer kosete,og roligere.
Men hva er deres erfaringer og meninger?

Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Post by Beate »

Jeg har to jenter nå som førstegangsrotter, og de er veldig veldig aktive :) Har ikke tid til å sitte å kose de nei! Har opplevd en gang at Fiona la seg ned ved siden av meg i senga for å sove.

Det spørst jo litt hva du er ute etter også :) Vil du ha noen som er morsom og se på mens de går på oppdagelsereise rundt i huset og bruker deg som klatrestativ?
Eller vil du ha et par gode gutter som legger seg godt til rette i fanget ditt for å få kos?
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Jeg har to jenter som førstegangs :) De er flotte, og ikke sant at jenter er bare aktive og ikke har tid for kos, for de har sine stunder de og iblandt :) Jenter er kjempe flotte, men så har ikke jeg hatt gutter da. Synes du skal tenke mer på mulighetene om rotter til salgs som dukker opp og ikke hvilket kjønn. forelsker du deg i en rotte ville jeg tatt den framfor kjønnet :)
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Jeg har både ville gutter og kosete jenter så jeg tror ikke det spiller så mye rolle ;)
Et minus med gutter er at de tisser og markerer over alt! ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kines
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 10 Dec 2008, 08:32
Location: mjøndalen

Post by kines »

Jeg har hatt gutter før,men ikke jenter.Har bare gode ting og si.Men det er som du sier,denne markeringa ja..Så jeg får ikke egentlig helt bestemt meg.Tror jeg vil gå for hanner,men vi får se da.Det er ikke så altfor mye som kommer når de markerer vel??Er så lenge siden jeg hadde rotter.
Blir sånne små striper med tiss her og der.Men hva med gulvtepper da?Ikke no særlig hvis de går og skvetter på det.Hmm.Synes begge kjønnene høres bra ut på hver sin måte.Men hørt hunnene er mye plaga meg svultser når de blir eldre??Det er synd :(

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Begge kjønn er plaga med svulster , men kanskje bittelitt mer hos hunnene ;) Jentene lever jo uansett i gjennomsnitt mer så det gjevner seg jo ut ;)
Noen av mine hanner markerer med en stripe men noen stiller seg til og tisser skikkelige dammer :?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

jeg hadde gutter først :)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

jeg hadde jenter først, men er gutta som er best å ta med seg i stua for kos, og jentene som er morsomst å se på leke

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Det er ikke bare gutter som markerer. Mange av jentene jeg har hatt har markert minst om ikke mer enn guttene. Dette varierer fra rotte til rotte.
Jeg er enig med H+B+S at du bør velge den rotten du faller for uavhengig av kjønn.

Av de rottene jeg har hatt er det kun jenter som har fått svulst. Vet ikke om dette er tilfeldig eller om det er mer vanlig at jenter får dette. Om du velger gutter eller jenter spiller ingen rolle. Du vil nok bli like glad i de du velger uansett :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Kirameki
Stjeler mat
Posts: 79
Joined: 24 Mar 2008, 19:27
Location: Oslo

Post by Kirameki »

Jeg har bare hatt jenter, men jeg hade nok valgt hanner hvis ikke moren min hade vart veldigt kjenslig før lukt. Nå valgte jeg hunner og det angrer jeg ikke i det hele tatt, men hvis man har hanner er det litt lettere at få tak i oppdretter-rotter (i hvart fal i sverige, skulle tro det er så i norge og), ettersom det er mange fler som har hunner. :)
Vega, Kummin, Timian og bruktrotten Stina <3

† Luna 13/11-2007 - 05/08-2009 <3
† Minerva 13/11-2008 - 05/11-2009 <3
† Manti 25/04-2008 - 19/02-2010 <3
† Karla 9/1-2008 - 5/3-2010 <3
† Bellatrix 13/11-2008 - 25/5-2010 <3

kines
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 10 Dec 2008, 08:32
Location: mjøndalen

Post by kines »

Ok,men noe jeg lurer på..Selv om hunnrotter er mer aktive,har de da mindre interresse til eieren enn hannene??
Er de vanskeligere å ha løs,tenkte om de er kjappere og om de gnager mer??Og er de vanskeligere å temme enn hannene???

Er hannene mer aggressive mot hverandre??

Jeg tenkte å kjøpe 2-3 rotter samtidig.
Jeg vil gjerne ha rotter som er kontaktsøkende til meg,men som også ikke er så aggressive mot hverandre.Hva passer best utifra det syns dere?
Er redd hannene skal sloss mye,men også at hunnene ikke skal bli like tamme og kontaktsøkende som guttene :(

Oda---
River avispapir
Posts: 942
Joined: 05 Apr 2008, 22:28
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: Nesodden
Contact:

Post by Oda--- »

"Selv om hunnrotter er mer aktive,har de da mindre interresse til eieren enn hannene??"
Nei! Jeg har to veldig aktive jenter (hun ene (Stella) er veldig aktiv, hun andre (Amelie) er sånn passe og veldig kosete). Begge to kommer løpende til meg når de er ute å løper og de ser meg, da klatrer de oppover bena mine og opp på skuldrene.
Hun ene skal alltid vaske og stelle meg i munnen, så tror ikke de bryr seg noe mer eller mindre om eieren selv om de er jenter :)

"Er de vanskeligere å ha løs,tenkte om de er kjappere og om de gnager mer??"
Jenter er ikke noe vanskelige å ha løse, bare de er i et rottesikert rom. Stella gnager en del. Jeg viste ikke at Amelie "kunne" gnage, før hun gnagde seg ut av buret når hun hadde unger, og flyttet alle ungene ut :P
Oda
: )

Ny hjemmeside --> http://www.kostamrotter.piczo.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Jenter er som oftest mer intressert i å undersøke allt rundt seg, mer årvåkne syntes jeg. Men det betyr ikke at de ikke er intressert i deg, de snuppene jeg har her kommer alle løpendes til meg hvis jeg setter meg på huk forran senga når de er løse.

Guttene jeg har er ikke late overhodet, de spoinker overalt når de er ute og finner på like mye sprell som jentene, bortsett fra at guttene ikke virker intresserte i å gå på gulvet. De er mere teppe monstre en gulv snusere :)

Hadde jeg måtte velge mellom jenter og gutter ville jeg valgt gutter, men det er nok fordi jeg har hatt så mange fantastiske gutter opp i gjennom årene og ikke hatt jenter så alltfor lenge.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kines
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 10 Dec 2008, 08:32
Location: mjøndalen

Post by kines »

(Oda)-Oi,hvilket bur bruker du nå da??
Kjedelig at bunnen ble ødelagt da :|
Kjempe flott å få svar på dette.Takk :) Har aldri hatt hunner før.Godt å høre de er like begeistret for eieren som hannene er :P

(kikky)-Jeg har hatt hannrotter før for noen år siden,og var veldig fornøyd med det.Synd de markerer mer(ikke alltid nødvendigvis da)..
Men har lest noen tråder her om forferdelige slåsskamper,og ble faktisk rett og slett litt redd :( Jeg har jo tenkt å kjøpe rottene sannsynligvis samtidig.(brødre)vil de da kanskje begynne å slåss så voldsomt etterhvert??
Er så fryktelig usikker på hvilket kjønn jeg vil ha!!ÅÅ.. :-x
De høres jo flotte ut begge to..

kines
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 10 Dec 2008, 08:32
Location: mjøndalen

Post by kines »

(Oda)-Oi,hvilket bur bruker du nå da??
Kjedelig at bunnen ble ødelagt da :|
Kjempe flott å få svar på dette.Takk :) Har aldri hatt hunner før.Godt å høre de er like begeistret for eieren som hannene er :P

(kikky)-Jeg har hatt hannrotter før for noen år siden,og var veldig fornøyd med det.Synd de markerer mer(ikke alltid nødvendigvis da)..
Men har lest noen tråder her om forferdelige slåsskamper,og ble faktisk rett og slett litt redd :( Jeg har jo tenkt å kjøpe rottene sannsynligvis samtidig.(brødre)vil de da kanskje begynne å slåss så voldsomt etterhvert??
Er så fryktelig usikker på hvilket kjønn jeg vil ha!!ÅÅ.. :-x
De høres jo flotte ut begge to..

Post Reply