|
Side 1 av 1
|
[ 10 innlegg ] |
|
Feber, bivirkninger fra penicillin?
| Forfatter |
Melding |
|
Maxtine
Stjeler mat
|
 Feber, bivirkninger fra penicillin?
Vi har tatt med Halvorsen til dyrlege og hun sa hun hørte surklelyder fra lungene hans da hun lyttet på han og ga han en sprøyte med penicillin. Men det som bekymrer meg nå, dagen etter han fikk sprøyte er at han har blitt merkelig varm og stressa og perioder hvor han bare er helt slapp, og det ligner ikke han.. Vi klarte lure et termometer under magen hans mens han lå på sofaen istad og vi fikk 38.8 celcius... Veit ikke helt hva vi skal gjøre, lurer på om temperaturen til rotter er noe særlig varmere enn våres? Han er varmere enn han pleier å være hvertfall.... Etter han kom hjem fra dyrlegen igår var han dyvåt av svette etter bilturen osv... HJELP... 
_________________ En full nordmann skulle sette seg inn i en taxi i England etter en kveld på byen og holdt på å sette seg inn i førersetet: "Oh, sorry! You see in Norway we have the rat on the other side!"
|
| 27 Jul 2010, 23:00 |
|
 |
|
Maxtine
Stjeler mat
|
 Re: Feber, bivirkninger fra penicillin?
Sammenligna varmen fra Halvorsen mot Ozzy nå, og Hallis er mye varmere... 
_________________ En full nordmann skulle sette seg inn i en taxi i England etter en kveld på byen og holdt på å sette seg inn i førersetet: "Oh, sorry! You see in Norway we have the rat on the other side!"
|
| 28 Jul 2010, 00:13 |
|
 |
|
Matmor
Gammelrotte
Registrert: 10 Apr 2007, 12:35 Innlegg: 2278 Bosted: Sandefjord
|
Opptil 38,5 regnes som normal temperatur for rotter, så 38,8 høres ut som litt feber. Men at rotta skulle være våt av svette etter bilturen høres underlig ut. Rotter har ikke svettekjertler under pelsen, de har bare svettekjertler under føttene. En rotte som føler seg varm vil som regel legge seg på ryggen med føttene i været. Hvis rotten er våt i pelsen skyldes det enten at den har tisset på seg godt og grundig (og lagt seg i tissedammen), eller et oljeaktig sekret særlig hos hanrotter som har med hormonnivået å gjøre. Periodene med stress/slapp kan tyde på at rotta har pusteproblemer. Jeg tviler på at det er sprøyten som har forårsaket forverringen, det høres mer ut som om behandlingen ikke har hjulpet, og rotta er blitt sykere  Det beste du kan gjøre er å ta kontakt med veterinær igjen så fort som mulig, i håp om at et annet antibiotikum kan hjelpe. Det er ikke sikkert veterinæren mener ny behandling er det beste hvis rotta er svært syk. I mellomtiden, prøv å sørge for at rotta får i seg næring. Younghurt og grøt er lettere å ta inn enn tørrfór, vann blandet med eplejuice/druejuice kan lure rotta til å drikke mer. Lykke til som rottesykepleier, jeg håper han har overlevd natten. Det er skummelt hvor raskt det kan gå nedover noen ganger.
_________________ http://matmor.info
|
| 28 Jul 2010, 08:05 |
|
 |
|
Maxtine
Stjeler mat
|
Tusen takk for raskt svar, det går bra med han. Lillebror satte buret inn på rommet sitt ved sengen i natt og skulle holde et lite øye med dem. Han satt oppe til litt over 3 i natt, og tok han ut av buret og dullet med han, og passet på så ikke noe skummelt skjedde. Vi var skikkelig bekymra.... Halvorsen er ikke like varm lenger, men jeg er fortsatt bekymret for han. Jøss.. Og vi som ringte til dyrlegen ang den våte pelsen hans.. Hun trodde det var svette til og med... Det oljeaktige sekretet hos hannrottene, lukter det veldig vondt? Gikk inn på rotterommet her om dagen og da var det en stram ekkel lukt fra buret som vi ikke har kjent før, enda vi hadde gjort rent to dager tidligere...
|
| 28 Jul 2010, 09:48 |
|
 |
|
Matmor
Gammelrotte
|
Godt at han er blitt bedre! Sekretet lukter rimelig heftig... I lavere konsentrasjoner lukter det nærmest tung blomsterduft, men blir det for mye av det stinker det råne. Hvor gammel er Halvorsen? Dette sekretet pleier gjerne å dukke opp i forbindelse med hormonendringer når rottene er ca. 1/2 år gamle. Faktisk er det mulig at adferden hans med rastløshet/soving vekselvis også skyldes hormonproduksjon. Hold et godt øye med ham, for mange hanner som svetter og blir rastløse kan bli ganske plagsomme for omgivelsene på grunn av overdreven dominans.
|
| 28 Jul 2010, 13:54 |
|
 |
|
Maxtine
Stjeler mat
|
Halvorsen er 9 mnd gammel. Men i og med at vi ikke har kjent den lukten før, så det kan jo være han har litt sen hormonproduksjon? Hehe, og vi som har en liten sinnatagg fra før av...  Merkelig nok er det den yngste rotta vår som begynner kranglene med Halvorsen og ikke omvendt..  Men ellers er han mye kvikkere, og ikke så varm lenger. Jeg håper det holder seg sånn fremover. Disse hetetoktene er ikke mye morsomme... 
|
| 28 Jul 2010, 17:39 |
|
 |
|
Matmor
Gammelrotte
|
En del hanner bruker tid på å komme til "svette-stadiet". Får håpe det var en reaksjon på stresset med sykdom og veterinærbesøk, og at hormonene roer seg på hjemmebane når han blir friskere!
|
| 28 Jul 2010, 19:48 |
|
 |
|
Itchigo
Alfatryne
Registrert: 03 Nov 2008, 21:50 Innlegg: 1670 Bosted: Bergen, Nattlandsfjellet
|
Når Amy var syk (luftveisinfeksjon/lungebetennelse) så luktet hun helt grusomt, vet ikke hvordan jeg skal beskrive det, men det var kvalmende og stram, nesten som "rotten antibiotika" viss det hadde gått ann  Det var infeksjonen som gjorde det. Men om det bare er en sterk "dyre/dyrebutikk" lukt så er det nok vanlig rottelukt (som jeg syns lukter kjempe godt  ) God bedring til Halvorsen 
_________________ <3 Aurora og rottene Itchigo, Lille Smule & Lavendel http://rotteliv.wordpress.com/
Sov søtt Lulla og Amy<3
|
| 29 Jul 2010, 19:15 |
|
 |
|
Maxtine
Stjeler mat
|
Tok med både Halvorsen og Ozzy til dyrlegen idag og Hallis har blitt mye bedre i lungene! Så nå håper vi han blir helt frisk igjen! Og så trengte Ozzy en sprøyte og. Hallis var kjempeflink, kom et lite klynk, og så var det over.  Men Ozzy derimot.... Stakkars... Han hoppa til og hylte og klarte å bite meg i fingern også (han har ALDRI bitt noensinne), og hun måtte stikke ca tre ganger før hun fikk inn all penicilinen.  Også begynte han å blø siden han hoppa så fælt, og da holdt jeg på å svime av... xP Huff, tåler ikke så godt blod jeg, og så syntes jeg så synd på Ozzy, så ting ble like vondt for meg som for han.  Men han blødde ikke lenge da... Plutselig føltes det ut som om det var jeg som var hos legen siden jeg måtte sette meg ned og puste rolig osv... 
|
| 30 Jul 2010, 12:54 |
|
 |
|
Skaubytroll
Alfatryne
|
Huffameg... Høres kjipt ut... Bra det gikk bra med dere alle 3 tilslutt. Krysser fingrene for at Halvorsen kommer seg helt  Og at Ozzy kommer seg over sjokket 
_________________ kjip signatur
|
| 30 Jul 2010, 14:09 |
|
|
|
Side 1 av 1
|
[ 10 innlegg ] |
|
Hvem er i forumet |
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest |
|
Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet
|
|