Weeee.....

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Fancy
Pinky

Weeee.....

Post by Fancy »

Weee....

Ååååå... Nu gleder jeg meg VANVITTIG!!!! :bravo:

Har brukt noe dager på å undersøke litt rundt om rotter, jeg som tenkt å skaffe meg et par... (Har tenkt på det i to år snart og NÅ har jeg bestemt meg for å ha de!!!)

Så jeg tok beslutting ved å skaffe meg litt "eldre" rotter på 5 mnd gammel, skal hente dem hos en familie- som må omplassering dem siden faren er allergisk.

Det er to hanner på 5 mnd gammel, ene er sort og den andre er brune..

Er litt usikker på "raser".
De ble kjøpt på dyrebutikken, og de er friske, snille og veldig kosete.
Morsomme :rottehode: er de også..

Den brune som dere ser på bildet,- skal heter Pondus...
Men den svarte vet jeg ikke helt.. Noe forslag???

Lurer på om dere vil se på bilder og fortell meg hva dere tror?? Vil ha vært artig å høre...

Så lurer jeg på om er det noe spes jeg burde gjøre/vite??
Hva bør jeg ha klar til ankomst??
Hva slags mat bør de får hver dag?

Ja ble en del sp.m her ja... hehe...
Vet dere om noe bra enkel bok/bøker om rotter som dere vil anbefales :les:

Skal forresten hente dem enten imorra eller mandag... :D :D

Image
Image
-Ingen navn forløp-
Image
-Pondus-

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Post by Stine »

Ser ut som om den ene er Agouti European berkshire, og den andre er Black European Berkshire :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

Orker ikke å skrive alt her, men hvis du vil kan du jo lese rotteholds-veileningen som jeg har skrevet:
www.rugratzz.webs.com/rottehold.htm

Der står det meste, og om det er fortsatt noe du lurer på så: SPØRR! :mrgreen:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

Forslag til navn har jeg jo også vettu :mrgreen:

- Pysa
- Pelle
- Pilatius
- Pilatus
- Panda
- Proppel
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

lucas
Stjeler søppel

Post by lucas »

Du bør ha et basis for som de har i matskålen hele tiden. Anbefaler typer der alle bitene er like siden de har lett for å plukke ut bitene som smaker best ;) De bør også få frukt og grønnsaker hver dag, og kjøtt, fisk eller fugl f. eks annehver dag.

Agoutien ser ut som en eurpean berkshire. Den svarte også, men jeg er ikke helt sikker på den :P

Fancy
Pinky

Post by Fancy »

Rottelooover wrote:Orker ikke å skrive alt her, men hvis du vil kan du jo lese rotteholds-veileningen som jeg har skrevet:
www.rugratzz.webs.com/rottehold.htm

Der står det meste, og om det er fortsatt noe du lurer på så: SPØRR! :mrgreen:
Takk for link, skal titte den nu ;)

Fancy
Pinky

Post by Fancy »

Rottelooover wrote:Forslag til navn har jeg jo også vettu :mrgreen:

- Pysa
- Pelle
- Pilatius
- Pilatus
- Panda
- Proppel
Pondus og Pelle?? hmmm.... tja.....
Kom gjerne med flere forslag hihi....

Fancy
Pinky

Post by Fancy »

lucas wrote:Du bør ha et basis for som de har i matskålen hele tiden. Anbefaler typer der alle bitene er like siden de har lett for å plukke ut bitene som smaker best ;) De bør også få frukt og grønnsaker hver dag, og kjøtt, fisk eller fugl f. eks annehver dag.

Agoutien ser ut som en eurpean berkshire. Den svarte også, men jeg er ikke helt sikker på den :P

Ja akkurat som hamster ja hihi...

Hva er navn på basis for vil du anbefal da?? :)

Tusen takk for svar, bare skriv i vei dere :) tar imot all kommentar jeg! ;)

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

Fancy wrote:
lucas wrote:Du bør ha et basis for som de har i matskålen hele tiden. Anbefaler typer der alle bitene er like siden de har lett for å plukke ut bitene som smaker best ;) De bør også få frukt og grønnsaker hver dag, og kjøtt, fisk eller fugl f. eks annehver dag.

Jeg vil svært gjerne anbefale rat&mouse duo, som jeg bruker :)
Alle bitene er like, så de kan ikke plukke ut biter de liker og ikke liker, og dessuten er det er favoritt her hjemme :D

Ganske billig også, betaler 54 kr pr kg :mrgreen:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

Fancy
Pinky

Post by Fancy »

Rottelooover wrote:
Fancy wrote:

Jeg vil svært gjerne anbefale rat&mouse duo, som jeg bruker :)
Alle bitene er like, så de kan ikke plukke ut biter de liker og ikke liker, og dessuten er det er favoritt her hjemme :D

Ganske billig også, betaler 54 kr pr kg :mrgreen:
Selge de hos dyrelege el dyrebutikk??? Aner det er på dyrebutikk?? Siden det høre billig ut og for er som oftest dyrt hos dyrelege??

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Hvis du gir de et basis fôr med mye proteiner i så trenger man ikke gi kylling/fisk/egg så ofte.

Jeg syntes ikke noe särlig om de fôr typene med like biter og ville heller anbefalt musli blandinger uten tilsatt sukker som basis, med frukt, grönnsaker, kjött/fugl/fisk tilberedt hver dag. Men det blir både dyrt og vanskelig..
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Fancy
Pinky

Post by Fancy »

kikky wrote:

Hvis du gir de et basis fôr med mye proteiner i så trenger man ikke gi kylling/fisk/egg så ofte.

Jeg syntes ikke noe särlig om de fôr typene med like biter og ville heller anbefalt musli blandinger uten tilsatt sukker som basis, med frukt, grönnsaker, kjött/fugl/fisk tilberedt hver dag. Men det blir både dyrt og vanskelig..[/quote]

?? vanskelig???

lucas
Stjeler søppel

Post by lucas »

kikky wrote: Hvis du gir de et basis fôr med mye proteiner i så trenger man ikke gi kylling/fisk/egg så ofte.

Jeg syntes ikke noe särlig om de fôr typene med like biter og ville heller anbefalt musli blandinger uten tilsatt sukker som basis, med frukt, grönnsaker, kjött/fugl/fisk tilberedt hver dag. Men det blir både dyrt og vanskelig..
Sant, kan også gi de andre ting med proteiner :D De med like biter er kanskje kjedelige om det er det du tenker på? Men da veet du at de får i seg det de trenger, jeg har ihvertfall ikke mulighet til å gi de kjøtt, fisk, fugl, egg hver dag... :P Og når jeg brukte prestige rat nature, med ulike biter til gutta mine før plukka de ut det beste. Derfor synes jeg det med like biter er best :)

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Så fint at du har funnet noen bruktrotter :D Jeg regner med at det var annonsen jeg så på Finn.no. De har et kjempeflott bur til to rotter.

Ikke la deg stresse av forskjellige råd om maten :) Siden du er fersk rotteeier er det absolutt enklest å basere seg på et ferdig rottefór fra butikken, og siden disse rottene er utvokst er de ikke avhengig av noen som helst tillegg. Men de synes det er veldig godt med både grønnsaker og kjøtt/fisk, så det er en enkel måte å glede dem på :D

Lykke til :sol:

Fancy
Pinky

Post by Fancy »

Matmor wrote:Så fint at du har funnet noen bruktrotter :D Jeg regner med at det var annonsen jeg så på Finn.no. De har et kjempeflott bur til to rotter.

Ikke la deg stresse av forskjellige råd om maten :) Siden du er fersk rotteeier er det absolutt enklest å basere seg på et ferdig rottefór fra butikken, og siden disse rottene er utvokst er de ikke avhengig av noen som helst tillegg. Men de synes det er veldig godt med både grønnsaker og kjøtt/fisk, så det er en enkel måte å glede dem på :D

Lykke til :sol:
Jepp det stemmer... Jeg fant de på finn.no :P
Synes det er greit å få med meg både rotter og buret, siden de kjenner sitt eget (hjem) buret sitt...
Og jeg likte det store bur, stor plass og de kan bevege seg mer enn mindre buret :D
Synes det er litt vanskjelig å finne stort bur til rimlig pris jeg..
Fant to likner bur men de er enten i stavanger el i trondheim når jeg selv bor i akershus.. hehe...

Ja jeg gleder meg masse til å hente de to tullinger... hihi...

Da ordner det seg nok...

Men har dere noe navnforslag til den sort rotter?? :hm:

Post Reply