Rød rundt øyet. Porfyrin eller sykdom/betennelse?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Niana
Alfatryne
Kjønn: Kvinne

Rød rundt øyet. Porfyrin eller sykdom/betennelse?

Post by Niana »

Pippin har de siste dagene vært litt rød rundt det høyre øyet, og først tenkte jeg at det bare var litt porfyrin. Men hverken Pippin eller Swarley har hatt mye av dette før, og selv om det de første dagene bare så ut som litt gugge i øyenkroken, ser det i dag annerledes ut. Han er rød/rosa rundt nesten hele det høyre øyet, og jeg synes det ser litt hovent ut.

Legger ut et par bilder så kan dere se selv. Og kanskje fortelle meg om det er porfyrin eller kan være noe annet.

Image

Image
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne

Re: Rød rundt øyet. Porfyrin eller sykdom/betennelse?

Post by Niana »

Jeg vet at dette er et tema dere/vi oooofte får spørmsål om her inne, og det er sikkert ikke noe alvorlig galt med Pippin. Men jeg vil spørre dere her inne bare for sikkerhets skyld ^^ Kan aldri være for sikker, og jeg skal til dem med vetrinæren i januar uansett.

R.I.P Guttene mine

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Det ser ikke ut som porfyrin på min skjerm. En øyeinfeksjon, eller eventuelt lokal reaksjon på kjemikalier (men jeg aner ikke hva det skulle være som berører bare ett øye) ser mer sannsynlig ut. Du kan forsøke å dryppe ham med saltvannsdråper eller kunstig tårevæske for en dag og se om det hjelper, men hjelper det ikke ville jeg ha antatt at han trengte en veterinær til å se på det.

Niana
Alfatryne

Post by Niana »

Matmor wrote:Det ser ikke ut som porfyrin på min skjerm. En øyeinfeksjon, eller eventuelt lokal reaksjon på kjemikalier (men jeg aner ikke hva det skulle være som berører bare ett øye) ser mer sannsynlig ut. Du kan forsøke å dryppe ham med saltvannsdråper eller kunstig tårevæske for en dag og se om det hjelper, men hjelper det ikke ville jeg ha antatt at han trengte en veterinær til å se på det.
Takk for svar. :)
Jeg skal prøve å dryppe noen saltvannsdråper på han senere i dag, men øyet ser ikke fult så rødt/rosa ut lenger. Om det går vekk før vi skal til vetrinæren så skal jeg uansett nevne det for henne, i tilfelle det er noe som kan komme tilbake.
Han virker ikke plaget av det, vasker seg ikke overdrevent mye og det er ikke noe igjenklistret.

R.I.P Guttene mine

Post Reply