Frosne rotter...

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Frosne rotter...

Post by Itchigo »

Jeg bare lurer. Hvorfor selger de egentlig frosne rotter i dyrebutikken? Gir folk døde rotter og mus til katten/hunden sin? Det er jo egentlig ikke lov å ha slanger og andre øgler så de kan vel ikke basere salg på det?
Aurora

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Det er ikke ulovlig å selge "mat" og utstyr til ulovlige arter. Er ganske mange som holder reptiler i Norge, og en del av de som holder reptiler har flere samtidig.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Har de rottene et godt liv? Blir de bare fryset ned eller drept først? Så en nydelig hooded en gang og tenkte at den sikkert hadde vert et flott kjeledyr. Nå tørr jeg ikke se på frysedisken lenger... :(
Aurora

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Nei, det har de ikke. De kommer som oftest fra masseoppdrett fra ulike steder i Europa (enten fra Imazo i Sverige, eller formidlet gjennom Imazo), hvor de drepes og så fryses. Noen fryser dem bare rett ned, men det er ulovlig i Norge og også i andre land. Noen dyrebutikker fryser ned selv.

Disse masseoppdrettene er ikke noen trivelige steder. Ofte får smågnagerne akkurat det de trenger - strø, mat vann - men det er ikke noe liv. Dessverre er det mange mennesker som ikke skjønner at det også for andre dyr er en forskjell på det å klare seg/overleve og det å ha det bra.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Itchigo wrote:Har de rottene et godt liv? Blir de bare fryset ned eller drept først? Så en nydelig hooded en gang og tenkte at den sikkert hadde vert et flott kjeledyr. Nå tørr jeg ikke se på frysedisken lenger... :(
Det har skjedd på Voss :(
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

SoFoKlEs
Pinky
Posts: 20
Joined: 01 Apr 2009, 19:45
Location: Akershus...ish

Post by SoFoKlEs »

her er en film om hvordan de kan bli opdrettet :http://www.youtube.com/watch?gl=GB&hl=e ... ndW7_Gc_kM

ser slemt ut men dem kan jo ikke kose med flere tusen rotter hver dag + at hvis dem koser med dem o.l så da skaper jo dem ett bånd til dem og da blir det vaskligere å avlive dem. rottene har jo ikke levd som kjæledyr så de vet jo ikke hva de går glipp av.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Det der er bare tull, at de ikke vet hva de går glipp av. Vi som skryter av hvor smarte rotter er, burde vite at rotter skjønner når de ikke får behovene sine dekket. Akkurat som små barn som blir forskjømt har det vondt, selv der de ikke nødvendigvis har kognitiv kapasitet til å resonnere rundt det. De har behov for stimuli, og all forskning viser at det tærer på dem når de ikke lever under gode forhold.

SoFoKlEs
Pinky
Posts: 20
Joined: 01 Apr 2009, 19:45
Location: Akershus...ish

Post by SoFoKlEs »

bare tull? hvordan kan du vite hva du går glipp av hvis du er født og oppvokst i et lite rom og helt utestengt fra verden?

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

SoFoKlEs wrote:bare tull? hvordan kan du vite hva du går glipp av hvis du er født og oppvokst i et lite rom og helt utestengt fra verden?
Hvorfor dør spedbarn som har fått alle sine fysiologiske behov dekket, men ikke opplevd kroppslig nærhet med mennesker? Vi har sett mange tilfeller der barnehjemsbarn fra Russland og Kina har dødd fordi de ikke har fått kos, helt enkelt sagt. De visste ikke hva de gikk glipp av, de kunne ikke resonnere rundt det, men de hadde et grunnleggende og medfødt behov som ikke ble dekket. Smågnagere som har levd hele livet i små bur uten stimuli kan bli deprimerte, selv der de ikke har noen berikede miljøer de kan sammenlikne sitt miljø med. Hvordan forklarer du det?

Rotter, som alle andre, har behov for å bli stimulert. Du bor jo med rotter gjør du ikke? Ser du ikke hvilken trang for utfoldelse de har? Klatrer de ikke rundt der de kan? Hopper? Snuser? Undersøker?

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Jeg får helt vondt i magen når jeg ser dette :? De bare drar de opp i halen og de små burene :|
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

tronni
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 11 Jun 2008, 23:57
Location: sandnes
Contact:

Post by tronni »

SoFoKlEs wrote:bare tull? hvordan kan du vite hva du går glipp av hvis du er født og oppvokst i et lite rom og helt utestengt fra verden?
For et fantastisk syn på liv du har..

Insinuerer du at så lenge en ikke vet hvor godt en kunne hatt det, så er det greit å ha et jævlig liv?

Vær mot andre slik du vil andre skal være mot deg. Lær deg det.

:rottehode:

utyske
Sofaspiser
Posts: 161
Joined: 19 Aug 2007, 19:02
Location: Vestfold.

Post by utyske »

For å svare på tema: Rotter, marsvin, mus, kaniner o.l. blir solgt i dyrebutikker som mat til slanger og andre reptiler. De trenger mat.
Regner med at mange her velger å spise kjøtt (noe jeg tar avstand fra). Kyllingene dere kaster i dere, og all kjøttdeigen dere har på tacoen i helgene kommer fra slakteoppdrett som ikke er noe anderledes enn hvordan disse fryste dyrene evt har det.
Jeg sier ikke at det er greit å ha dyr under dårligere forhold, for så å la de gå i døden for å bli mat. Jeg synes ikke dette er greit uavhengig av hvilke individer maten går til.
Selvfølgelig skal alle fôr-dyr bli behandlet like godt som en kjeledyr. Hadde dette vært tilfelle, kunne jeg også vurdert å spise kjøtt med god samvittighet. Nå er hjernen min så vrengt at tanken på kjøtt gjør meg dårlig.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

Ingen koselig video :cry:

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Jeg synes ikke man bør ha dyr som ikke kan spise preparert mat. Eller, jeg hvet jo ikke om de dyrene som brukes i hundemat er drept for bare å bli brukt til hundemat, men jeg syns at det faktisk er bedre at en ku dør for å bli brukt som mat til slanger en at hundre små rotter må bøte med livet, så noen kan ha noen fine dyr å se på. Hvert liv er verdt like mye.
Aurora

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Itchigo wrote:Jeg synes ikke man bør ha dyr som ikke kan spise preparert mat. Eller, jeg hvet jo ikke om de dyrene som brukes i hundemat er drept for bare å bli brukt til hundemat, men jeg syns at det faktisk er bedre at en ku dør for å bli brukt som mat til slanger en at hundre små rotter må bøte med livet, så noen kan ha noen fine dyr å se på. Hvert liv er verdt like mye.
OT: Nå syns ikke jeg at vi mennesker bør spise noen dyr, men innenfor enkelte retninger i buddhismen mener man at det er bedre å spise store dyr som metter mange, enn små dyr, slik at man tar færre liv. Samtidig er det litt artssjåvinistisk, ettersom kua ikke kan noe for at hun er stor, og en slik tankegang kan også indirekte vise til smått liv som viktigere. :ost:

Post Reply