Tilbakemelding til Mattilsynet

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Tilbakemelding til Mattilsynet

Post by Matmor »

Noen som kunne tenke seg å komme med en tilbakemedling på det (etter mitt skjønn) unødvendig kompliserte regelverket ved import av gnager fra EØS-land?

Vi ønsker spesielt synspunkter på:

Lover og forskrifter som er vanskelige å finne frem i
Bestemmelser som er vanskelige å forstå
Bestemmelser som strider mot hverandre eller annet regelverk
Krav som gjentas flere ulike steder
Forskrifter som er utdaterte eller som ikke følges
Materielle krav som er uhensiktsmessige
Hva som kjennetegner en forskrift som er lett å forstå
Andre synspunkter på regelverket vårt
Du kan gi dine innspill her: https://www.questback.com/mattilsynet/rydd_en_regel/

Dine innspill må være oss i hende innen 15. mars 2009. Du kan svare flere ganger dersom du har behov for det.

Jeg skal se om jeg kan formulere et eller annet som jeg kan sende inn. :les:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Godt tiltak, matmor! Her burde vi formulere noe enkelt og forståelig og få flest mulig til å svare på skjemaet!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Hm, vanskeligere enn jeg forutså!
Nå finner jeg nemlig ikke igjen bestemmelsen om:

Ved kjøp av avlsdyr, skal attesten i tillegg inneholde en bekreftelse fra offentlig veterinær i avsenderlandet om at dyret/dyrene stammer fra en besetning hvor det i løpet av de siste 12 måneder ikke har forekommet myxomatose, salmonellose, ringorm eller andre smittsomme sjukdommer som kan overføres med dyret/dyrene"

Noen som kan hjelpe meg å finne formuleringen? For hvis den er fjernet er det jo ingen vits i å protestere på den!

For sikkerhets skyld ser jeg at det ligger an til endring i håndtering av import av kjæledyr i april...

Jeg har begynt å samle momenter, i tilfelle de trengs, og håper andre kan bidra med mer!

Her er en oppsummering av poengene mine:

Ankepunkter
* ordlyden i skjemaet gjør det i praksis umulig å importere avlsdyr. Det kreves Sitat:
en bekreftelse fra offentlig veterinær i avsenderlandet om at dyret/dyrene stammer fra en besetning hvor det i løpet av de siste 12 måneder ikke har forekommet myxomatose, salmonellose, ringorm eller andre smittsomme sjukdommer som kan overføres med dyret/dyrene.

Dette er i praksis å nekte import av avlsdyr, annet enn forsøksdyr fra dyrestaller. Ingen offentlig veterinær er villig til å skrive under på dette for import fra private oppdrettere. Ved henvendelse pr. telefon til det lokale Mattilsynet fikk jeg beskjed om at meningen med formuleringen var at offentlig veterinær skulle bekrefte at det ikke hadde forekommet meldepliktige sykdommer i besetningen siste 12 måneder, men jeg kunne ikke få det skriftlig.
Er det korrekt at Mattilsynets hensikt med skjemaet bare er å sikre at offentlig veterinær ikke har mottatt melding om meldepliktig sykdom i besetningen? I så tilfelle må skjemaet omformes slik at det går tydelig fram.

Er ordlyden å forstå slik at det kreves testing av besetning rotter for myxomatose, salmonellose og ringorm? Hvor ofte skal slike tester i tilfellet foretas? Og hvorfor skal det testes for myxomatose hos rotter når rotter ikke kan få eller bære sykdommen? Så vidt jeg har forstått kan den bæres av lopper, som kan infestere rotter, men en loppeinfeksjon burde oppdages av veterinæren som utsteder helseattesten.

Det er dessuten vanskelig å forstå kravet om testing av disse sykdommene i forhold til den reelle smittefaren.

*Hensikten med et regelverk rundt import av ikke-eksotiske dyr er å hindre zoonoser samt å hindre smitte til andre dyr. Det er urimelig å anvende regelverket for å beskytte seg mot sykdommer som er endemiske i Norge eller hvor hovedsmittekilden er dyr som ikke omfattes av importforbudet.

*Lopper, salmonella og ringorm er minst like aktuelle infeksjoner hos hund, katt og ilder. Sannsynligvis mer aktuelle, siden både hund, katt og ilder ofte oppholder seg utendørs og kan komme i kontakt med ville dyr. Tamrotter holdes i regelen som innendørs burdyr da de regnes som temperatur- og trekksensitive, og øynene deres ikke har godt av sterkt lys.

Tamrotter som reservoar for Salmonella
“Reservoirs of the bacteria include humans, poultry, swine, cattle, rodents, and pets such as iguanas, tortoises, turtles, terrapins, chicks, dogs, and cats. ”
http://emedicine.medscape.com/article/785774-overview
http://www.hpa.org.uk/web/HPAweb&HPAweb ... 5733796598
For the following zoonoses, rats are unlikely to be important sources of infection for humans. Salmonella spp, …. Trichophyton spp ,…

*Det virker urimelig å legge strengere krav til grunn for import av kjæledyr enn for import av kjæledyr for salg i detaljhandel.
http://www.regelhjelp.no/templates/Krav ... 6Innførsel av landdyr og fugler for omsetning i detaljhandel, er som oftest avhengig av at visse dyrehelsemessige betingelser er oppfylt. Betingelsene varierer avhengig av hva slags dyr det dreier seg om og hvilke land de skal innføres fra. I noen tilfeller gjelder ingen spesielle betingelser. I andre tilfeller er innførsel forbudt.
Innførsel fra EØS-stater
Gnagere, reptiler og amfibier
For innførsel av gnagere, reptiler og amfibier fra EØS-stater gjelder ingen spesielle dyrehelsemessige betingelser.

Hva betyr at det ikke gjelder noen spesielle dyrehelsemessige betingelser? Betyr det at det ikke er nødvendig med noen spesiell helseattest ut over attest fra alminnelig veterinær på at dyret virker fritt for smittsomme sykdommer?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Da fant jeg det... men nå skjønner jeg ingen ting, for i går var jeg inne på den samme siden, og da stod kravet om den spesielle veterinærattesten ikke der!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Husk at fristen for å sende inn meninger er 15/3.
Utkast til diskusjon:

(Sted, dato)
Til Mattilsynet
Dette gjelder regelverket og informasjon om regelverket rundt import av gnager fra EU-land
Jeg griper anledningen til å komme med synspunkt på

Lover og forskrifter som er vanskelige å finne frem i
Bestemmelser som er vanskelige å forstå
Bestemmelser som strider mot hverandre eller annet regelverk
Krav som gjentas flere ulike steder
Forskrifter som er utdaterte eller som ikke følges
Materielle krav som er uhensiktsmessige
Hva som kjennetegner en forskrift som er lett å forstå
Andre synspunkter på regelverket vårt
I det jeg viser til:
EUROPAPARLAMENTS-OG RÅDSFORORDNING (EF) nr. 998/2003
av 26. mai 2003 om kravene til dyrehelse som får anvendelse på ikke-kommersiell
forflytning av kjæledyr, og om endring av rådsdirektiv 92/65/EØF1
1 Midlertidig norsk oversettelse
Artikkel 11 EØS-statene skal gi offentligheten tydelige og lett tilgjengelige opplysninger om dehelsekravene som får anvendelse på ikke-kommersiell forflytning av kjæledyr på EØS’
territorium, og på hvilke vilkår de kan innføres og gjeninnføres til dette territoriet. De skal
også sørge for at personalet ved innførselsstedene er fullt ut underrettet om disse reglene og er i stand til å håndheve dem.

Det gjelder spesifikt krav om helseattest fra offentlig veterinær og formuleringene på søknadsskjemaet
”Søknad om innførsel av gnager” (sist oppdatert oktober 2008) funnet på
http://www.mattilsynet.no/import_ekspor ... anin_66360

Bakgrunnen er at jeg ønsker å importere tamrotter fra EU-land for å bedre tamrottebestanden i Norge og å unngå innavl i den svært begrensede mengden stamtavlerotter vi har. Disse dyrene bør importeres i ung alder (3 måneder) for å bli akseptert av en ny flokk og for at de skal kunne gjennomgå en skikkelig vurdering, og bare et fåtall av dem viser seg å holde mål i forhold til helse og gemytt når de når anbefalt minstealder for avl (6 månder for hunner, 12 måneder for hanner). Kostnadene ved import og rottehold er så store i forhold til mulig inntjening at dette på ingen måte dreier seg om kommersiell import.
Fra
Søknadsskjema for innførsel av gnagere
.” Ved kjøp av avlsdyr, skal attesten i tillegg inneholde en bekreftelse fra offentlig veterinær i avsenderlandet om at dyret/dyrene stammer fra en besetning hvor det i løpet av de siste 12 måneder ikke har forekommet myxomatose, salmonellose, ringorm eller andre smittsomme sjukdommer som kan overføres med dyret/dyrene. ”
La oss starte med ” eller andre smittsomme sjukdommer som kan overføres med dyret/dyrene”.
Ingen veterinær, hverken offentlig eller alminnelig praktiserende vil være villig til å attestere at et kjæledyr stammer fra en besetning hvor det i løpet av siste 12 måneder ikke har forekommet smittsomme sykdommer som kan overføres med dyrene. Da måtte dyrene i praksis være sterile eller gnotobiotiske dyr fra et laboratorium. Kjæledyrbesetninger kontrolleres ikke på en slik måte at attest kan utstedes.

Jeg har ved kontakt med det lokale Mattilsynet fått muntlig beskjed om at meningen med formuleringen er at offentlig veterinær skal attestere at det ikke er kommet inn melding om meldepliktige sykdommer fra besetningen siste 12 måneder. Jeg kunne imidlertid ikke få det skriftlig slik at jeg kunne videresende det til offentlig veterinær.

Så videre til ”myxomatose, salmonellose, ringorm”
For det første er det ingen private avlere av kjæledyr som tester for disse sykdommene. Dermed kan det ikke utstedes noen attest for at besetningen har vært fri for dem siste 12 måneder. Dette er sykdommer som normalt ikke gjør dyrene syke. I den grad de rammer gnagere som tamrotte vil infeksjonene ofte forsvinne av seg selv uten behandling.
For det andre, ved import av hund, katt eller ilder stilles det ikke krav til testing av myxomatose, salmonellose eller ringorm. Det er større risiko for smitte fra hund, katt og ilder enn fra f.eks. tamrotte. Tamrotter er bur-dyr. De krever stabil temperatur og holdes innendørs. Til forskjell fra tamrotter holdes hund, katt og ilder ofte i luftegårder og har mye større sannsynlighet for å komme i kontakt med byttedyr som kan bære disse sykdommene, eller å bli smittet av lopper som kan være vektor for Myxomatose.
Tamrotterr som reservoar for Myxomatose
Bare kaniner kan få sykdommen i følge Encyclopedia of pest management, p. 280, 2002 Den rammer ikke gnagere som f.eks. tamrotte, skjønt tamrotter kan bære med seg vektoren lopper. Det kan også hund , katt og ilder, som i større grad vil være i kontakt med ville dyr.

Tamrotter som reservoar for Salmonella
“Reservoirs of the bacteria include humans, poultry, swine, cattle, rodents, and pets such as iguanas, tortoises, turtles, terrapins, chicks, dogs, and cats. ”
http://emedicine.medscape.com/article/785774-overview
Ved import av hund eller katt kreves det ikke helseattest for salmonella. Sjansen for at disse dyrene er reservoar er mye større enn at tamrotter skal være det. Tamrotter er bur-dyr. De krever stabil temperatur og holdes innendørs.
Tamrotter som reservoar for Ringorm (Soppinfeksjon i hud)
http://www.urmc.rochester.edu/vivarium/ ... nimals.cfm
Major Zoonoses that Can Be Transmitted from Commonly Used Laboratory Animals to Humans
Ringworm: Many mammals including rodents, rabbits, ferrets, dogs, cats, pigs, ruminants and nonhuman primates can carry one of the fungal organisms (dermatophytes), which cause ringworm. Crusty lesions may be evident in animals. Infected people develop flat spreading, ring-shaped skin lesions which may or may not be itchy. This is not a serious disease and is often self-limiting.

Fra Pasienthåndboka: Ringorm er vanskelig å forebygge. Soppen som forårsaker ringorm, er vanlig og smittsom selv før symptomene opptrer.
Helsegevinsten ved å kreve attest fra offentlig veterinær om fravær av ringorm i en besetning med gnagere et helt år før import til Norge er minimal når ringorm er endemisk i Norge.

Jeg stiller spørsmål ved det strenge regelverket for import av gnagere til Norge (kun i forbindelse med flytting eller avl), om det kommer i konflikt med hensikten ved Kjæledyrsdirektivet uten å bedre smittevernet. ” Det er nødvendig å harmonisere kravene til dyrehelse som får anvendelse på ikkekommersiell forflytning av kjæledyr mellom medlemsstatene og fra tredjestater”

Jeg stiller spørsmål om en formulering på Mattilsynet sider:
I og med at det finnes senere forskrifter enn FOR 1991-07-01 nr 507 som tillater innførsel av gnagere (under visse betingelser) har jeg problemer med å forstå Mattilsynets formulering om at ” Iht. forskrift 2. juli 1991 om forbud mot innførsel av dyr og smitteførende gjenstander er det forbudt å innføre burfugler, gnagere og kaniner til Norge.” Jfr.” Unntatt fra dette forbudet er dyr og produkter som reguleres gjennom særforskrifter om innførsel og utførsel.”
Jeg stiller også spørsmål ved det strenge regelverket ved import av kjæledyr til ”privat avl”
i forhold til import av kjæledyr til salg i detaljhandel, som senere kan brukes til avl. Det kan se ut som om kravene ett års sykdomsfrihet i besetningen ikke gjelder når importør er en profesjonell selger.
http://www.regelhjelp.no/templates/Krav ... eNavn=5376
Innførsel av landdyr og fugler for omsetning i detaljhandel, er som oftest avhengig av at visse dyrehelsemessige betingelser er oppfylt. Betingelsene varierer avhengig av hva slags dyr det dreier seg om og hvilke land de skal innføres fra. I noen tilfeller gjelder ingen spesielle betingelser. I andre tilfeller er innførsel forbudt.
Innførsel fra EØS-stater
Gnagere, reptiler og amfibier
For innførsel av gnagere, reptiler og amfibier fra EØS-stater gjelder ingen spesielle dyrehelsemessige betingelser.
(min uthevelse)

Så vidt jeg kan se er importreglene regulert av tre forskrifter, samt EU’s regelverk. EU’s regelverk går jeg ikke inn på i denne sammenhengen da norsk praksis er vesentlig strengere enn praksisen i våre omliggende EU-land. Det er mye lettere å importere en gnager fra Norge til Sverige, Finland, Danmark, England enn den andre vegen. De norske forskriftene jeg har funnet er:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0507.html
FOR 1991-07-02 nr 507: Forskrift om forbud mot innførsel av dyr m.m.
§ 4. Forbud
Det er forbudt å innføre fra utlandet levende dyr og døde pattedyr, fugler, produkter av disse og andre varer som kan føre med seg smittsom dyresykdom.
Unntatt fra dette forbudet er dyr og produkter som reguleres gjennom særforskrifter om innførsel og utførsel.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0464.html
FOR 2004-02-20 nr 464: Forskrift om dyrehelsemessige betingelser for import og eksport av levende pattedyr, fugler, reptiler, amfibier, bier og humler
Denne forskriften inneholder ingen spesielle betingelser i forhold til gnagere.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -1105.html
FOR 2004-07-01 nr 1105: Forskrift om dyrehelsemessige betingelser for ikke-kommersiell transport av kjæledyr
§ 10. Grensekontroll ved innførsel til Norge
Ved innførsel av kjæledyr fra land listet i vedlegg II del A og B til forordning (EF) nr. 998/2004, og fra Svalbard og Jan Mayen skal dyr og nødvendige dokumenter uoppfordret forevises Tollvesenet for kontroll.

Vennlig hilsen....

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

:akt: Bra jobbet!

Viktig det du tar opp, og jeg tror ikke at Mattilsynet vet at de hemmer rotteavl i Norge og oppmuntrer til "krumspring" med dagens lovverk.

Hadde det vært mulig å samle underskrifter med navn og email slik at de ser at det er (forhåpentligvis) mange som stiller seg bak dette brevet?

Det eneste jeg eventuelt tenker kunne vært med er den usikre praksisen der noen ved Mattilsynet definerer alle importdyr som avlsdyr og at alle dermed skal ha attest fra offentlig veterinær, mens andre ved Mattilsynet sier at det er bare de dyrene som en vet en skal anvende i avl som trenger en attest fra offentlig veterinær. Dette fører til et smutthull(som bla jeg har brukt.. ) og usikkerhet om hva som egentlig er rett.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er nok en intern konflikt om regelverket :roll: Hensikten med Kjæledyrforordningen var harmonisering av regelverket i EØS-landene, men folk i ledende stillinger har forskjellige meninger om den forutsetningen...
Slik forskriftene er formulert ser det ut som om det er meningen at det skal kunne være "fri flyt" av kjæledyr innenfor EØS så lenge det ikke utgjør noen helsefare, akkurat slik forordningen legger opp til. Men Norge har benyttet seg av adgangen til å kreve tilleggsprøver og attester og lagt på noen meningsløse krav som er umulige å oppfylle, og dessuten tatt seg en ikke hjemlet adgang til å nekte import til kjæl privat, hvilket definitivt er i strid med målsettingen av fri flyt av varer og tjenester.

Så Mattilsynet består av folk som synes regelverket er like tullete (og antagelig ikke holdbart hvis noen trakk det inn for en passende domstol), og folk som bare er interessert i å gjøre den jobben de får betalt for.

Den første kategorien tolker etter forordningens målsetning og nyere forskrifter, og den andre vet ikke nødvendigvis en gang hva forskriftene sier - de bare forholder seg til skjemaet.

Jeg kan godt ta opp at regelverket tolkes forskjellig, men jeg er redd det bare fører til at smutthullene lukkes :(

Det har ikke gått meg hus forbi at fristen for å levere inn kommentarer er 15/3, mens Mattilsynet allerede har annonsert ny framgangsmåte for søknad om import av dyr fra april. Så hvor mye tror dere Mattilsynet kommer til å skule til høringen når det nye systemet kommer? Det har sikkert vært planlagt i lang tid, og ingen har lyst til å endre noe i siste liten :pir:

Jeg tror det hadde vært lurt å plassere avsender øverst, slik at det framgår raskt at det er flere personer som sender samme brev, heller enn én person som sender mange ganger.

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Matmor wrote:Jeg kan godt ta opp at regelverket tolkes forskjellig, men jeg er redd det bare fører til at smutthullene lukkes :(
Jo, det kan jo skje. Men, da får en jo ihverfall vite hva som de mener. Gjør det du mener er best. :rottehode:

Ang avsender: mener du at alle som vil stille seg bak dette brevet skal stå øverst?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg mente at alle som stiller seg bak, sender sin egen kopi, hvor de fyller ut navnet øverst. Da går det fram at det er forskjellige avsendere, før mottaker leser at det er samme brevet. Hvis jeg sendte inn en enkelt utgave med mange navn, kunne jeg i prinsippet bare ha funnet på dem, eller det er ikke sikkert innehaver av navnet ville ha visst at h*n var med på protesten.

Selv kommer jeg til å sende inn med fullt navn og "Medlem i Norsk Tamrotteforening".

Og smutthullet er ikke egentlig et smutthull ;) Hvis du bruker standardskjemaet, skriver du under på at du er i ferd med å flytte fra utlandet til Norge og at det er derfor du vil ha med deg rotta. Hvis du er bosatt i Norge, kjøper en rotte i et av de andre nordiske landene og vil importere den, må du sende en annerledes søknad hvor du begrunner hvorfor du vil importere kjælerotte fra utlandet. De ansatte i Mattilsynet vet utmerket godt at folk ikke flytter tilbake til Norge en gang i året, men de bryr seg ikke med det så lenge det ikke oppstår en smittesituasjon. Da risikerer man reaksjoner for å ha gitt feil opplysninger...

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Matmor wrote:Jeg mente at alle som stiller seg bak, sender sin egen kopi, hvor de fyller ut navnet øverst. Da går det fram at det er forskjellige avsendere, før mottaker leser at det er samme brevet. Hvis jeg sendte inn en enkelt utgave med mange navn, kunne jeg i prinsippet bare ha funnet på dem, eller det er ikke sikkert innehaver av navnet ville ha visst at h*n var med på protesten.

Selv kommer jeg til å sende inn med fullt navn og "Medlem i Norsk Tamrotteforening".
Takk for forklaring. Jeg trenger å få det inn med teskje noen ganger for å forstå. :ost:

Matmor wrote: Og smutthullet er ikke egentlig et smutthull ;) Hvis du bruker standardskjemaet, skriver du under på at du er i ferd med å flytte fra utlandet til Norge og at det er derfor du vil ha med deg rotta. Hvis du er bosatt i Norge, kjøper en rotte i et av de andre nordiske landene og vil importere den, må du sende en annerledes søknad hvor du begrunner hvorfor du vil importere kjælerotte fra utlandet. De ansatte i Mattilsynet vet utmerket godt at folk ikke flytter tilbake til Norge en gang i året, men de bryr seg ikke med det så lenge det ikke oppstår en smittesituasjon. Da risikerer man reaksjoner for å ha gitt feil opplysninger...
Hmm.. På søknaden står det jo:

"Søknaden gjelder (sett bare ett kryss)*:
Permanent innførsel i forbindelse med flytting til Norge

Permanent innførsel i forbindelse med kjøp av dyr fra Sverige, Finland eller Danmark

Midlertidig innførsel fra Sverige, Finland eller Danmark (f.eks. i forbindelse med ferie i Norge)

Tilbakeføring fra Sverige, Finland eller Danmark (f.eks. etter ferie i disse landene)"

Hvis det hadde stått avlsdyr istedet for dyr så hadde det ikke vært mulig å misforstå. Men slik det står nå er det mulig å tolke skjemaet forskjellig.
Jeg har snakket med flere fra Mattilsynet som var helt sikker på at det var mulig å importere rotter til kjæl og at en da ikke trengte attest fra offentlig veterinær, dette pga det som står i del 3, punkt 2 andre avsnitt:

"Helseattesten skal inneholde en bekreftelse fra veterinær i avsenderlandet om at dyret/dyrene er friske og viser ingen tegn på smittsom eller overførbar sjukdom. Ved kjøp av avlsdyr, skal attesten i tillegg inneholde en bekreftelse fra offentlig veterinær i avsenderlandet om at dyret/dyrene stammer fra en besetning hvor det i løpet av de siste 12 måneder ikke har forekommet myxomatose, salmonellose, ringorm eller andre smittsomme sjukdommer som kan overføres med dyret/dyrene. "

Jeg ser jo nå at det står på mattilsynet sine sider:

"Søknadsprosedyrer og forvaltningspraksis
Last ned skjema som du finner under boksen ”Last ned” og fyll ut søknadsdelen (del 1) dersom du ønsker å søke om:

1. permanent innførsel av burfugl(er) og kanin(er) og gnager(e) som ikke regnes som eksotiske, i forbindelse med flytting til Norge fra alle land,
2. permanent innførsel av burfugl(er) og kanin(er) og gnager(e) som ikke regnes som eksotiske i forbindelse med kjøp av avlsdyr fra Sverige, Finland eller Danmark"

at det ikke er mulig å importere rotter til kjæl. Jeg personlig synes det hadde vært enklere hvis regelverket og praksisen var tydelig og uten mulighet til tolkninger..

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Kjempejobb av Matmor! Flinke damen :)

Eg sender gjerne inn ein slik, vil dei ha det på gammalpost eller går det an å sende e-brev?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Renya: du kan kopiere det jeg har skrevet, og legge det inn i questback-skjemaet jeg lenket til i første innlegg. Men hvis du venter litt får du kanskje med deg en oppdatert versjon ;)
Jeg ser jo nå at det står på mattilsynet sine sider:

"Søknadsprosedyrer og forvaltningspraksis
Last ned skjema som du finner under boksen ”Last ned” og fyll ut søknadsdelen (del 1) dersom du ønsker å søke om:

1. permanent innførsel av burfugl(er) og kanin(er) og gnager(e) som ikke regnes som eksotiske, i forbindelse med flytting til Norge fra alle land,
2. permanent innførsel av burfugl(er) og kanin(er) og gnager(e) som ikke regnes som eksotiske i forbindelse med kjøp av avlsdyr fra Sverige, Finland eller Danmark"

at det ikke er mulig å importere rotter til kjæl. Jeg personlig synes det hadde vært enklere hvis regelverket og praksisen var tydelig og uten mulighet til tolkninger..
Det er i alle fall helt sikkert at ting ville vært lettere for oss hvis informasjonen fra Mattilsynet var entydig, og det er den ikke, hverken den skriftlige eller den muntlige.

Etter nærmere ettertanke tror jeg at det kan være lurt å gjøre Mattilsynet oppmerksom på mulighetene for ulike tolkninger, og at man får forskjellige svar angående import av rotter avhengig av hvem man snakker med.

Skal tenke litt på formuleringer i løpet av dagen.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Nytt forslag til brev til Mattilsynet, sendes via Questback som referert til i første innlegg:

Til Mattilsynet
Dette gjelder regelverket og informasjon om regelverket rundt import av gnager fra EU-land
Jeg griper anledningen til å komme med synspunkt på

Lover og forskrifter som er vanskelige å finne frem i
Bestemmelser som er vanskelige å forstå
Bestemmelser som strider mot hverandre eller annet regelverk
Krav som gjentas flere ulike steder
Forskrifter som er utdaterte eller som ikke følges
Materielle krav som er uhensiktsmessige
Hva som kjennetegner en forskrift som er lett å forstå
Andre synspunkter på regelverket vårt
I det jeg viser til:
EUROPAPARLAMENTS-OG RÅDSFORORDNING (EF) nr. 998/2003
av 26. mai 2003 om kravene til dyrehelse som får anvendelse på ikke-kommersiell
forflytning av kjæledyr, og om endring av rådsdirektiv 92/65/EØF1
1 Midlertidig norsk oversettelse
Artikkel 11 EØS-statene skal gi offentligheten tydelige og lett tilgjengelige opplysninger om de helsekravene som får anvendelse på ikke-kommersiell forflytning av kjæledyr på EØS’
territorium, og på hvilke vilkår de kan innføres og gjeninnføres til dette territoriet. De skal
også sørge for at personalet ved innførselsstedene er fullt ut underrettet om disse reglene og er i stand til å håndheve dem.

Det gjelder spesifikt krav om helseattest fra offentlig veterinær og formuleringene på søknadsskjemaet
”Søknad om innførsel av gnager” (sist oppdatert oktober 2008) funnet på
http://www.mattilsynet.no/import_ekspor ... anin_66360

Bakgrunnen er at jeg ønsker å importere tamrotter fra EU-land for å bedre tamrottebestanden i Norge og å unngå innavl i den svært begrensede mengden stamtavlerotter vi har. Disse dyrene bør importeres i ung alder (3 måneder) for å bli akseptert av en ny flokk og for at de skal kunne gjennomgå en skikkelig vurdering, og bare et fåtall av dem viser seg å holde mål i forhold til helse og gemytt når de når anbefalt minstealder for avl (6 månder for hunner, 12 måneder for hanner). Kostnadene ved import og rottehold er så store i forhold til mulig inntjening at dette på ingen måte dreier seg om kommersiell import.
Fra
Søknadsskjema for innførsel av gnagere
.” Ved kjøp av avlsdyr, skal attesten i tillegg inneholde en bekreftelse fra offentlig veterinær i avsenderlandet om at dyret/dyrene stammer fra en besetning hvor det i løpet av de siste 12 måneder ikke har forekommet myxomatose, salmonellose, ringorm eller andre smittsomme sjukdommer som kan overføres med dyret/dyrene. ”
La oss starte med ” eller andre smittsomme sjukdommer som kan overføres med dyret/dyrene”.
Ingen veterinær, hverken offentlig eller alminnelig praktiserende vil være villig til å attestere at et kjæledyr stammer fra en besetning hvor det i løpet av siste 12 måneder ikke har forekommet smittsomme sykdommer som kan overføres med dyrene. Da måtte dyrene i praksis være sterile eller gnotobiotiske dyr fra et laboratorium. Kjæledyrbesetninger kontrolleres ikke på en slik måte at attest kan utstedes.

Jeg har ved kontakt med det lokale Mattilsynet fått muntlig beskjed om at meningen med formuleringen er at offentlig veterinær skal attestere at det ikke er kommet inn melding om meldepliktige sykdommer fra besetningen siste 12 måneder. Jeg kunne imidlertid ikke få det skriftlig slik at jeg kunne videresende det til offentlig veterinær.

Så videre til ”myxomatose, salmonellose, ringorm”
For det første er det ingen private avlere av kjæledyr som tester for disse sykdommene. Dermed kan det ikke utstedes noen attest for at besetningen har vært fri for dem siste 12 måneder. Dette er sykdommer som normalt ikke gjør dyrene syke. I den grad de rammer gnagere som tamrotte vil infeksjonene ofte forsvinne av seg selv uten behandling.
For det andre, ved import av hund, katt eller ilder stilles det ikke krav til testing av myxomatose, salmonellose eller ringorm. Det er større risiko for smitte fra hund, katt og ilder enn fra f.eks. tamrotte. Tamrotter er bur-dyr. De krever stabil temperatur og holdes innendørs. Til forskjell fra tamrotter holdes hund, katt og ilder ofte i luftegårder og har mye større sannsynlighet for å komme i kontakt med byttedyr som kan bære disse sykdommene, eller å bli smittet av lopper som kan være vektor for Myxomatose.
Tamrotterr som reservoar for Myxomatose
Bare kaniner kan få sykdommen i følge Encyclopedia of pest management, p. 280, 2002 Den rammer ikke gnagere som f.eks. tamrotte, skjønt tamrotter kan bære med seg vektoren lopper. Det kan også hund , katt og ilder, som i større grad vil være i kontakt med ville dyr.

Tamrotter som reservoar for Salmonella
“Reservoirs of the bacteria include humans, poultry, swine, cattle, rodents, and pets such as iguanas, tortoises, turtles, terrapins, chicks, dogs, and cats. ”
http://emedicine.medscape.com/article/785774-overview
Ved import av hund eller katt kreves det ikke helseattest for salmonella. Sjansen for at disse dyrene er reservoar er mye større enn at tamrotter skal være det. Tamrotter er bur-dyr. De krever stabil temperatur og holdes innendørs.
Tamrotter som reservoar for Ringorm (Soppinfeksjon i hud)
http://www.urmc.rochester.edu/vivarium/ ... nimals.cfm
Major Zoonoses that Can Be Transmitted from Commonly Used Laboratory Animals to Humans
Ringworm: Many mammals including rodents, rabbits, ferrets, dogs, cats, pigs, ruminants and nonhuman primates can carry one of the fungal organisms (dermatophytes), which cause ringworm. Crusty lesions may be evident in animals. Infected people develop flat spreading, ring-shaped skin lesions which may or may not be itchy. This is not a serious disease and is often self-limiting.

Fra Pasienthåndboka: Ringorm er vanskelig å forebygge. Soppen som forårsaker ringorm, er vanlig og smittsom selv før symptomene opptrer.
Helsegevinsten ved å kreve attest fra offentlig veterinær om fravær av ringorm i en besetning med gnagere et helt år før import til Norge er minimal når ringorm er endemisk i Norge.

Jeg stiller spørsmål ved det strenge regelverket for import av gnagere til Norge (kun i forbindelse med flytting eller avl), om det kommer i konflikt med hensikten ved Kjæledyrsdirektivet uten å bedre smittevernet. ” Det er nødvendig å harmonisere kravene til dyrehelse som får anvendelse på ikkekommersiell forflytning av kjæledyr mellom medlemsstatene og fra tredjestater”

Jeg stiller spørsmål om hvor lett det er for meningmann å sette seg inn i regelverket, når søknadsskjemaet har kategorien
"Permanent innførsel i forbindelse med kjøp av dyr fra Sverige, Finland eller Danmark"

Hvis det hadde stått avlsdyr istedet for dyr så hadde det ikke vært mulig å misforstå. Men slik det står nå er det mulig å tolke skjemaet forskjellig.
Avhengig av hvem man snakker med på Mattilsynet er det da enten lov eller ikke lov til å importere rotter til kjæl.
Formuleringen på mattilsynet sine sider:
"Søknadsprosedyrer og forvaltningspraksis
Last ned skjema som du finner under boksen ”Last ned” og fyll ut søknadsdelen (del 1) dersom du ønsker å søke om:

1. permanent innførsel av burfugl(er) og kanin(er) og gnager(e) som ikke regnes som eksotiske, i forbindelse med flytting til Norge fra alle land,
2. permanent innførsel av burfugl(er) og kanin(er) og gnager(e) som ikke regnes som eksotiske i forbindelse med kjøp av avlsdyr fra Sverige, Finland eller Danmark"

Jeg stiller spørsmål om en formulering på Mattilsynet sider:
I og med at det finnes senere forskrifter enn FOR 1991-07-01 nr 507 som tillater innførsel av gnagere (under visse betingelser) har jeg problemer med å forstå Mattilsynets formulering om at ” Iht. forskrift 2. juli 1991 om forbud mot innførsel av dyr og smitteførende gjenstander er det forbudt å innføre burfugler, gnagere og kaniner til Norge.” Jfr.” Unntatt fra dette forbudet er dyr og produkter som reguleres gjennom særforskrifter om innførsel og utførsel.”

Jeg stiller også spørsmål ved det strenge regelverket ved import av kjæledyr til ”privat avl”
i forhold til import av kjæledyr til salg i detaljhandel, som senere kan brukes til avl. Det kan se ut som om kravene ett års sykdomsfrihet i besetningen ikke gjelder når importør er en profesjonell selger.
http://www.regelhjelp.no/templates/Krav ... eNavn=5376
Innførsel av landdyr og fugler for omsetning i detaljhandel, er som oftest avhengig av at visse dyrehelsemessige betingelser er oppfylt. Betingelsene varierer avhengig av hva slags dyr det dreier seg om og hvilke land de skal innføres fra. I noen tilfeller gjelder ingen spesielle betingelser. I andre tilfeller er innførsel forbudt.
Innførsel fra EØS-stater
Gnagere, reptiler og amfibier
For innførsel av gnagere, reptiler og amfibier fra EØS-stater gjelder ingen spesielle dyrehelsemessige betingelser.
(min uthevelse)

Så vidt jeg kan se er importreglene regulert av tre forskrifter, samt EU’s regelverk. EU’s regelverk går jeg ikke inn på i denne sammenhengen da norsk praksis er vesentlig strengere enn praksisen i våre omliggende EU-land. Det er mye lettere å importere en gnager fra Norge til Sverige, Finland, Danmark, England enn den andre vegen. De norske forskriftene jeg har funnet er:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0507.html
FOR 1991-07-02 nr 507: Forskrift om forbud mot innførsel av dyr m.m.
§ 4. Forbud
Det er forbudt å innføre fra utlandet levende dyr og døde pattedyr, fugler, produkter av disse og andre varer som kan føre med seg smittsom dyresykdom.
Unntatt fra dette forbudet er dyr og produkter som reguleres gjennom særforskrifter om innførsel og utførsel.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0464.html
FOR 2004-02-20 nr 464: Forskrift om dyrehelsemessige betingelser for import og eksport av levende pattedyr, fugler, reptiler, amfibier, bier og humler
Denne forskriften inneholder ingen spesielle betingelser i forhold til gnagere.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -1105.html
FOR 2004-07-01 nr 1105: Forskrift om dyrehelsemessige betingelser for ikke-kommersiell transport av kjæledyr
§ 10. Grensekontroll ved innførsel til Norge
Ved innførsel av kjæledyr fra land listet i vedlegg II del A og B til forordning (EF) nr. 998/2004, og fra Svalbard og Jan Mayen skal dyr og nødvendige dokumenter uoppfordret forevises Tollvesenet for kontroll.

Vennlig hilsen....
(Navn)

Molly matmor
Hamstrer mat
Posts: 391
Joined: 12 Aug 2008, 13:55
Location: Gloppen, sogn og fjordane
Contact:

Post by Molly matmor »

Bra matmor, du e vikeli flink te ditta :thu:
Hilsen Meg og Tequila
R.I.P Molly, Mint<3

17 år, jente

Randi
Betarotte
Posts: 431
Joined: 26 Feb 2006, 15:27
Location: Oslo
Contact:

Post by Randi »

Flinke damen. :akt:

Post Reply