Dyrebutikker i utlandet

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Porselen
Sofaspiser
Posts: 145
Joined: 06 Jan 2009, 19:45

Dyrebutikker i utlandet

Post by Porselen »

Nå er jeg på ferie i Belgia, og for noen dager siden så var jeg innom en dyrebutikk der de hadde masse fine rotter. Men når man ser hvordan de har det her så er ikke de norske dyrebutikkene mye å klage på.

I den ene etasjen så hadde de et glassbur på størrelse med et vanlig akvarie, der hadde de rundt 20-30 rotter. For det meste nakenrotter, av forskjellige kjønn. Det var to rottedamer i det samme buret som hadde et kull med unger hver, og ved siden av den ene mammaen så lå det en hanrotte og tygde på en død rotteunge.. De fleste rottene hadde oppgnagde ører, og man kunne se at det var blod på glasset. De sto jo selvsagt på flis, men det var ikke akkurat det jeg la mest merke til da jeg var der.

Så i den andre etasjen så solgte de reptiler (slanger og øgler osv.) og der hadde de 3 små bur med rotter, som solgtes til fôr. De hadde delt inn de tre burene i "Small rat" "Medium rat" og "Large rat" I det som det sto "large" så hadde de rotter med vanlig størrelse, i "medium" så hadde de noen som var på størrelse med rotteunger på 2 måneder kanskje. Og i det som det sto "small" så hadde de rotter som så ut som om de var rundt 2-4 uker gamle. 2 av de i "small"-buret så ut som om de nettop hadde åpnet øynene, og var helt forfjamset og visste ikke hvor de skulle gjøre av seg. De hadde noen plastikkbokser med noen få hull i lokket ved siden av, og jeg regner med at det var de boksene de ble solgt i.

Hva er deres erfaringer med dyrebutikker i utlandet?

Jeg tok noen bilder med mobilen, men de som jobbet der så så stygt på meg at jeg ikke turte å ta så mange. Bildene kan jeg legge inn her når jeg kommer hjem fra ferien, siden jeg har ikke med kabelen til mobilen.

Visste ikke helt hvor jeg skulle putte dette innlegget, bare flytt det hvis det er på feil sted.

Midnight-Galaxy
Stjeler mat
Posts: 58
Joined: 25 Jan 2009, 23:52
Location: Kongsberg

Post by Midnight-Galaxy »

huff :cry:
*Linda*


Image

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Dyrebutikker i utlandet

Post by BlackNenne »

Porselen wrote: Hva er deres erfaringer med dyrebutikker i utlandet?
Da jeg var på Kreta tildligere i sommer var jeg innom en dyrebutikk. Det var de samme tingene som går igjen der, som her i norge; trange bur, tilsynelatende dårlig kunnskap og hygiene. Burene var om mulig enda mer sterile og kjedelige. De innehholdt: avis i bunnen, matkopp og vannflaske. :(

Det som var verst var vel at de hadde 5-10 bur stående utenfor butikken på fortauet rett ut mot hovedgaten med støyende trafikk og masse mennesker .
Det var hamstermammaer med halvvoksne unger trykket inn i veldig små hamsterbur som sto rett på gaten.
I et annet bur som også sto på bakken, var det to snipp og snapp-aktige gnagere i et lavt lite bur på ca 30x35 cm. (Aner ikke noe om disse dyrene, men antar at de må ha like store bur som rotter, om ikke enda større) Den ene lå og sov i hjørnet, mens den andre løp fem og tilbake langs langsiden i buret, helt manisk uten mål og mening. :(
Kan tenke meg det ikke er gøy å aldri komme ut av buret og å ha trampende føtter 30 cm unna fra morgen til kveld. Stakkars små.

Så der var det vel et hakk verre enn i Norge, selv om dyrebutikkene her også generelt består av inkompetente brødhuer :roll:

K Salas
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 07 Dec 2008, 01:53
Location: Oslo
Contact:

Post by K Salas »

Jeg var i Praha for en god del år siden, 10-15 år siden kanskje. Den butikken jeg var innom var både ryddig og ren, hadde god plass og egnede bur til dyrene og de som jobbet der virket som om de hadde god greie på det de hadde der. Jeg var vel innom der nesten hver dag, den lå like borti veien for der jeg bodde. Så alt er ikke like ille overalt heldigvis. Men nå skal vi huske på at dyrehold i mange land ikke på langt nær er på samme nivå som her til lands og følgelig for dyrene i butikkene blir forholdene deretter.

Post Reply