Leting etter leilighet/kollektiv med gnagere

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Leting etter leilighet/kollektiv med gnagere

Post by Beate »

Noen av dere vet at jeg og samboeren har gått våre egne veier. Vi bor fremdeles her i 3 mnd til, men etter det må jeg altså finne egen bopel ;)
Her trenger jeg råd og tips!!
Hvordan har dere gjort det på visning? Finst det en skånsom måte å si at man drar med seg rotter?

Har ett bur med 2 marsvin, og en liten flokk med rotter i et bur på ca 140 høyt. Dette gir ikke akkuratt noe flott inntrykk på visninger....
Jeg heller litt mot kollektiv siden leien er billigere der, og jeg blir student til høsten. Er det mulig å dra med seg så mange dyr inn i ett kollektiv uten at folk reagerer på det? :hm: Noen av dere som har gjort det eller bor slik?

Hvordan har dere gjort dette? Det værste som kan skje er at jeg må velge hvilke av dyrene jeg må beholde, og det er ett utenkelig valg :?
En mulighet er å ha ivertfall marsvinene på skolen jeg skal gå (Øya Vgs).
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Sist vi så etter leilighet bodde vi bare med hamstere, noe som ofte er litt enklere å snakke om enn rotter og mus, men det kan lønne seg å si smågnagere enn å spesifisere at det er tamrotter før de evt. spør hvilke arter det er snakk om. Viktig å få med at de bor i bur og at de ikke gnager på noe utenfor buret :rottehode:

Ellers, nevnte jeg det i e-posten jeg sendte for å melde min interesse for de ulike leilighetene, slik at vi slapp å kaste bort tid på visning av leiligheter vi likevel ikke kunne bo i. Jeg glemte riktignok å gjøre det da jeg kontaktet vår nåværende husvert, men han har ikke noe imot det uansett. Men jeg vil si at i det trange boligmarkedet det var da, brukte vi nok en tre uker lenger på å lete enn vi hadde måttet gjort uten hamsterne. (Det ble halvannen måned med intensiv leting til sammen.)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Er det mulig å dra med seg så mange dyr inn i ett kollektiv uten at folk reagerer på det? Noen av dere som har gjort det eller bor slik?
Jeg har bodd i kollektiv hvor vi diskuterte å ta imot et par kanarifugler som skulle omplasseres. Alle uttalte seg positiv til det da jeg tok det opp, men da jeg fikk vite at en av de som bodde der var fryktelig allergisk for katt, og en annen var astmatiker tok jeg rett og slett ikke sjansen. Spesielt ikke med et dyr som allerede var omplassert. Det blir med et kollektiv som i en familie - man er nødt til å ta hensyn. Hvis noen av de andre i kollektivet skulle være allergiske, eller bli allergiske, kan du ikke forvente at den syke skal flytte.

Bortsett fra det hender det jo at folk i kollektiv har dyr. Jeg ville ikke ha våget å satse på et kollektiv hvor soverommet mitt var så litet at dyrene måtte stå i fellesarealet. Selv om de andre sier det er greit i utgangspunktet blir det fort et gnagsår for folk med sensitive neser, og det er ikke sikkert du synes det er så bra for rottene heller, hvis det blir litt studentfesting...
:rat:

Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Post by Beate »

Det er nettopp det. Alt kommer an på menneskene der man bor. Rottene kan jeg godt ha på eget rom, og de tar ikke mye plass heller.
Sist jeg sov på samme rom som marsvinene ble jeg faktisk allergisk så vil ikke satse på det igjen. Det gikk over igjen når de flyttet ut, -heldigvis-. Er nok bare å begynne å lete...sukk

Vanskelig det her. En mulighet er å sette de på fôr, men dette blir jo siste utvei :( Rotter har ikke det lengste livsløpet, så om jeg setter de bort i ett år mens jeg går skole er det ikke sikkert jeg får en like stor flokk i retur...trist men sant :(

Har også vurdert å bytte ut ordet rotter med f.eks, tamrotter, hetterotter osv slik at de ikke får kloakkrotte assosiasjon med en gang :P
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Jeg tenker at i utgangspunktet er det utleiers plikt å opplyse om de ikke tillater husdyr i leiligheten. :)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Da jeg og ei venninne skulle finne oss leilighet på Steinkjer så tenkte jeg ikke på å opplyse om dyrene. Vi fant leilighet og skrev kontrakt, også kom jeg på at jeg kanskje skulle spørre om jeg kunne ha med meg de 3 rottene mine. Ringte huseier og spurte. Det var absolutt ingenting i veien for å ha med dyr nei! Må bare nevne at dette var verdens triveligste huseier og jeg endte om med 10 rotter tilslutt.

Men så er det ikke alle som er like heldige da. Du kan jo flytte på opp på alfa elektro på melhus? Hvis du skal gå på Øya til høsten så er jo det en grei plass å bo. Der er det lov med dyr.
Skal holde utkikk for deg jeg Beate :)

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Uff, vanskelig situasjon! Jeg ville anbefalt deg å være 100 % ærlig, helt fra begynnelsen av...skjønt, "tamrotter", eller "kjælerotter" høres "penere" ut enn bare 'rotter'. Å bare dukke opp med et lass med dyr uten å si i fra før du signere leieavtalen går bare ikke, jeg kan ikke tenke meg at noen synes det er greit, selv om de er glade i dyr.

Kanskje det kan være lurt å ta med det søteste bildet du har av dyra når du skal på visning ?

Som Matmor sier er faren for allergier det største problemet - selv om folk ikke er allergiske mot rotter eller marsvin, kan de bli det av å bo sammen med dyra - selv om de ikke koser med dem eller sover i samme rom som dem. Hvis du skal bo i kollektiv ville jeg spurt de du evn skal bo sammen med om noen av dem har noen form for allergier - har man allergi mot én type mat/dyrehår/pollen er det større sjanse for at man utvikler andre allergier enn hvis man ikke er allergisk mot noe.

Vanskelig situasjon, så jeg ønsker deg masse lykke til ! Håper det ordner seg...det beste ville jo vært hvis du hadde funnet et par eks-rotteeiere som hadde et rom i et kollektiv å leie ut til deg..:)
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Post by Beate »

Alfa elektro på Melhus er ett stykke fra Tr.Heim, regner med å pendle fra byen siden alle jeg kjenner er her :) Men det kan jo være ett alternativ...greit å være nærme Øya også. Er det ledig om ca 3-4 måneder? :)

Det med å ta med ett søtt bilde av dyra kan jo være lurt :D Sove bilde der de ser nuskete og uskyldige ut.

Tror jeg kommer til konklusjon at marsvina får enten bo på Øya eller på fôr, og rottene blir med meg. Marsvina er jo ikke så sterkt knyttet til meg (tror jeg? :hm: ) som det rottene er.
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Går jo busser fra melhus til trondheim innimellom og, bussholdeplassen er jo rett utenfor døra der. Ellers er bil en fin ting.
Du kan jo evt ringe huseier å høre om det. Skal høre med de som bor der nå så kan du få nr.

Du må jo ta med marsvinet og vise det kule trikset han kan vettu, da blir jo huseier sjarmert i senk!

Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Post by Beate »

:lol:

Bil er en fin ting, bare dumt jeg ikke har sertfikat enda :)
Tar gjerne imot nummer!
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

Bare til informasjon så er det ikke lov til å sette ned generelt forbud mot dyrehold, og huseier har heller ikke rett til å nekte leietaker hold av burdyr (der inngår jo både rotter og marsvin). Om du skal i kollektiv eller har deler av huset/leiligheten du leier i felles med noen, spiller allergi inn. Har noen allergi, kan du få nekt. Har man i tillegg en grunn til hold av burdyret (feks sosial eller psykisk grunn) stiller du enda sterkere.

Men selvfølgelig kan de si nei til å leie til deg da..
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Beate
Markeringsbehov
Posts: 276
Joined: 05 Sep 2008, 12:21
Location: Trondheim

Post by Beate »

Ja, vet om den loven men de kan jo heller bare plukke ut noen som ikke har dyr :(
Så vil man kanskje ikke stå å ramse opp hele sin psykiske bakgrunn på visning :P
Beate, Frøken, Fiona, Tuva, Rottella og Che :)

Jente, 20 år

prinetti
Omegarotte
Posts: 128
Joined: 25 Jan 2009, 00:29
Location: Tønsberg
Contact:

Post by prinetti »

jeg har bodd i kollektiv i tre år, og to av de årene med hunder. Hunder var ikke noe problem for hus eieren. Siste året ville hun ene ha med seg rottene sine. og fikk ja til dette, men beskjed om å helst ikke skaffe seg flere.
Må jo også sies at alle rottene hennes døde den sommeren før hun flyttet inn, så det ble aldri noe problem. (hun sa ifra til huseieren at de var døde, fremfor å skaffe seg nye, han ante jo ikke hvordan de så ut :P)
Storm, Kaos, Lucy og Sina
http://prinettisrotter.webs.com/

Post Reply