Førstegangsrotter i forhold til senere rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Førstegangsrotter i forhold til senere rotter

Post by Tiannina »

Hvordan har førstegangsrottene dine vært/hatt det i forhold til dine senere rotter?

Jeg har fem rotter nå. Oscar på 14 mnd, Oliver på 13 mnd, Bailey på snart 10 mnd, Albus på litt over 6 mnd og Pippin på 5 mnd.

De tre yngste er mer nervøse og sjenerte enn de andre.
Bailey var rundt 2-3 mnd da jeg fikk ham og jeg har bestukket og tvangskost med ham for å få ham til å bli mer tam, men det går veldig sakte.

Pippin og Albus fikk jeg av en dyrebutikk. De var syke og uopplagte, men trengte ikke annet enn kjærlighet, selskap av andre og riktig strø.
De er fortsatt nervøse, men veldig nysgjerrige.
Det er delvis på grunn av dyrebutikkoppholdet, men er nok mest på grunn av meg og mangel på tid til å venne dem ordentlig til mennesker.

Jeg synes selv at jeg har gjort mange feil med rottene mine, ikke med strø, mat og bur, for det leste jeg mye om før jeg skaffet meg dem, men med andre ting som oppdragelse og sånn.

Ting jeg bla vil gjøre med neste pulje er: venne dem til mye utetid med en gang, kjøpe rotter fra oppdretter, ha minst to - max tre rotter, dotrene dem med en gang, bruke mye tid på hver og en av dem (spesielt i begynnelsen).

Jeg har lært utrolig mye av å lese tråder her på forumet og tror at de neste rottene mine kommer til å få det bedre enn førstegangsrottene mine.

Hvordan opplever/ser du på dette? :rottehode:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

kriwin
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 06 Feb 2007, 00:47
Location: Tromsø

Post by kriwin »

Jeg synes det høres ut som om du har gjort en god jobb som førstegangseier. Du har satt deg inn i hva det vil si og ha rotter og hva de trenger. Alt det andre er ting man lærer etterhvert. Man lærer så lenge man lever, vet du ;) .

Alle rotter forskjellige: noen kommer ferdig oppdratt, noen må oppdras og noen nekter og oppføre seg uansett hvor mye du forsøker. (Personlig liker jeg den siste kategorien best :geek: )
R.I.P. Bianca, Dr. Jekyll, Ms. Hyde, Honey, Luna, Gaia, MayDay og Jinx

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg tror absolutt at rottene våre nyter godt av vår erfaring med tidligere rotter :) For meg er den største forskjellen at jeg synes jeg er blitt flinkere til å "lese" dem. Jeg vet mye bedre hvilke tegn jeg skal se etter for å vite om de er friske og har det bra, og om det er konflikter under oppsegling. Det blir også et større reportoar av ting jeg kan prøve når jeg har litt vanskelige rotter.

Alle må jo være nybegynnere en gang, men alle trenger ikke finne opp kruttet på nytt, så det er flott noen finner hit tidlig i "rottekarrieren"!

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Post by Tiannina »

Ja :) Og jeg har hatt mye sykdomsproblemer med den ene gutten min, så kan en del med sykdommene deres og sånn nå også :P

Jeg synes flere førstegangsrotte-eiere burde sjekke ut dette forumet,
lærer så utrolig mye mer av andre rotteeiere,
enn av å lese i bøker og ellers rundt på nettet :rottehode:

Skjønner fortsatt ikke hvordan rotteeiere kan prestere å kjøpe små hamsterbur til rottene sine.

Jeg visste ikke om denne siden før jeg skaffet meg rotter,
synes at linker til denne siden burde bli spredd litt mer :roll:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Først når jeg fikk tamrotter linken så skjønte jeg ikke hvordan jeg kom inn på forumet :lol: Synes egentlig det var litt kjedelig side jeg så jeg glemte den og kom ikke tilbake før etter at jeg fikk rotter :)
Aurora

Veronika
Pinglerotte
Posts: 32
Joined: 21 Feb 2009, 15:35
Location: Kristiansand

Post by Veronika »

Tror egentlig at vi lærer noe nytt om rotter uansett hvor lenge vi har hatt rotter. Fikk min første rotte for nesten 10år siden, og jeg lærer fortsatt.
Jeg gjore litt feil i begynnelsen fordi jeg stolte på dyrebutikken og fikk litt feil informasjon. Kan nok fortsatt gjøre litt feil, men finner jo fort ut av det nå så da er det lett å rette opp i.
Det hjelper nok at nå har alle tilgang på internett et eller annet sted, å da finner folk mer informasjon.
Jeg er veldig glad for at vi har dette forumet for her er det folk med forskjellige erfaringer og det kan en lære mye av. For rotter er jo forskjellige og kan ha forskjellige problemer som andre har hatt erfaring med tidliger.
Hilsen Veronika, Gudrun, Den Lille og Ofelia :)
http://rotter.rinyadesign.com/index.html

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Jeg gjorde mye feil, jeg! Jeg kjøpte for eksempel Amigo som alenerotte, og gav ham kun rottefòr. Men etterhvert som jeg var mer her inne lærte jeg MYE på kort tid, og kjøpte Felix uken etterpå. Nå velger jeg å tro at de har det godt i alle fall :) Lærer gjør jeg hver eneste dag! :D

Post Reply