Bløder test

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
utmeldt

Bløder test

Post by utmeldt »

Ja da har jeg jo funnet ut at dersom Marco fungerer fint i intro med både små og store gutter så blir han far til mitt første kull! :cheer:

Men jeg synes dette med hemofili er utrolig skummelt så jeg ønsker å teste Marco først!! Vil jo ikke at ungene hans skal få dette!
Så jeg lurer på da om hvordan en slik bløder test fungerer og om det bare er å gå til dyrlegen å få gjennomført en uten at rotta skal bære varige mèn av det?

Håper noen tar seg tid til å svare, er viktig at jeg får testa Marco før jeg setter ham i avl synes jeg :grin:

Matmor
Gammelrotte

Re: Bløder test

Post by Matmor »

Veterinæren kommer nok til å klø seg i hodet... :hm:
De blødertestene som er beskrevet krever egentlig at man har en standard å sammenlikne med. Altså at man har rotter som garantert ikke har blødersykdom, og sammenlikner resultatene. Én test er å amputere de ytterste par millimetrene av halen til rotta og se hvor lang tid det tar før den slutter å blø.

Hvis Marco har hatt småsår noen gang (kutt) og du ikke har lagt merke til at han blødde spesielt mye, er han neppe bløder. Blødertilstand hos blå/russian blue rotter er ikke så vanlig, og det er mye viktigere å teste det på en hunrotte (som tross alt vil ha stor risiko for å forblø i forbindelse med svangerskap/fødsel) enn å teste det på en hanrotte. Hvis Marco er i fin form og ikke har vist noen tendenser til å blø ekstra mye så langt ville jeg ha tatt sjansen på at han ikke selv var bløder. Han har tross alt levd en stund uten at du har sett symptomene.

utmeldt

Post by utmeldt »

Tusen takk for et nydelig svar som alltid matmor!

jeg har ikke observert at han har blødd mer en vanlig, etter en liten tumult med sin burkompis fikk han et lite bittsår , men han blødde normalt vil jeg si! ikke mer en en dråpe eller to :cheer:
Absolutt ikke slik som min Blue reagerte på en sprøyte hos vetrinær, der slutta det ikke å blø før vi hadde hatt et koagulerende middel i såret.
det er på grunn av dette med Blue for flere år siden jeg er litt engstelig , bedre føre var tenker jeg :cheesy:

Frøkna jeg skal bruke er ikke født enda, men snart! Og vi vil jo såklart absolutt sørge for at hun ikke er bløder før vi starter med å sette et kull på henne.
Det hele er jo bare planer enda, men dersom Marco holder ut til hun er en 6 mnd gammel og at hun egner seg så skal vi gjøre alt for at den lille mamman får det bra.

Jeg lurer på en ting da, kan blødertendenser komme til utrykk selv om at rotta bare bærer blått ? eller er det kansje ikke samlet nok info til å kunne svare på dette ? :hm:

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Hvis det er med blå blødere som med ruby eyed blødere vil bærerene bare ha forlenget koagulasjonstid mens de er små. Som voksne har de normal koagulasjonstid. Men jeg kan ikke si om det er det samme for "blå-bær".

Post Reply