Dårlig til bens ?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

tantepose
Gammelrotte

Re: Dårlig til bens ?

Post by tantepose »

Om dyret skranter/blir syk,er et besøk hos dyrlegen det første man bør tenke på. :jepp:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Jeg har også oppfattet "tur til dyrlegen" som avlivning :oops:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Det er så lett å missforstå når man skriver ting.. Hvemsomhelst kunne gjort samme feil, og jeg er ganske sikker på at de fleste her inne har gjort det også :peewaggle: :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Jeg har vært i samme situasjonen som med Fimmle mange ganger, og man gruer seg bestandig til å ta nettopp den turen til veterinær fordi man venter seg det verste når de er gamle og svake, og ikke lenger oppfører seg eller ser ut som yngre rotter gjør. Noen ganger kan man positvit overrasket under besøket - andre ganger ikke, og veterinæren bedømmer situasjonen ut fra et dyrevernsmessig synspunkt, men legger også eiers evne til å håndtere situasjonen til grunn. Men det er viktig å få en rotte som har endret atferd og ikke lenger viser trivsel undersøkt - min siste tur med en sliten og syk Ovin helt på slutten av siste verset avdekket helt andre problemer enn det jeg trodde da jeg dro hjemmefra; jeg visste det var siste tur, men ikke hvorfor. Hadde jeg dratt to uker tidligere hadde vi nok forsøkt å operere istedetfor - selv om han var deigete i kroppen og svak i beina. Så veterinærene kan ha noe å by en sliten kropp, om det er fòrendringer, kortison, antibiotika eller annet - i alle fall skal man få støtte til å gjøre de nødvendige trekk uansett hva det er.
En rotteskrott som bare ligger kommer inn i en sirkel det er vanskelig å komme ut av; musklene svinner raskt når de ikke blir brukt og gjør rotten enda svakere og mindre bevegelig. Gamle rotter kan sove veldig mye når de ikke er i form lenger - det er en vurderingssak hvor grensene går. Med stor matlyst og stort drikkebehov trenger de mye stell hvis de ligger mye - alt skal være tørt og rent til enhver tid. Gi mye våtfòr så han ikke behøver å drikke mer enn han må. Men på ett eller annet tidspunkt må det foretas en vurdering; rotter kan ikke bare ligge nede fordi det er et slit å stå og gå. Jeg tror mine grenser går der jeg begynner å vokte på dem dag og natt for å sikre meg at de har det bra - da vet jeg at strikken er strukket så langt at den kan ryke. Gamle, tuslete rotter er hard jobb enda så glade vi er i dem - slik er det med gamle dyr. Men vi må likevel konfrontere problemene når den tiden kommer uansett hvor mye arbeid vi har lagt i dem - når og hvordan må vi vurdere selv eller ta som råd fra andre som har erfart noe. Lykke til med Fimmle og håper han kan bli litt bedre - han gjorde kjempestort inntrykk på oss under rottefesten :kisses:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Veldig veldig enig. :jepp:
Det er som med mennesker, rottene blir gamle og da er det opptil oss å gi dem en fin alderdom. Mye hvile, tørt og bløtt underlag, velsmakende bløtmat etc.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

fimmlefelix95
Sofaspiser

Post by fimmlefelix95 »

Takk for mange svar. Jeg beklager veldig at jeg ikke har skrevet på en stund. Fimmle sover døgnet rundt og han er helt rød rundt øynene sine. Jeg tror ikke han har det så bra, og han har sluttet og overspise og begynnt og underspise, eller og spise mindre. Fimmle og jeg har et veldig sterkt bånd, og han kan ligge på ryggen i fanget mitt og sove som en stein i mange timer. Men uansett hvor vanskelig og tungt det er for meg, må jeg tenkte på hva som er best som fimmle. Han er en gammel rotte som har levd et langt og fint liv, men jeg tror det er på tide at jeg lar han gå. Vi skal bestille en dyrlege time så fort som mulig, men jeg tviler sterkt på at han blir med ut igjen. Jeg ser på han hvor syk han er, og jeg elsker han nok til og tenke på hva som er best for han..
hvil i fred Pingle,Hugo, felix og fimmle, dere er dypt savnet !
jente 16 år.

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Skjønne Fimmle gutten :kjempetrist:
Lisbeth
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja

oliver;)
Hamstrer mat

Post by oliver;) »

Huff.. dette var ikke noe gøy.. :sadpace:
Føler med deg, og sender deg mange *lykketilhosdyrlegen* klemmer :kiss:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Itchigo
Alfatryne

Post by Itchigo »

:love: håper på det beste <3
Aurora

fimmlefelix95
Sofaspiser

Post by fimmlefelix95 »

Vi kom hjem fra dyrlegen i går uten lille fimmle. Dyrlegen sa at han var så gammel og sliten at det var det beste. Han hadde sluttet og spise og musklene i bakbeina hans var helt ødelagte. Han gjemte hode sitt unna hele tiden. men nå har han det bra i rotte himmelen med broren sin
jente 16 år.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

:cry:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

fimmlefelix95
Sofaspiser

Post by fimmlefelix95 »

Kjære fimmle 27.12.07-11.05.10

Lille fimmle måtte desverre forlate oss i går pga alderdom. Han var verdens beste rotte og han kunne sove på fanget mitt, på ryggen, i flere timer. Når han sovnet fikk han alltid under bitt og han var en undelig skrue med en helt unik personelighet. Vi savner han masse, og håper han har det gøy med broren sin i himmelen.

Farvell fimmle, du kommer alltid til og være elsket av oss !
jente 16 år.

lucas
Stjeler søppel

Post by lucas »

:sad: Hvil i fred Fimle :rottehode:

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Sov godt skjønne Fimmle gutten :kjempetrist: :kjempetrist: :kjempetrist:
Lisbeth

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

:sadpace: Stor trøsteklem.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply