Grønn utflod

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Grønn utflod

Post by Christi »

Jeg oppdaget nettopp at vår ny-adopterte jenterotte Frederikke på ca. 1 år, har seig, grønnlig utflod/slim rundt skjedeutgangen. Jeg skal ta henne til dyrlege i morgen tidlig, men lurer på om noen vet hva det kan være / har opplevd lignende symtomer på sine hunnrotter ?

I samråd med dyrlegen ved veterinærhøyskolen som jeg ringte nettopp, gav jeg henne 0.2 ml Bactrim/trimetoprim.

Hun virker roligere enn vanlig (hun er veldig rolig), men spiser med god appetitt.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Grønn utflod

Post by Stine »

Grønn utflod kan være puss. Puss er et sikkert tegn på infeksjon. Det kan være livmorsinfeksjon, eller en infeksjon i området innenfor skjedeåpningen.

Har alldri opplevd lignende, men vet om flere som har opplevd at rottene har fått gul/grønn puss ut nesa pga infeksjon i luftveiene.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: Grønn utflod

Post by Christi »

Hun har ikke slim rundt snuten, er ganske sikker på at det fra skjeden. Jeg vasket henne og klemte forsiktig på magen hennes, det virket ikke som hun syntes det var ubehagelig, så jeg håper at infeksjonen (hvis det er det) ikke har nådd et farlig nivå ennå....
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Grønn utflod

Post by Larm »

Hvor mye veier hun?
Jeg er vant til mye større doser 2 ganger daglig.
Veier rotten 300g 0,3 ml 2g daglig, 400g - 0,4 ml 2g daglig, 500g - 0,5 ml 2 ganger daglig
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: Grønn utflod

Post by Christi »

Larm wrote:Hvor mye veier hun?
Jeg er vant til mye større doser 2 ganger daglig.
Veier rotten 300g 0,3 ml 2g daglig, 400g - 0,4 ml 2g daglig, 500g - 0,5 ml 2 ganger daglig
Hun veier ca 400 gram (tom for batteri, veide henne for et par uker siden). Eneste grunnen til at jeg gav 0.2 ml Bactrim er at det var den dosen Fredrik fikk da han hadde infeksjon i foten - 0.2 ml x 2 i døgnet. Kanskje jeg burde gi henne 0.2 ml til ? Hun slikket den villig i seg fra sprøyta, snill som hun er.

Burde jeg prøve å ta tempen på henne ?
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Grønn utflod

Post by Matmor »

Hvis hun følte seg varm eller frøs ville du nok se det på henne. Litt feber er ikke farlig i seg selv, det betyr bare at kroppen bekjemper en infeksjon.

Jeg har hatt en han som fikk grønn puss ut av åpningen i forhuden. Han hadde en stor abscess eller betennese - sannsynligvis tilknyttet preputialkjertlen. Hunrotter har den same kjertlen. Jeg krysser fingre for at det ikke er mer komplisert enn som så. Det ble smertefullt for ham da pussansamlingen sprengte på, før jeg fikk tappet det ut, men pusset gikk utover heller enn innover. La oss håpe det ikke er infeksjon i dypereliggende deler.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: Grønn utflod

Post by Christi »

Hun ser ikke ut til å hverken fryse eller ha feber. Har kjent på snute, ører og labber, og synes ikke hun føles unormal varm. Ut ifra kroppspråket hennes har hun det bra. Det var ikke noe utflod der nede nå i morges, og jeg får fortsatt lov til å klemme og trykke forsiktig på det området hvor jeg tror livmoren hennes ligger....tur til veterinærhøyskolen kl 17 i dag. Krysser fingrene for at de vet hvordan de skal finne ut av hva som er galt.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Grønn utflod

Post by Stine »

Jeg mente ikke at det kom fra snuten, men at det ofte kommer ut grønt puss ved infeksjoner. Det med rotter som får det ved snuten var bare et eksempel ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: Grønn utflod

Post by Christi »

Tenkte meg det, men ville bare spesifisere, for sikkerhetsskyld :)

Det sies jo at barn skal holdes hjemme fra barnehagen hvis de har grønt snørr i nesa, mens gult snørr fortsatt er "friskt" nok til å dra....ekkelt.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: Grønn utflod

Post by Christi »

Uff, dyrlegen på vakt ved veterinærhøyskolen visste ikke så mye om rotter...hun trodde at Frederikke kanskje hadde livmorbetennelse, og gav henne antibiotika under huden, i tillegg til masse væske, siden hun var uttørret. Hun hadde 37,7 grader celcius i kroppstemperatur, som legen syntes var for lavt. Fikk beskjed om å gi henne 0.4 ml Bactrim morgen og kveld i 10 dager, og gå til en rottespesialist hvis ikke ser bedring i allmenntilstand i løpet av et par dager...

Synes det var litt drøyt, legen injiserte 10 % av Frederikkes kroppsvekt i saltløsning, med to digre sprøyter og stakk henne flere steder over hele kroppen. Er dette virkelig vanlig behandling av uttørring ? Spissene på sprøytene var jo så tjukke at jeg kunne se hullet i sprøytespissen.

Nå ligger hun på sofaen pakket inn i et fleeceteppe, inntil en varmeflaske, og spiser tomat.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Grønn utflod

Post by sessan »

stakkar, det var da litt av en brutal behandling ! har hun blitt bedre?
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: Grønn utflod

Post by Christi »

Nei :( Hun hadde en liten opptur dagen etter at vi kom hjem, men har blitt svakere og svakere. Jeg tror det er en underliggende sykdom, i tillegg til betennelsen, som spiller inn her. Da vi adopterte henne for 2,5 mnd siden var hun frisk men sleit allerede da med svake bakbein. Nå klarer hun ikke å gå og bruker heller ikke frembeina. Skal avlive henne hos vet'en i dag :(
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: Grønn utflod

Post by sessan »

huff. jeg synes det virker som om det dør rotter hele tiden jeg :trist:
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: Grønn utflod

Post by Christi »

Jeg også. Nå har vi mistet 5 rotter på under ett år. Orker ikke mer jeg. Blir lenge til neste gang jeg orker å slippe en rottesnute inn i hjertet mitt, de lever jo bare akkurat lenge nok til at man blir glad i de før de går bort. Den dårlige avlen MÅ ta slutt!!!

Jeg snakket mye med veterinæren som avlivet Frederikke, hun har rotter selv, og sa også at helsen til tamrotter har blitt drastisk dårligere de 10 siste åra. De skal egentlig kunne leve i 4-5 år, men hun har aldri opplevd rotter eldre enn 3 år. Hun fortalte at hun hadde måttet avlive sønnens rotte tidligere den uka; den hadde gått fra å være helt frisk til å hyperventilere pga en akutt luftveisinfeksjon. Når selv hun som dyrlege ikke klarer å holde dyra friske er det tydelig at tamrottehelsa er altfor dårlig. Hun sa også at stress tidlig i livet til rotteunger øker sjansen for dårlig immunforsvar senere i livet til rottene. Hun anbefalte på det sterkeste å kjøpe rotteunger fra oppdrettere, og sørge for så kort reisevei som mulig.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Grønn utflod

Post by Søstrene Halvorsen »

uff så leit jeg føler virkelig med dere som har mistet rotten dere i det siste.
Etter mye lesing så er jeg enig i det christi sier her, dyrlegen vi brker sa nemlig det samme når vi var der med Hallis, har aldrig sett en så glad dyrleg når dem ike fant noe feile med han uten om litt hormoner som var på tur, men det kommer vel mye av at bor så tett på damene våre.
Vi får bare håpe at trenden snur og det er vel opp til oss som forbruker å sørge for det.
Er derfor tamrotteforeningen er et kjempefint tiltak syns jeg.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Post Reply