Avivet

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

lanze

Avivet

Post by lanze »

Var oppe på avivet med i dag med mine 2 rotter, fordi jeg har fått med en gratis konsultasjon der jeg kjøpte den.
Konsultasjonene som besto i å se litt på den ene(som er syk) mens vi forklarte hva som feilte den. Og den andre rotta lå inni eska mens han så pittelitt inn i eska, og sa "denne ser vel frisk ut"
Så gikk han igjennom ei liste over sykdommer som er vanlig. Før han sa at denne hadde lungeinfeksjon. Så skulle han ha betalt 250kr for konsultasjonen av den syke rotta, + narkose(rotta er for urolig til å settes sprøyte på i våken tilstand) til 150 og medisin til 150. Altså 550kr. Dette hadde jeg ikke med meg, og ba om en regning. Det var umulig, jeg klaga tilogmed på konsultasjonen, og da ble fyrn sur. Så nå sitter jeg her med en rotte, mens den andre mere eller mindre er gissel fordi jeg ba om regning.
Han skal ha betalt litt over 2000kr for behandlingen tilsammen, noe jeg absolutt ikke har råd til.
Hvor i oslo burde jeg gå for å få gjort de gjenstående 3 behandlingene billigere og bedre?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Er dette i det hele tatt lovlig? Å ikke la deg få dyret med hjem fordi de ikke vil gi deg en regning? Høres jo helt horribelt ut. Ring Mattilsynet i morgen (tlf 06040) og spør hvem du skal snakke med hvis du har en klage på en dyrlege. De kan kanskje også fortelle deg om dette er lovlig praksis eller ikke. Jeg har heller aldri hørt om en dyrlege som ikke klarer å sette sprøyte på en rotte fordi den var for urolig, rotter er små dyr som lett kan holdes fast. Om nødvendig kunne han ha bedt deg eller en dyrepleier å holde den med begge hender. Helt urimelig og unødvemdig bruk av narkose, spesielt med tanke på at narkose ALLTID er en risiko for så små dyr. 550,- er kanskje ikke uvanlig pris å betale for en undersøkelse + sprøyte, men den behandlingen du har fått er kritikkverdig. Og hva er det han skal ha de resterende 1450 kronene for? Har rotta luftveisinfeksjon kan du få en resept på antibiotika, og behandle rotta selv (antibiotika kan gis oralt). Det er ikke vanlig at du må tilbake til dyrlegen for å få antibiotika hver gang.

Mange her har hatt god erfaring med Groruddalen dyreklinikk (spør etter Heidi Håøya) og A1 (spør etter Gisle). Veldig få har hatt god erfaring med Avivet til rotter.

Amanita

Post by Amanita »

Jeg kan nok legge til litt mer som lanze har glemt.

Vi kom inn. Fyren virket hyggelig først. Tok og tittet nedi eska på den ene rotta, men tok den ikke engang ut ordentlig for å undersøke føtter og sånt. Mulig han sjekka tenner, men det tror jeg heller ikke.


Men det som så virkelig helt hårreisende ut, var at dyrlegen løftet den syke rotta etter halen, omtrent fire-fem centimeter fra haleroten da han skulle putte den oppi reiseburet igjen.

Men noe sjekk av klør og tenner tror jeg ikke ble gjort på denne heller.

Og så var det den greia med rotte som depositum. Lanze hadde ingen penger, og hadde heller ikke opplyst på telefon at de tok kun kontant betaling. Og jeg kunne heller ikke legge ut litt spenn. Han fikk først tilbudet om å la rotta bli værende der til han kom tilbake før de stengte i dag med penger. Men da dette ikke kunne la seg gjøre i dag, så sa dyrlegen at rotta måtte bli der til dagen etter.


Skulle kanskje ha spurt om han heller kunne ha tatt meg som depositum og putta meg i et bur der til dagen etter.

Men jeg vet ihvertfall hvor jeg ikke skal gå.

lanze

Post by lanze »

Han skulle ha tilsammen 2000kr for 4 sjekker, 4 narkoser og 4 antibiotika sprøyter.

Noen som har telefon nr til de plassene dere anbefalte?
Hva er nr til vetrinærhøyskolen her i oslo? greide ikke å finne nr dit på internett..

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

Enig med Heidi, du burde ringe mattilsynet...nok et skrekkens eksempel fra Avivet.

Her er info om Norges Veterinærhøyskole
ÅPNINGSTIDER, Smådyr:

Poliklinikken: Mandag - fredag 09.00 - 11.30 (drop in)

Medisinsk og kirurgisk klinikk: Dette er spesialistavdelinger. Timer kan bare rekvireres av veterinær!

Røntgen/ultralyd: Dette er en spesialistavdeling. Eiere kan bare bestille HD- og AD fotografering. Veterinærer, og eiere med rekvisisjon fra veterinær kan bestille andre tjenester.

Timebestillinger kan foretas på telefon 22 96 49 10 eller 22 96 48 99.



I tillegg blir Poliklinikken drevet av privatpraktiserende veterinær på følgende tidspunkt:

Mandag - fredag: 16.30 - 19.00 og lørdag: 10.00 - 12.30 (ingen timebestillinger kveld eller helg)

Utenom disse tidene tas det kun imot AKUTTPASIENTER !




Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Hvorfor skulle du betale noe som helst hvis du kom for en gratis konsultasjon/helsesjekk?
Mvh Ragnhild

Amanita

Post by Amanita »

Han har to rotter. Ene kjøpte han på Oslo City og fikk med en gratis sjekk da han kjøpte den.

Er vel en måte Avivet bruker for å kapre kunder. Men da kundeservicen stopper straks du møter dyrlegen, så funker den formen for markedsføring veldig dårlig.

lanze

Post by lanze »

Burde ikke ntf skrive ett brev for medlemmene på forumet som har hatt negative opplevelser med avivet?
Og sende det til de og mattilsynet..

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Heidi(styreleder) skrev et brev til de da vi hadde alle disse amøbehendelsene, og svaret hun fikk ga slett ikke svar på noen ting. Jeg har også sendt brev til de, og mail, men jeg får ikke svar på noen ting.. Noe sier meg at vi ikke kommer til å få noe svar fra dem nå heller, men det går jo an å prøve igjen siden det er et annet slags tilfelle denne gangen. Kanskje de forstår at vi er lei hvis vi nevner for dem at vi kommer til å si ifra til Mattilsynet også..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Amanita

Post by Amanita »

Men noen kommentarer til å løfte rotter etter halen?

Ariadne

Post by Ariadne »

rotter burde jo absolutt ikke holdes opp i været etter halen, da de bruker halen som et ekstra bein til å hode balansen og gripe om ting.. rotter kan ta skade av den slags behandling..

dakar rotter :/ og helt horribel oppførsel på noe man skulle tro var et proft tiltak :/

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

:shock:

Er det noe alvorligt galt med dyrlegen dere snakker om? Herregud!! Er det muligt?! Høres ut som en fyr som har et godt gammeldags norsk syn på rotter: ekle skadedyr.. Kanskje er han import fra bondelandet? Er mange som tenker sånn der jeg bor..

Lurer på om rotta di får riktig stell på klinikken.. Stakkar.. :(

Hvis du har fått gratis konsultasjon med på kjøpet skal du bare betale for medisinene. Jeg vet ikke hva en sprøyte koster, men antibiotika som du gir selv pleier jeg å betale ca. 50 kr. for (per rotte). Jeg trodde sprøyten var med i kosultasjonen. Jeg har aldri betalt mer en 250 kr. for et dyrlegebesøk og det er som regel inkludert sprøyte og resept. Jeg har heller ikke opplevd at dyrlegen hos oss tok betalt per rotte. Det var samme prisen de gangene jeg kom med to eller flere.. Og narkose for å sette en sprøyte er TOTALT unødvendigt! Hva er han for slags dyrlege som ikke klarer å holde en rotte? Du var der også for å hjelpe til i tilfelle rotta sprellet litt..

Du kan politianmelde dyrlegen hvis dere ikke finner en løsning. Du kan gjerne true med det. Det er dårlig reklame for klinikken. Og ikke glem å klage til mattilsynet (skriftlig, det vil si: sende et ark i posten, ikke mail). Og har du snakket med dyrebeskyttelsen? De er i hvert fall effektive! http://www.dooa.no

Lykke til!!

-Rose

lanze

Post by lanze »

For å få klarhet i det: jeg hadde 2 rotter med meg, men en gratis undersøkelse. Det var for rotta som var frisk. Den som er syk hadde jeg ingenting gratis for, å må betale alt selv.

Rotta er veldig sky og nervøs av seg, og har bitt meg, amanita og dama mi, men det er vel fordi den er syk. Var kanskje fordi vi fortalte dette at han fant ut at den burde bedøves.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Morgan's wrote:Jeg har aldri betalt mer en 250 kr. for et dyrlegebesøk og det er som regel inkludert sprøyte og resept
Vanlig konsultasjon på dagtid koster 250,-(pr dyr tror jeg) hos Avivet, deretter kommer alt utstyr og medisiner i tillegg(som de også har høye priser på)..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Uhm.. Du hadde altså to rotter med deg og måtte betale 2000 kr. til dyrlegen? Normalt koster det 250 kr. for konsultasjon. Jeg synes han tar seg litt vel godt betalt for jobben. Men hvis du ikke gir rotta di antibiotika selv og må komme tilbake 3 ganger (som jeg forstår), da kan beløpet stemme for da skal han ha 250 kr. per gang du kommer for det betaler du uansett når du skal til dyrlegen. Det er 1000 kr. + alle sprøytene (narkose, antibiotika) i tillegg. Du kan få resept og hente antibiotika på apoteket og gi selv, da slipper du å komme tilbake og sparer masse penger der. De har lov til å ta seg så godt betalt sellom det er tull noen ganger. Det var regler og retningslinjer før for hvor mye en dyrlege kan ta seg betalt, men jeg har nettopp hørt fra dyrlegene på jobb her at regelverket ble endret sånn at dyrlegene kan ta seg betalt akkurat så mye som de selv vil. Jeg kan ikke si noe om om det er lov å holde dyr i depositum. Det høres tvilsomt ut, så sjekk opp i det. Uansett må du nok ut med disse pengene med mindre om du vil gi avkall på de gangene du må komme tilbake med rotta for å få behandling. Han kan ikke ta betalt for timer du ikke har vært ennå..

Locked