Abboticin?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Lillelunde
Sover i do

Abboticin?

Post by Lillelunde »

Hei! Er det noen som har erfaring med abboticin til rotter? Jessi har gått på 4 forskjellige kurer siden desember, og dette er nå den 5, og dyrlegen sa vi skulle prøve noe nytt, han har aldri skrevet ut denne til rotter eller andre gnagere, men har funket på andre dyr.. Hun skal ha 0,2ml 3 ganger daglig i 3 uker mot lungebetennelse.. På vedlegget står det bare om mennesker osv så jeg vet ikke hva jeg kan se etter på henne.. Og er det noen som vet om jeg kan blande denne med yoghurt, grøt eller lignene? Hun likte den ikke i det heletatt :suspicious:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte

Re: Abboticin?

Post by Matmor »

Abboticin (=Erythromycin) er ikke et særlig vanlig antibiotikum å bruke på rotter, men det er ingen ting i vegen for å bruke det. Og når man har prøvd andre ting som ikke virker høres det fornuftig ut å gjøre et forsøk. Erythromycin er virksomt mot noen, men ikke alle mycoplasmastammer, og mot en rekke andre bakterier.

Du kan godt blande det ut i youghurt eller vaniljesaus, men faren er at rotta fortsatt synes det smaker forferdelig - og så har du minst dobbelt så mye vondtsmakende å dytte i munnen på henne. Det er verdt et forsøk likevel. Noen rotter er visst så glade i youghurt og vaniljesaus at de tilgir alt av bismak for å få det i seg.

Lillelunde
Sover i do

Post by Lillelunde »

Takk! Får håpe at det går, blir ikke gøy å sitte tre ganger daglig i tre uker og tvinge i henne noe hun ikke vil ha.. Men når jeg tvinger i henne noe så spytter hun det ut igjen, skal jeg gi henne en halv dose til da? for hun klarer vel ikke å spytte ut alt?
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Det er dessverre fryktelig vanskelig å anslå hvor mye de svelger og hvor mye de spytter ut. Du må nesten bare se hva du tror selv, for jeg tipper det varierer fra gang til gang, for eksempel med hvor langt bak i svelget du fikk sprøytet inn dosen. Jeg pleier ofte å gi bare 0,1 ml av gangen, fordi det er mengden det ser ut til at rottene klarer å svelge unna "på ett svelg" når jeg setter det langt bak i halsen deres. Får de stort mer blir det liggende en god del igjen i munnen som de prøver å spytte ut.

Post Reply