Avliving

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Avliving

Post by SunShine:) »

(Bruker Engelsk tastatur, bare saa det er sakt:p)

Jeg har vart og sett litt paa noen andre forum, for det meste engelske og amerikanske eller noe... fant de via google:p Men uansett... jeg la merke til at det var litt snakk om avliving her og der, og det at mange sleit med aa finne gode metoder til avliving. Mange sleit med at de ikke kunne stole paa dyrlegene, og at noen ble stukket med sproyte rett i hjertet osv. En del sleit med at det nesten alltid ble til ett smertefullt dod\:

Jeg bare satt der, i sjokk... etter aa ha lest noen av metodene, og skjonnte IKKE hvorfor det er saann, naar jeg har mattet avlive dyr, har de faatt ett lite sproyte mellom skuldrene rett under huden... de merker det ikke engang! Saa hvorfor skal man bruke noen av de sykeste metodene, som aa gi de sproyte direkte i hjertet, naar man kan gjore det paa den maten jeg har gjort for, som er verken smertefullt eller stressende?

Saa...ja, hva sier dere?\''

(Sorry om det er en del skrivefeil... hodet mitt er i engelsk modusxD)
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Kjempe enig! Helt tullete, og uerfarne dyrleger! Skulle ikke være lov :-x
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Post by SunShine:) »

Altsaa, noen av problemene med dyrlegene, var f.eks at dyrlegene sa likosm at de skulle ta vare paa rotta osv... og de nektet eiere aa vare med inn, men etter de hadde kommet bak lukkede dorer ble dyret rett og slett gitt til en eller annen og avlivd paa lettest og billigst mate. Dyrleger loy, dyrene matte gjennom forferdelige dod! Noen av rottene fikk gass til de sov, saa fikk de sproyte i hjertet... men da de fikk sproyte i hjertet vaaknet de med en gang og skrekk og skrekk av smerte!!

Har hort mye rart og sykt! Med det forrundrer meg ikke saa alt for mye... med tanke paa at mye av det var fra usa og litt england :roll:
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

De bedøver de jo helt ned først men siste sprøyte går direkte i hjertet.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

her er det noe jeg ikke har fått med meg :| :roll:

Hvor har dette stått, link?
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

SunShine:)
Hamstrer mat
Posts: 394
Joined: 12 Oct 2008, 20:55
Location: ski, oslo
Contact:

Post by SunShine:) »

Skal se om jeg finner link, men det kan ta sin tid x)
For det var likosm ett innlegg der noen angra etter aa ha avlivd rotta si, og trengte trost. Saa under skrev folk at det hadde skjedd med de ogsaa, og hvordan det skjedde med de. ...om dere skjonner:P

Skal se om jeg finner, husker bare hva den ene het, for den likte jeg:p
- Hilsen Amy og 3 små med hale(: <3

www.amystotter.webs.com (under oppbygging)
17 år

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

jeg stoler på min dyrelege, men har aldri avlivet hos dyrelege. har hatt noen dyr sm måtte avlives fort, så ble gjort privat, uten at de hadde noe vondt, syntes det er bedre...
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Post by Radney »

På hvilke måte ble dette utført da ?
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Jeg har aldri opplevd at dyrleger har gjort ting som gjør at dyrene lider i Norge iallefall!
De får først en sprøyte som gjør at de sovner, og ikke kjenner noe, og deretter en dødelig spøyte som de setter rett i hjertet.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Post by Lucifer »

Jeg bruker en veldig flink dyrlege som jeg stoler på. I fjor sommer var jeg bortreist, og mamma måtte avlive en av kaninene mine. Hun tok den med til en annen dyrlege, som jeg vet har et dårlig rykte. Han hadde tatt kaninen, og nektet mamma å være med på avlivningen. Han hadde også gitt feil informasjon og lot kaninen gjennomgå en smertefull avlivning, fordi det antageligvis var billigere og enklere for han. Så jo, det skjer i Norge også.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Dyrlegen ved meg er veldig flinke, der får man være med inn også stikker de den første sprøyta som får dyret til å sovne og så setter de den dødelige, man får være med inn å se på gjennom hele "prosessen" ;)

Veldig fornøyd med de, Eiker dyreklinikk heter de :)
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

det spørs hvilket type dyr det er, men det er sånn at dyret ikke lider :)
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Post by Radney »

Er vel ikke helt bra å gjøre slikt selv.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

ssilje89
Betarotte
Posts: 691
Joined: 19 Oct 2007, 15:55
Location: kristiansand
Contact:

Post by ssilje89 »

jeg mener i visse situasjoner er det best at det blir gjort så forst som mulig, å da er det lengere til vetten, å andre tifeller dette har skjedd, så er det ikke meg selv som har tatt dyret, da har ei i familen kommet å hjupet, bor nerme å er jeger, å jobber i vildtnemda :)

jeg er bare å snil mot dyrene mine :)
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

åhh, nå kom jeg på noe skikkelig ekkelt jeg opplevde en gang :shock:
Jeg var på besøk hos en dame jeg ikke hadde møtt før som drev rotteoppdret :| (rotteoppdrett så slangen skulle få mat! men det visste jeg ikke før jeg var der!). Når jeg kom inn var det 6 bur på et lite kjøkken( tre bur med rotter, et med ørkenrotter, et med chincilla og et akvarium med en diger slange). I de tre rotteburene var det et av burene det de store hannrottene bodde og i de to andre var det mødre med rottekull(flere kull i hvert bur). Og den ene hunnrotta så jeg gikk skakt med hode og jeg sa det til hun som eide dem, og hun sa hun aldri hadde sett det og at hun måtte avlives. Jeg tengte jo at det kanskje var det beste jeg og for hun var litt pjusk og gammel. Hun som eide rottene ropte på kjæresten sin og han kom inn i rommet og hun sa at denne rotta må avlives. Han tok rotta med seg ut og jeg tengte at han kanskje skulle rett til dyrlegen men nei da. Han kom inn igjen å sa: "det var fort gjort, øksa knærta hu med en gang, hu kjente ingenting" !!! :shock: :| Og jeg spurte om de alvilvde rottene hjemme og damen sa at vis de skulle dra til dyrlegen hver gang en av rottene ble syke hadde de vert helt blakke.

Dette var ingen god opplevelse.
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Post Reply