Dyrelege?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Dyrelege?

Post by Sedra »

Rottene mine klør seg mye, og nå i dag tidlig oppdaga jeg at de har små sår under haka og bak øra. Blei veldig bekymra. Og så at 3a rottene, har rødt puss i øya. To a rottene sin pels er litt matt.. Er det vanelig? Burde jeg ta dem med til dyrlegen? Hender jeg hører noe som kan ligne et nys fra buret... :(

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

Høres ut som midd, men du må ta de med til dyrlegen for å sjekke akkurat hva det er. Midd går ikke over av seg selv, det må behandling til.

God bedring til rottene :D

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

får ta dem me te dyrlegen på tirsdag. Men hvor mye tror du det kommer på sånn ca for 4rotter? Og vet noen om noen dyreleger i skøyen? eller majorstua?

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

Det er ganske stor prisforskjell ute å går, ring flere steder.

På Skøyen så ligger Volvat Dyreklinikk, du kan evnt spørre etter Elisabeth Blom. Tlf 22060520. 


Bygdøy Smådyrklinikk Vet. Solveig K.Whist tar seg av gnagere. Tlf 22 55 74 10

Groruddalen Dyreklinikk i Oslo Tlf 22 78 84 84. Heidi Håøya har mest peiling

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Sånne småsår under haka og rundt halsen/nakken er ofte et tegn på at rottene får feil mat, eller ikke tåler burstrøet. Jeg har skrevet litt om det i faq'en: http://awas.nvg.org/faq/, punkt 10 "Er rotta syk?", under "hudproblemer, kløing". Se også punkt 6: "Hva spiser rotta". Men midd bør selvfølgelig også utelukkes.

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

Hmm.. Kanskje jeg burde kjøpe annen rottemat, og se om det hjelper

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

Her kan du se bilde hvordan midd kan se ut
http://ratguide.com/health/figures/ecto ... gure_1.php

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

det er ikke sånn det ser ut på mine. Er ikke noe blod, og mye mindere. Det de har er mere utslett tror jeg...

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

Heidi wrote:Sånne småsår under haka og rundt halsen/nakken er ofte et tegn på at rottene får feil mat, eller ikke tåler burstrøet. Jeg har skrevet litt om det i faq'en: http://awas.nvg.org/faq/, punkt 10 "Er rotta syk?", under "hudproblemer, kløing". Se også punkt 6: "Hva spiser rotta". Men midd bør selvfølgelig også utelukkes.
Jeg kjøpte "Todays news" (som egentlig er til katter) som burstrø. Isteden for spon(siden det ikke er bra for nesene til rottene). Og kjøpte rotte mat i dyrebutikken. For i det siste har jeg brukt mat fra dagligvarebutikkene.. Kan hende det er det de reagerte på...

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg kjøpte "Todays news"
Dette må være et nyere og mer oppdatert strø enn "Yesterday's News"? :D
(He he, kunne ikke la være)
Men Yesterdays News har jeg ihvertfall ikke hørt noe negativt om, annet enn at det ser litt grått og kjedelig ut. Tviler på at det er det som fremkaller allergi, men hjelper det ikke med hverken middbehandling eller å endre foringsvanene så er det verdt et forsøk å prøve rene filler i en periode. Vil tro at foret fra dagligvarebutikken kan ha en del av skylden, det inneholder ofte mye solsikkefrø og nøtter.

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

Heidi wrote:
Jeg kjøpte "Todays news"
Dette må være et nyere og mer oppdatert strø enn "Yesterday's News"? :D
(He he, kunne ikke la være)
Men Yesterdays News har jeg ihvertfall ikke hørt noe negativt om, annet enn at det ser litt grått og kjedelig ut. Tviler på at det er det som fremkaller allergi, men hjelper det ikke med hverken middbehandling eller å endre foringsvanene så er det verdt et forsøk å prøve rene filler i en periode. Vil tro at foret fra dagligvarebutikken kan ha en del av skylden, det inneholder ofte mye solsikkefrø og nøtter.
Så på pakka og der sto det Yesterdays News :oops: . Og ikke det jeg saDet virker bedere en spon og flis, men ja.. Det er litt grått og kjedelig. Men rottene spruter det ikke ut til alle kanter sånn som de gjør med spon og flis..

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

I dag tidlig så jeg et lite men åpent sår i nakken til min kjære lilith. Så vi skal ta henne og de tre andre til dyrelegen.

Shelly

Post by Shelly »

Hvis du finner ut av hva det er, så gjerne informere meg osgå! Jeg har noe veldig likt på Putty. Dyrlegen sjekket henne og fant ikke noe lus eller midd, så vi gjetter på depressjon eller mental forstyrrelse - demoner i hodet eller noe. Jeg bruker også Yesterday's News, og har prøvd å bytte det ut, uten resultater, så jeg tviler på at det er årsaken. Så langt så har jeg ikke stresset med de småsårene, fordi de virker ikke akkurat livstruende, men det hadde jo vært fint for rotta å bli kvitt det.

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Småsår eller rifter kan også komme hvis rotta har for lange/skarpe klør, og den klør seg. Det trenger ikke være kløe pga midd e.l. engang, bare at klørne ikke er slipt ordentlig ned, og når rotta innimellom klør seg, kan den da få små sår. Dette så jeg på mine rotter, og det forsvant når jeg klipte klørne deres.
Mvh Ragnhild

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

Klipper kløra dems.. Så tror ikke det er det. Har også sett bittesmå greier i pelsen dems. Men de er kjempesmå, og mange.. Men får se hva dyrlegen sier

Locked