Rottunge med luftveisinfeksjon og oppblåst mage

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
electra
Pinky

Rottunge med luftveisinfeksjon og oppblåst mage

Post by electra »

13.oktober ankom 11 unger hos oss. Alt gikk greit med både barn og mor. En unge var mye mindre enn de andre og det er han fortsatt.

På fredag begynte denne å bli syk. Mye rødt rundt øynene, klikkelyder i tillegg til dette gispet etter luft ( ser ut som om den brekker seg og har veer). I tillegg er den veldig tynn og du kjenner tydelig bena rundt omkring.
Vi kontaktet dyrlegen og forklarte symptomene. Dyrlegen vi pleier å bruke forklarte at de ikke hadde kunnskaper nok til å sjekke de små og anbefalte en annen dyreklinikk. Disse hadde ingen mulighet for å se på de, men mente at det tydelig var tegn på luftveisinfeksjon. De hadde antibiotika, så jeg kunne komme og hente dette og behandle mor og alle 11 ungene.

Etter å ha begynt på ibaflin, merker vi en liten forbedring i klikkelydene, fortsatt er ikke ungen bra, men er mer livlig og virker også bedre med å få frisk kald luft. Den både spiser og drikker, om enn litt lite.

Problemet nå er at magen er veldig oppblåst. Etter å ha søkt litt rundt på forumet fant jeg en tråd om megacolon. Allikevel så er det noe som ikke helt tilsier at det skal være dette. Avføring er normal som hos alle de andre ungene. Når jeg lytter på ham er det masse rumling i magen som om det er veldig fylt med luft.

Dette er også da den eneste ungen i kullet med bliss.

Moren har også luftveisinfeksjon og begynner å bli bedre. Ungen viser ikke stor interesse for å die, og mor tar seg heller ikke ekstra av den.

Kan denne oppblåstheten være en bivirkning på ibaflin? Tror nok at det uansett blir en tur til dyrlegen for undersøkelse for sikkerhets skyld i dag, siden vi bare fikk medisiner og ingen undersøkelse på fredag.

Christi
Bygger bol

Re: Rottunge med luftveisinfeksjon og oppblåst mage

Post by Christi »

Det er mulig at bare en av ungene i et kull har megacolon, og siden ungen med oppblåst mage er den eneste med oppblåst mage er dette en reell mulighet. Hvilke fenotyper/fargemarkeringer har foreldrene? Selv om avføringen til den syke ungen er normal nå betyr ikke det at oppblåstheten er normal. Dette må du sjekke hos dyrlege, henvis gjerne dyrlegen til informasjon på nettet om megacolon, det er ikke veterinærer som vet om denne tilstanden.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

electra
Pinky

Post by electra »

Mor er black hooded, far er blue berkshire mulig blue agouti berkshire. Dette var ikke noe planlagt kull, da jeg egentlig kjøpte meg en ny hanrotte, som viste seg å være jente. Han er nok fra imazo i sverige, hun vet jeg ikke noe om.

Har kontaktet veterinæren nå, de skulle ringe til en veterinær med spesialitet på smågnagere og så ringe meg tilbake. Hun har egentlig ikke vakt før i morgen, men vi får vente på hva de har å si.

Skal ikke klage på servicen fra dyreklinikken i alle fall. Hun som tok telefonen hadde ikke greie på smågnager og hentet en dyrepleier som hadde. Men jeg har ikke de store forhåpningene på at den lille skal bli frisk så det blir nok en avlivning.

Forferdelig tanke, spesielt siden jeg for 1 mnd siden måtte avlive en rotte som ble lam, men hvis det er det beste så er det ingen annen utvei.

Edit: Da skal han på overnattingsbesøk til dyreklinikken. Skrekk og gru tenkte jeg hvor mye kommer det til å koste? Ta med rotta, en prøve av maten og hvis han får babygrøt kan du ta med dette selv for det har vi ikke, og det koster ikke noe annet enn veterinæren + medisiner og ha ham her. Konsultasjonen er 300 og tillegg for røntgen og evt medisiner. Hyggelige priser og hyggelige mennesker. Tror nok at jeg kommer til å bytte klinikk selv om det er 20 minutters ekstra kjøring. Vår faste dyrlege er ok, men ikke overbegeistret for rotter og ganske dyre.

Så får vi bare håpe at det er bivirkning av medisinen og ikke megacolon.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Luft i magen er ikke en kjent bivirkning av Ibaflin hos hund og katt:
Diarrhoea, soft faeces, vomiting, dullness (lack of responsiveness) and anorexia (loss of
appetite) occur with low frequency in dogs and cats given Ibaflin. Salivation can also occur with
the oral gel. These effects are mild and temporary.
http://www.emea.europa.eu/vetdocs/PDFs/ ... 52-en1.pdf

Men det er ikke en utenkelig bivirkning, siden tarmfloraen alltid blir noe forstyrret under antibiotikakur. Jeg håper det ikke er noe mer alvorlig. Lykke til med den vesle.
:rat:

electra
Pinky

Post by electra »

Da har hun blitt undersøkt av dyrlegen og må i alle fall bli der til i morgen. Røntgenbilder viser masse gass i tarmene. Hvorfor vet ikke dyrlegen enda, og derfor skal hun bli til observasjon.

Hun har også dårlig balanse, men er aktiv. Mulig at luftveisinfeksjonen kan ha gått over til ørebetennelse. Megacolon er fortsatt ikke utelukket, men hun trodde ikke det var det siden avføring er normal. Hun blir nå satt på en annen type antibiotika og skal få spesialgrøt. Så får vi bare krysse fingrene for at alt går bra med henne. Vil få en ny oppdatering på telefon i morgen ettermiddag

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Dere kan prøve å gi Biola. Dette skal hjelpe tarmfunksjonen og anbefales av flere dyrleger. Kan være blåbær, jordbær, bringebær... Kan også gi Cultura f.eks. pære.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

electra
Pinky

Post by electra »

Desverre vandret Linnea til den andre siden sent i går kveld.

Hun hadde såpass store ansamlinger av gass i magen, i tillegg til at hun ikke klarte å svelge og var derfor underernært og den lille kroppen orket ikke mer.

Hun var liten og svak allerede fra fødsel av, og hadde mange sammensatte problemer som til slutt førte til at hun sovnet inn av seg selv.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Uff,stakkars lille vennen! :cry:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

:cry: :cry:
Hva var diagnosen til veterinæren?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

electra
Pinky

Post by electra »

Den endelige diagnosen får jeg vel vite i morgen når jeg skal hente tingene hennes og betale regningen.

Foreløpig er det gassansamling/ luft i tarmene , så får vel vite mer når hun er ferdig undersøkt.

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Dette høres desverre ganske likt ut som megacolon altså.. Var hun på en måte kortere og rundere enn de andre ungene?? Akkurat som hun sluttet å vokse i lengden, og bare ble større i bredden?? Satt hun med krokete rygg, med pelsen til alle kanter?? Huff det er aldri noe gøy når noen små søte stakkarer ikke klarer seg.. :cry:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

electra
Pinky

Post by electra »

Hun var mindre enn de andre allerede fra starten. Konklusjonen dyrlegen sa var at det startet med en luftveisinfeksjon og fikk problemer med pusten. Det var ikke avføring i tarmene, kun gass/luft og at dette kan ha blitt svelget eller at det var problemer med fordøyelsen. Hun hadde også deformerte ben i kroppen og det kan ha vært noe galt allerede fra fødselen av.
Hun kan også ha reagert på noe av maten hun har fått. Desverre så ble hun aldri obdusert, da jeg ikke ba om det over telefonen.
Ellers så satt hun slik tora beskriver, eller hun lå oppå en av de andre ungene.

Etter å ha sett rundt på nettet, er det nok trolig megacolon, så vi får bare sørge for at kjøpere ikke blir bruker de andre i kullet i avl.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Stakkars liten :( Godt hun slipper å lide mer nå. Enten det er MC eller noe helt annet er misdannelser som fører til lidelse og tidlig død ikke bra å ta sjansen på å sende videre.

Fint at du vil ta ansvar for å informere kundene :thu:

Itchigo
Alfatryne

Post by Itchigo »

:( uff så trist
Aurora

Post Reply