Litt over 1 uke alene ?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Litt over 1 uke alene ?

Post by Vimsa »

Jeg og min mor skal vel til syden en tur i sommerferien. Men har ingen kjente som kan ta seg av rottene mine, så lurer på om det går greit at dem er alene hjemme litt over 1 uke hvis dem har nok vann og mat ?.

Eller er det for lenge for dem ?. Har kun en nabo som kan se til om dem har det bra. Men hun er for redd dem til å gi dem mat, vann og kose med dem.. Å er veldig redd for å sette bebbisa mine til ukjente folk. :?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Etter min mening er det alt for lenge! Det er mye som kan skje i løpet av en uke midt på sommeren - problemer med sykdom, skader og varme :shock: Og du må regne med at rottene spiser opp maten sin lenge før uken er gått, og står sultne resten av tiden.

En rottepasser som ikke tør åpne buret for å mate rottene, vil ganske sikkert ikke tørre å ta opp en rotte for å sjekke hvordan det står til med den. Prøv heller å "bytte rotter" med noen i nærheten i sommer, og se om dere kan ta ferie på hvert deres tidspunkt ;) Men det kan være lurt å planlegge i godt tid. Selvsagt går det an å betale seg fra pass, men det har en tendens til å bli dyrt.

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Trenger bare å se på Tom og Max uten å ta på dem for å finne ut om det er noe galt med dem.. Mat hadde jeg seff sat inn masse vis av.. Men dem er vant til å være ute vær dag så trur det blir for ensomt for dem å være alene så lenge. Oxo kan vi ikke ha oppe no vindu å da har jeg på føelsen at det blir allt for varmt til dem.

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Det største problemet blir vel at de ikke får komme ut, og at de kan bli syke! Om du har noen til å komme å sjekke varme, mat og drikke og formen på rottene skal det vel gå bra..
:rottehode:
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hvis man ikke kan lufte skal det ikke mye til før rottene overoppheter om sommeren på Hedemarken...

Og jeg forstår ikke at en som ikke er vant med rotter, og er redd for dem, klarer å se når rotta er syk :hm: Spesielt fordi rotter vanligvis forsøker å skjule problemene sine lengst mulig. Hvis den ene har forskanset seg inne i sovehuset og ikke kommer ut - hva da?

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Ja, enig! Syns kanskje det blir litt lenge alene.. Men kanskje du kan høre her inne på forumet om det kanskje er noen som kan passe for deg? :)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Sedra
Bygger bol
Posts: 454
Joined: 24 Aug 2004, 21:12
Location: Nedre Eiker, 22år

Post by Sedra »

Jeg er hjemme i sommer, men bor jo et stykke unna deg da

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Jeg ville heller gitt dem til fremmede, for eksempel noen her inne, enn å gi dem til noen som ikke kan passe skikkelig på dem..

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

hvor i hedmark bor du? vi kunne jo gjort en avtale da. jeg passer dine mot at du kanskje han passe noen av mine en dag????

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Hun er ikke vant med rotter, men hun ser fint om dem er syke eller ikke.
Hun er en voksen dame å har passa Tom og Max før.
Å jeg vet det er lenge for dem å være alene. Dærfor er jeg usikker.

Jeg bor like ved kongsvinger.
Hadde vært fint om vi kansje kunne gjøre det. For er tryggest at noen med erfaring passer dem.
Men det er ikke før i sommerferien i såfall.
Men hvis det blir no tur å du er intrisert i å bytte passe kan vi sikkert snakkes om det til sommern når jeg finner ut om når vi skal reise. :)

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Er ikke hus inne i buret mitt. Bare masse hengekøyer. :)
Men om vi blir lenge borte skal ikke hun passe dem. Da skal noe med erfaring passe dem.

Så det går nok fint det. :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

har ekstra bur her hvis du ikke vil ta med det store ditt da:) og rottene har eget rom til å løpe løs på

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Ville ikke anbefale å ha de alene i en uke, absolutt ikke! Jeg var vekke fra mine en helg (de fikk mat og drikke, men ikke noe utetid) og det var foferdelig, tenkte på de hele tiden :? Og når jeg kom tilbake var de helt overlykklig og hadde turbo nos i baken :P
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Jeg har latt rottene vært alene 2 hele dager og 3 netter, og det var max. Jeg vil ikke anbefale lenger ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Jeg vil si meg enig i at det blir for lenge. Har latt dem være alene en helg en gang og da var det turbo i mange timer pluss ingen avslapping for meg. Tenkte hele tiden på alt som kunne skje med dem...en krangel, brannalarm, sykdom, tom for mat etc...så anbefaler ikke en hel uke nei.

Post Reply