Jeg har et dilemma..

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Jeg har et dilemma..

Post by Tiannina »

Jeg har et problem.. Jeg begynner på folkehøyskole til høsten, og der er det ikke tillatt å ha dyr..

Ingen i familien kan/har veldig lyst til å ta vare på ungene mine mens jeg er borte..
Spesiellt ikke siden de er så mange som fem.
Ei venninne av mamma har sagt at hun kan passe dem,
men synes det blir litt mye å overgi alle til henne siden jeg stort sett bare får sett dem i helgene.

Jeg vil nødig gi slipp på guttene mine men jeg har vel ikke annet valg.
Oscar og Oliver ligger mitt hjerte nærmest, Oscar med sin sjarm og fordelen med å være min første rotte og
Oliver med sin kysse-galskap og hjerneskade.

Bailey har først nå begynt å bli interessert i å bli vennen min,
etter masse trygling og bestikking (Fra min side).
Pippin er en kysse-glad liten fyr som er nysgjerrig.
Albus er fortsatt sjenert og skeptisk, men det kommer seg.

Har noen av dere hatt lignende problemer?
Hva synes dere jeg skal gjøre?
Etterlate dem hjemme og vite at de ikke får så mye utetid som de fortjener?
Sette dem bort til mammas venninne?
Sette dem bort til noen andre å ta igjen to av dem når jeg er ferdig på skolen?
Eller gi dem bort og risikere at jeg aldri ser gromguttene mine igjen?


Dere synes sikkert at jeg er korttenkt som skaffer med rotter når jeg er i skoleskifte,
men da jeg kjøpte dem hadde jeg ingen planer om videre skolegang, eller hvertfall ta et friår.

Har dere noen meninger om dette?
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Mister
Stjeler mat
Posts: 73
Joined: 17 Aug 2008, 19:47

Post by Mister »

Kanskje det finnes noen som vil ha dem "på fôr" mens du går skole? De har dem så lenge du er på skolen, og tar seg av dem som om det var deres (gir dem den kosen/utetiden de trenger), og når du kommer tilbake får du dem igjen. Om du skal gå lenge på skole spørs det jo om alle lever når du kommer tilbake, iom. at rotter ikke lever så lenge. Hvor lenge skal du gå skole da?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg var inne på web-siden din og så at Oscar, Oliver og Baily er født på vårparten 2008. Når gjennomsnittsalderen på rotter er under to år er det vel realistisk å tro at i alle fall to av de tre er falt fra innen du er ferdig til neste vår. Pippin og Albus er vel den del yngre (jeg har ikke gått gjennom forumpostene dine for å sjekke når de kom til, men lurer på om det var nå i høst.)

Jeg synes ikke det er noen god løsning å sette dem igjen hjemme når du vet at de ikke kommer til å få nok kos og stell der. Da høres din mors venninne ut som et helt utrolig tilbud, og bedre alternativ for rottenes skyld. Jeg går ut fra at du mener de vil få godt stell der.

Men jeg skjønte ikke helt hva du mente med dette:
men synes det blir litt mye å overgi alle til henne siden jeg stort sett bare får sett dem i helgene.
For hvis du gir dem bort til noen andre, kan du ikke regne med å se dem igjen? Og hvis de skal stå hos foreldrene dine og få lite stell i uken, hvor mye kos kan du forvente å få av dem - særlig de som trenger tid på å komme ut av skallet - når du er hjemme? Når jeg har vært på ferie pleier det å ta et par dager før mine gutter slutter å være fornærmet på meg... En annen sak er at jeg tror du etterhvert vil ha lyst til å være over på folkehøyskolen i helgene hvis det er mulighet for det.

Sjansen for at noen andre enn din mors venninne er villige til å ta over hele guttegruppen din er veldig liten. Skal du omplassere må du regne med å splitte den opp i alle fall i 2+3, og du er heldig hvis du får bra hjem til alle selv om du gir bort én og én.
:rat:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Enig med matmor.Dersom mors venninne vil ta seg godt av dem og ikke bare ha dem i oppbevaring,høres det veldig bra ut.Da får du sikkert oppgradering på dem ofte,og kan besøke dem når du er hjemme.Og i feriene kan du ta dem hjem til deg.Viktig at du vet de eldste får det stellet og den kosen de trenger dette året. :)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Gi dem til noen du stoler på. :)

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Huff, jeg hadde NESTEN samme dilemmaet. planen var egentlig at jeg skulle søke på internatskole i Vestfold når jeg bor i Bergen, og der var det ikke tillat med dyr. Jeg gikk omtrendt å tenkte på det hver dag, og visste ikke hav jeg skulle gjøre. Ville aldri klart å gitt de fra meg, og nå som jeg fikk ny rotte rett etter nyttår også! Men "heldigvis" så fikk jeg ikke lov å reise på internat langt vekke alikevel, fordi foreldrene i huset pluttselig ombestemte seg etter overtalelse fra barnevernet. det var dumt utdanningsmessig for meg, men glad jeg slapp å ta valget med å valge rottene bort..

Men så er jo du i denne situasjonen da, første prioritet jeg ville tatt med ny eier var å velge en du kjenner som du kans tole på og vet vil ta godt vare på de og følge dine "passekrav" :)
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Post by Tiannina »

Mister: Jeg skal nok mest sannsynlig bare gå på skole i et år til. Oscar og Oliver er begge rundt 1 år.. så de er mest sannsynlig ikke mer når jeg er ferdig..

Matmor: Ja, Oscar er født i Januar 08, Oliver Februar 08, Bailey Mai 08, Albus August 08 og Pippin Oktober 08.

Ja hun gir dem nok nok av mat og stell, men tror ikke de får så mye utetid eller kos,
siden hun ikke liker halen så veldig.
Og dessuten har hun en del andre dyr. Likevel er det det beste tilbudet jeg har fått hittil..
Folkehøyskolen ligger bare en halvtime fra der jeg bor, så det er lett å stikke innom hjemme, men det blir jo ikke nok.

Ja jeg regner med det.. Men jeg synes det er viktigst å holde Oliver og Oscar sammen.
De andre er ikke så avhengig av hverandre som de er.

H+B+S: Jeg har bare to jeg ville betrodd dyrene mine til, men den ene vil ikke ta alle fem og den andre har selv 4 rotter,
og det samme problemet som meg. Hun skal også begynne på folkehøyskole.
Jeg kunne betrodd dem til lillesøsteren min..
Men hun har allerede en hamster som hun ikke tar så godt vare på.

Albus og Pippin er såpass unge at jeg tror jeg hadde klart å omplassere dem (noe som var meningen i utgangspunktet),
men det er verre med de tre andre som alle har sine små skavanker.
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

H+B+S
Betarotte
Posts: 446
Joined: 13 Sep 2008, 21:35
Location: Bergen

Post by H+B+S »

Hmm, da er vel dete eneste du kan gjøre er å legge ut annonnse og se om du finner noen i nærheten, så kan de ha de i en prøveperiode for å se om de tar seg godt av de. Kanskje noen fremmede, men går det greit, så er det jo en mulighet
Rotteløs ! ;o
Savner Boss, Søppel og Lavendel ! :/

http://sites.google.com/site/kiddosrats/
Ny = Under oppbygging

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Post by Tiannina »

Ja.. må vel bare prøve :roll:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

hvor skal du gå på vgs? jeg bor jo ikke langt unna da... bli lite rotter her nå da vi blir 2 som skal dele rotteholdet. så har sikkert plass til dem da??

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Post by Tiannina »

Wollf: Jeg skal gå på folkehøyskole i Moelv :)
Tror du det? :D
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

ja... er jo ikke lange biten liksom... blir det alle 5 da? har jo god plass og mange som er å koser med dem så det skal da ikke vær noe problem. hvilket bur har du?

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Post by Tiannina »

Så bra :D
Du kan få møte dem først da hvis du har lyst?
Dom er litt sære :P
Albus og Pippin kan jeg gi fra meg nå, muligens Bailey også,
men Oscar og Oliver har jeg lyst til å ha litt lenger hvis det er mulig..
Jeg har et jenny bur :)
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

hm... ja... kan jeg forsåvitt gjøre. skal til furnes i morra tror jeg

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Post by Tiannina »

Er ikke sikker på om jeg har tid i dag, men det kan hende.

mener du å passe dem i et år da, eller å ta over dem?
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Post Reply