Diare

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
utmeldt

Diare

Post by utmeldt »

Ei av rottene mine har diare som følge av antibiotika behandling ( mest truleg). Prøvd boila og joghurt, men det hjelper lite. Noko anna ein kan prøve??

Jasmin
Bygger bol
Kjønn: Kvinne

Re: Diare

Post by Jasmin »

Da er ikke jeg sånn mester her men det skal hjelpe og gi knekkebrød og tørre skalker

Men det er nok noen som kan svare bedre enn det :wink:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Hvor ille er diarreen? Det er fredag ettermiddag, og hvis det blir behov for væsketilskudd ut over det rotta får i seg, kan det hende du trenger steril væsketilførsel.

Men hvis det ikke er så ille, og rotta drikker lett, kan du prøve å gi avkokt risvann. Unngå alt som har med frukt og grønnsaker å gjøre.
Krysser finger for at det går fint :rat:

utmeldt

Post by utmeldt »

Avføringen er blaut, litt rennande av og til. Ho har nok hatt det i et par - tre veker allerede. Litt opp og ned. Har vegd ho kvar dag for å sjå om ho går ned i vekt, og ho gjer det heldigvs ikkje. Har derimot gått opp 10 g etter at ho starta på siste AB kur( siste veka), og er generelt kvikkare. Følger med på mat og drikke inntak, spise gjør ho, men drikker ikkje så mykje ( i allefall som eg ser). Bruker 2 ulike medisiner no, og førsøkt ein anna sort like før. Tarmfloraen er nok i ubalanse, men å slutte med medisin er ikkje så bra i hennes tilfelle, er for tidlig å slutte for kuren som ser ut til å fungere. Veit du korleis " intravenøs behandling " av rotte forgår? eller er det subcutant?? Ble bare litt nysgjerrig. Ellers takk for svaret, eg får prøve litt knekkebrød og avkokt risvann.

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Hvilken antibiotika går hun på?
Hvilken dosering bruker du?
Og hva veier hun?

Dersom du har fått feil dosering av veterinær så kan dette forårsake diarè :trist:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

utmeldt

Post by utmeldt »

Rotta er 410 g. Bruker Vibranor 1 mg per 100 g dyr i døgnet fordelt på 2 doser. Det åleina fungerte dårleg , men vi prøver å fullføre kuren. Baytril ble så lagt til - starta først med 5 mg x 1, men uten effekt derfor auka til 4-5 mg x 2. Ser ut til å fungere no. Prøvde Imacillin for noen uker siden, og eg trur at mageproblema starta allerede då.

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Hvis hun veier 410g så skal hun ha 0,2 ml Vibranord 2 ganger daglig.
Du har fått det i flytende form sant?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Knekkebråd og avkokt risvann hjelper forhåpentligvis litt. Det høres ikke ut som om rotta di er så verst hydrert foreløpig, men langvarig diarré er ikke kjekt. De mister vel salter, rotter som mennesker. Og det kan bli vanskelig å få i rotta noe særlig Gem-løsning. Jeg tenker at så lenge hun spiser, drikker hun nok en del også. Hvis en rotte slutter å drikke går den raskt ned i vekt. Når det gjelder melkesyrebakterier og slikt for å regulere tarmflora er det et produkt spesielt beregnet på dyr som er reseptfritt. Det heter Zoolac (muligens feil stavemåte.)

Hvis en rotte trenger raskt væsketilførsel er det vanlig å sette litt sterilt, isotont saltvann i nakkeskinnet. Man skal kunne se om rotta er dehydrert ved å klype i nakkeskinnet, og se hvor raskt det faller ned. Jo raskere jo bedre, men man må nok ha øvelse for å vite hvordan det går ved dehydrering. Jeg tror ikke jeg ville ha sett det så lett, og jeg regner med at alder også kan påvirke hvor raskt skinnet trekker seg sammen. Derfor ville jeg ikke ha gjort det uten å ha rådført meg med veterinær, med mindre rotta var helt uttørket, eller jeg hadde avtalt på forhånd at det var greit å sette en bestemt mengde så-og-så ofte. (Hvis rotta var helt uttørket ville veterinær vært neste post uansett.) Og det er ikke så vanlig å ha sterilt, isotont saltvann stående hjemme.

utmeldt

Post by utmeldt »

Neida, har ovehodet ikkje tenkt å drive med rehydrering sjølv, eg er fullstendig klar over kva eg skal og ikkje skal drive med, men det er greit å vite slikt ( og mykje meir) i tilfelle ein må snakke med dyrlegen/dyrlegevakta, for kunnskapen eg sitter inne med kommer ofte dyra til gode. Har tidligere set ei dehydrert rotte, noko som skjedde over natta, og det var ikkje noko pent syn, kun skinn og bein, ho blei avlivet då ho i tilegg hadde store pustevansker. Takk for hjelpa i gjen! :cheer: Får prøve å få tak i Zoolac på mandag, håper at det ordner seg.

utmeldt

Post by utmeldt »

Ja, hun får 0,2 ml Vibranord mikstur to ganger for dagen.

WillyWonka
Alfatryne
Kjønn: Kvinne

Post by WillyWonka »

Lille blå hadde noe problemer med løs mage i slutten av sin antibiotika-kur. Jeg gikk beskjed om å gi biola og knekkebrø, så fikk jeg heller ta kontakt om han ikke skulle bli bedre :)
Ting er bedre med gutten min nå, så har ikke trengt ny time ennå :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Post by utmeldt »

Ser ikkje ut til at ho er så glad i knekkebrød, berre lagrer det i "mathuset" uten å spise. Avkokt risvatn falt heller ikkje i smak. Men "Zoolac" det elska ho rett og slett, tok frå meg heile tuba, drog den med seg inni buret, og var lite villig til å levere den tilbake :) artige dyr er de i allefall :cheer:

Post Reply