dyrebutikk rotter !

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

fimmlefelix95
Sofaspiser
Posts: 148
Joined: 05 Apr 2009, 21:24
Location: oslo

dyrebutikk rotter !

Post by fimmlefelix95 »

I nærheten av der jeg bor er det en dyre butikk som selger rotter. Rottene der blir ikke behandlet noe godt !! Jeg var der for en stund siden og da hadde den ene rotta saar over hele kroppen ! Jeg sa ifra at den moote til vetrineer og faa middbehandling eller noe lignende. rotte ble litt bedere etter hvert men de tokk den ikke med seg til vetrineer ! rottene der bor hver for seg i smaa flate bur og er ganske tynne ! Er det noe jeg eller dere kan gjore med dette?!
hvil i fred Pingle,Hugo, felix og fimmle, dere er dypt savnet !
jente 16 år.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: dyrebutikk rotter !

Post by Stine »

Det er vell ikke så mye du kan gjøre annet enn å si ifra, evnt ta med deg en voksen som kan hjelpe.

Hvis det er ille nok kan man si ifra til mattilsynet, men de har desverre ikke tid til å sjekke alle dyrebutikker som gjør ting feil :(
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: dyrebutikk rotter !

Post by BlackNenne »

At MATtilsynet skal ha ansvaret for å gripe inn i slike dyrebutikker går langt over min fatteevne. De har ikke kapasitet til særlig mye, og de bare prioriterer mc donalds sjapper og den slags. Leste for ikke lenge siden at i mars 2008, hadde mattilsynet i et eller annet fylke (husker ikke hvilket) allerede brukt opp hele årsbudsjettet.
Det ironiske er, det ikke er så lenge siden jeg så Akvariet på tv2, der reptilsjefen i akvariet i Bergen + 3-4 stk fra mattilsynet måtte rykke ut til privatpersoner for å beslaglegge 2-4 firfisler på ikke mer enn 10 cm som hadde alt hva en firfisle i fangenskap kunne ønske seg. :lol: :roll:
Men det skader jo for all del ikke å prøve. Henvis til deres egen brosjyre om rottehold og fortell at dyrebutikken gjør det stikk motsatte. Det skjer jo ingenting hvis man ikke prøver hvertfall. :)

fimmlefelix95
Sofaspiser
Posts: 148
Joined: 05 Apr 2009, 21:24
Location: oslo

Re: dyrebutikk rotter !

Post by fimmlefelix95 »

jeg skal prøve og sakke med de:) tviler litt på at de tar en liten jente så veldig seriøst , men det er jo som du sier bedre en ingenting!
hvil i fred Pingle,Hugo, felix og fimmle, dere er dypt savnet !
jente 16 år.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: dyrebutikk rotter !

Post by Larm »

Jo flere som klager, dess større sjanse er det for at de faktisk gjør noe.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Battis
Stjeler mat
Posts: 85
Joined: 13 Aug 2009, 21:22
Location: Oslo

Re: dyrebutikk rotter !

Post by Battis »

Jeg har hørt at det ikke er bra å kjøpe rotter fra dyrebutikk, men heller fra en oppdretter. Men de rottene som er i den dyrebutikken jeg har tenkt til å kjøpe er fra en oppdretter. Går det greit å kjøpe fra dyrebutikk da?
Rosita & Lupita

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: dyrebutikk rotter !

Post by Stine »

Hvis rottene i dyrebutikken er fra en oppdretter vil jeg si at den oppdretteren ikke er særlig særiøs. Oppdrettere klarer jo ikke å vite hvor det blir av ungene i kullet og har ingen kontroll på hvilke typer mennesker det er som kjøper de da.

Om det går greit eller ikke må du vell bestemme selv, men jeg personlig ville ikke anbefalt det. Du kan risikere at rottene er syke og har dårlig temperament, men du kan jo selfølgelig spørre på dyrebutikken om de kan fortelle om foreldrene,

Det er mange seriøse oppdrettere her på forumet, så det er bare og spørre rundt. Ellers er det en oppdretter-liste inne på "genetikk og avl" forumsdelen :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

millyrottelove
Sover i do
Posts: 230
Joined: 25 Nov 2008, 16:36

Re: dyrebutikk rotter !

Post by millyrottelove »

Jeg kjøpte mine to på en dyrebutikk og de er helt herlige:D De kom fra en oppdretter som var i sammarbeid med dyrebutikken (tror det var sånn) :roll:. Det kommer jo veldig ann på hvordan de i dyrebutikken behandler dyrene, men her ble rottene kost med fra de var små og fikk masse god mat:D
Hilsen...
Meg og mine to små, Mille og Luna<3
13 år!

Battis
Stjeler mat
Posts: 85
Joined: 13 Aug 2009, 21:22
Location: Oslo

Re: dyrebutikk rotter !

Post by Battis »

Vi var og så, og det så hvertfall ut som at rottene hadde det veldig bra! De hadde ganske store bur, og var med mange andre rotter og de hadde masse leker, og det så ut som at alle var sunne og friske :) Hun i dyrebutikken sa at de kommer fra en veldig bra oppdretter ;)
Rosita & Lupita

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: dyrebutikk rotter !

Post by Radney »

Vi har også to herlige jenter fra dyrebutikk. Klart rotter fra dyrebutikk kan bli flott kjæledyr, men normalt sett så blir ikke dyrene i en dyrebutikk tatt særlig vare på. De får ikke mosjon, bra underlag eller variert kosthold. Ta rotter feks. De fleste dyrebutikker bruker vanlig spon til underlag for disse herlige dyrene, rett og slett fordi det er billigst. Poenget er at vi ikke støtter kjøp av dyr i dyrebutikk. Kjøper du hos oppdretter så får du stamtavle og det hele, det er en klar fordel ved å kjøpe hos private.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Battis
Stjeler mat
Posts: 85
Joined: 13 Aug 2009, 21:22
Location: Oslo

Re: dyrebutikk rotter !

Post by Battis »

Hva er det man burde ha som underlag? (:
Rosita & Lupita

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: dyrebutikk rotter !

Post by Stine »

Man kan bruke det meste som ikke er laget av bartrær som feks. hemp, fra osp og strø som er laget av resirkulert avis/papir :)

Og det er sant som Radney sier, rotter fra dyrebutikker kan bli fantastiske kjæledyr det også, men man bør ikke støtte slikt dyrehold og masseproduksjon av dyr under dårlige kår ved å kjøpe fra dyrebutikk. Og faktisk er det mange dyrebutikker som sier at dyrene er avlet av lokal oppdretter selv om de faktisk kommer fra Imazo (dyre"fabrikk"). Det har jeg opplevd flere ganger ved at forskjellige folk har sagt forskjellige ting og jobbet litt i dyrebutikk selv(arbeidsuke i 9. klasse)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Battis
Stjeler mat
Posts: 85
Joined: 13 Aug 2009, 21:22
Location: Oslo

Re: dyrebutikk rotter !

Post by Battis »

Er Imazo dårlig?
Rosita & Lupita

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: dyrebutikk rotter !

Post by BlackNenne »

Imazo er ikke bra. Der er avlen veldig tilfeldig. Det eneste kravet de har til avlsdyrene sine er vel at de er fruktbare. :roll:
Grunnen til at aktive avlere som leverer unger til dyrebutikker er useriøse (syns jeg), er at ved å levere unger til en dyrebutikk mister de muligheten til å ha kontakt med kjøpere. Dvs at informasjon om eventuelle sykdommer/agressivitet ikke når frem til avleren. Det som burde være hovedgrunnen til å avle (bortsett fra av det er spennende) er jo nettopp å få frem friske rotter med godt gemytt. Og da må man vite så mye som mulig om individene man avler på og så mye som mulig om slekt.
Da er det ikke store forskjellen fra Imazo, bortsett fra at ungene kanskje kan være litt mer tamme og menneskevante hvis de kommer fra at hjem og ikke bittesmå plastbokser med hull i slik som hos Imazo.

Battis
Stjeler mat
Posts: 85
Joined: 13 Aug 2009, 21:22
Location: Oslo

Re: dyrebutikk rotter !

Post by Battis »

Ok..
Rosita & Lupita

Post Reply