Harry ble avlivet i dag!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Taz
Stjeler mat

Harry ble avlivet i dag!

Post by Taz »

:(

Etter en ukes sykdom ble Harry avlivet i dag. På Lørdag for nøyaktig en uke siden våknet jeg til en rotte som hadde vanskelig for å puste. Hele buken beveget seg, han lå ikke normalt når han sov men hang med hodet over kanter i buret. Kanskje pustet han bedre når han lå på den måten. Vi tok han med til Groruddalen dyreklinikken og Heidi Håøya behandlet han med antibiotikasprøyte før vi ble sendt hjem med 10 dagers pencillinkur. Hun trodde som oss at det kunne være en form for luftveisinfeksjon og gutten vår hadde jo rukket å bli over 2 år. Han hadde ingen synlige kuler eller svulster på kroppen iallefall. Vi spurte henne om hun trodde det var smittsomt, noe hun sa at det mest sansynlig ikke var.

Etter en uke med antibiotika ble det ganske klart at det ikke hjalp. Han ble tynnere og tynnere. Ryggraden stakk ut og hoftekammen synes. Det rare var at han fortsatte å spise og drikke selv. Han pustet like anstrengt, nesa var mer blåaktig en lyserød og halen hans mistet alle "skjellen". Den så nesten ut som halen til en babyrotte. (snålt) I går kveld åpnet jeg buret for å snakke litt med han og se om han ville ha medisinen sin, da ble han helt desperat og klartret ut på armen min nesten som i blinde. Jeg satte han på sofaen og han hoppet til stuebordet, noe han aldri har gjort før!!! I en alder av 2 år og syk liksom. Noe stemte helt klart ikke. Han gjentok prosedyren og etter det datt han ned fra sofaen. Han virret rundt som en slagpasient rett og slett. Vel inne igjen i buret fortsatte han. Klatret i taket, prøvde å komme seg ut av buret og var helt "gal". Til slutt roet han seg ned. Vi bestemte oss da for å avlive han i dag. :cry: Så i dag reiste Taz tilbake til Groruddalenmed han. :cry: På mandag blir han sendt til obduksjon.

Heldigvis har vi i uken som har gått fått to nye babyrotter slik at Orvard ikke er alene igjen. De er huskyer med toppøre. Kasper og Grevling. To små søtnoser som både Harry og Orvard tok kjempegodt i mot, selv etter en fryktelig dårlig erfaring med introduksjon av to voksne rotter for en tid tilbake. Det var bare velstand mellom smågutta og gamlingene våre, ingen krangling, bare samsoving og grooming denne uken.

Nå håper jeg bare at vi valgte rett og lot han få slippe selv før vi hadde kjørt pencillinkuren ferdig. :cry:
Last edited by Taz on 21 Nov 2009, 21:24, edited 1 time in total.
Det blei litt surr når Taz skulle registrere seg så han stjælte e-postadressen til Tinkerbelle, av denne grunnen bruker vi begge "Taz" profilen til vi får rettet opp i det. Vi skal prøve å huske å signere våre innlegg ;-)

Matmor
Gammelrotte

Re: Harry ble avlivet i dag!

Post by Matmor »

Stakkars, han var nok fryktelig stresset :( Det hørtes veldig likt ut med Jonathans (husker ikke om det var han som var Che eller Castro - den største) endelikt. Godt å høre at gammelguttene dine tok pent imot de små til tross for skrekkerfaringer tidligere :)

Taz
Stjeler mat

Post by Taz »

Matmor.

Castro var størst. Iallefall når han flytta fra oss. :lol: Vet du hva han døde av?

Vi synes det er greit med en obduksjon for å kanskje få litt mer klarhet i det, og evt så vet vi hva det er som skjer om Orvard skulle dø på samme måte.

Vi er veldig glade for at denne introduksjonen har gått så bra. Virket nesten som om det ble litt ekstra liv i begge gamlegutta i begynnelsen av uka så jeg var litt optimistisk. :( Nå får vi fortsette letingen etter en krøllebart. Det er jo tross alt ikke noe særlig mer jobb med 4 rotter enn 3 så lenge alle kommer overens. :D
Det blei litt surr når Taz skulle registrere seg så han stjælte e-postadressen til Tinkerbelle, av denne grunnen bruker vi begge "Taz" profilen til vi får rettet opp i det. Vi skal prøve å huske å signere våre innlegg ;-)

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Han ble avlivet på grunn av en forvirringstilstand hvor han hele tiden prøvde å kaste seg utfor kanten av luftebordet/ ta andre sjanser, selv om han bare falt pladask med hodet først. Jeg holder det for mest sannsynlig at han hadde fått et slag. Blodprøvene hans viste ikke så svak leverfunksjon at jeg tror han ville bli gal av opphopte giftstoffer.

Jonathan ble ikke obdusert, jeg sendte bare inn blodprøver og prøve fra en svulst han hadde for å få vite hva det var, siden så mange av slektningene hadde hatt svulster. Det var mest sannsynlig en jursvulst, og siden plasseringen var identisk med den på Skorpan (Che) og broren Birk, og de kjentes helt like ut, regner jeg med at det var/er jursvulst på dem også. Birk er nå over 2 år, og jeg regner med at han kommer til å dø med svulsten heller enn av den...
:rottehode:

Tellus
Sofaspiser

Post by Tellus »

Akkurat det som skjedde med deg, skjedde med meg :? Den 12 november pustet Tellus tungt og var slapp. Vi tok henne med ti Grorudalen dyreklinikk, og Heidi tittet på henne. Så fikk hun en sprøyte, og vi fikk en baytil-kur som vi skulle gi henne i ti dager. Hun ble bare verre og verre, og klarte ikke en gang og spise og drikke selv. Da vi hadde gitt henne mat og sprøyten på mandag den 16, ristet hun skikkelig i hele kroppen, og døde :cry:

Så fint at rotta di har fått seg to nye venner :rat:

Taz
Stjeler mat

Post by Taz »

Åh, så trist med Tellus! :cry: En vil jo gjerne prøve å gi de medisin og håpe på det beste da, men noen ganger går det altså bare ikke bra.

Heidi nevnte noe om at det fantes enkelte dyr som hadde fått influenza a h1n1, men de hadde ikke sett det hos rotter enda. Det var bla. registrert hos ilder og katt. Vi har akkurat hatt en runde med sykdom hos 2 av 3 mennesker her. Tenk om vi har smitta Harry med svineinfluensaen?! Eeek.

Vi er veldig glad for at Orvard har selskap av smårottene nå ja.

Tellus
Sofaspiser

Post by Tellus »

Heidi nevnte noe om at det fantes enkelte dyr som hadde fått influenza a h1n1, men de hadde ikke sett det hos rotter enda. Det var bla. registrert hos ilder og katt. Vi har akkurat hatt en runde med sykdom hos 2 av 3 mennesker her. Tenk om vi har smitta Harry med svineinfluensaen?! Eeek.

Oj da, det viste jeg ikke :? Jeg hadde jo nettopp svineinfeluensa også da... Siste dagen den 1.november. Jeg som trodde at rotter ikke kunne få det... Og jeg var jo med henne mens jeg var syk...:/ Søren ass!

Post Reply