Sår på ryggen. Dyrlege?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rubisco
Sover i do

Sår på ryggen. Dyrlege?

Post by Rubisco »

Nesten en uke siden fant jeg ut at Max hadde et bitte liten skorpe på ryggen/siden av kroppen. Først trodde jeg det var kanskje loppe, så liten var den. Men 2 dager (på Fredag) etter på kjente jeg at den hadde blitt mye større. Sånn ser den ut i dag. Ser litt verre ut i dag enn på lørdag faktisk. Tror han har klødd seg slik at såret åpnet seg litt.

Noen tips til hva jeg skal gjøre til å hjelpe helbredingsprosessen? Eller er det dyrelege time snart?

Var mindre rød i går.
Image

Så stor er den i forhold til kroppen.
Image

wollf
Gammelrotte

Re: Sår på ryggen. Dyrlege?

Post by wollf »

vanskelig å si hva det er. klør han seg mye? er det flere sår på kroppen? kan han være allergisk mot noe?

Rubisco
Sover i do

Post by Rubisco »

Er ikke flere sår og kan klør like mye som før/andre rottene... Bare klør 2-3ganger, så slikker han poten han brukte og det er alt. Så går det en stund så gjentar dette på et annet sted. De pleide å klø mindre da de var 10-12uker gamle, kanskje opp til 15uker. Leste at dette var vanlig for gutterotter i puberteten.... Ingen andre har sår.

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

hmmm....
kan det minne om kløsår
viewforum.php?f=37

Rubisco
Sover i do

Post by Rubisco »

Ja.. Ligner. Glemte å si at jeg klippte av håret for å se såret bedre. Håret var helt fint og ikke klødd vekk. Vet ikke om det har noe å si

wollf
Gammelrotte

Post by wollf »

nei... ta en titt på matmor sin side å se om du blir klokere så skal jeg også gå i tankeboksen. har feber og hodevondt så tenker litt treigt her;)

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Det ser ikke ut som noe typisk middsår i alle fall. Hvis såret ikke ser betent ut kan du forsøke å behandle det selv noen dager med en eller annen salve som bedrer sårheling. A/D vitaminkremer eller sinksalver er en start. Jeg kan ikke å se at det er betent, men bildet er ikke så klart at jeg er sikker. Er det betent må du starte med å få bukt med bakteriene. Tvi-tvi for rotta!

Rubisco
Sover i do

Post by Rubisco »

Takk for svar dere :) Tok alle 3 til dyrlegen i dag. Yoshi begynte å lage utrolig rare lyder, nesten som en katt som kaster opp. Han har fått litt anti biotika og de andre 2 er helt fine :)

Post Reply