Helt siden vi kjøpte en rotte, ca. seks uker siden, har hun nyst mange ganger hver dag. Hun har gått på antibiotika, men ble ikke bedre. Hva kan dette være? Behandling?
Kan forkjølelse ol. vare i over seks uker? Vi synes det er veldig lenge.
For to-tre uker siden så kjøpte vi en ny rotte og hun har ikke nyst eller blitt smitta og virker helt frisk. Den rotta vi hadde lengst fikk trolig lungebetennelse av den rotta som nøys og døde dessverre av det.
Vi bruker trepellets i bunn og vanlig rottemat som er kjøpt i dyrebutikken. De har to Jenny rottebur satt sammen med strips så de har kjempestor plass. De har forskjellige etasjer og mange leker bla. hengekøyer, trehus, dumphuske, kokosnøtter, flere broer, og mange andre leker så de har nok av leker.
Hvis det er den vanlige trepelletsen som er laget av bartrær du bruker, tåler ikke rotter denne. Den utskiller bl.a. fenoler som irriterer luftveiene. Jeg vil anbefale back 2 nature. Det er resirkulert avispapir, veldig mykt og luktabsorberende. NTF selger et strø som er laget av osp, som også anbefales. Yesterdays News er et godt strø som er laget av resirkulert avispapir, men er hardere enn back - 2 - nature.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."
Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver
Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...
Marit Fosen wrote:Yesterdays News er et godt strø som er laget av resirkulert avispapir
Yesterdays News er ikke bare laget av papir men 50% papir og 50% tre.
Dette er det ikke informert om noen steder, men om man sender mail til produsenten så får man altså vite det. De spesifiserer ikke hvilke tretyper bare "hard and soft wood". Så ville heller kjøpt Back 2 Nature eller Toalätt som også er papirpellets.
Marit Fosen wrote:Yesterdays News er et godt strø som er laget av resirkulert avispapir
Dette er det ikke informert om noen steder, men om man sender mail til produsenten så får man altså vite det. De spesifiserer ikke hvilke tretyper bare "hard and soft wood".
Jøss, det har jeg aldri hørt før. :overrasket: Brukte yesterdays news lenge, men merket ikke noen forskjell på rottene med det, kontra beekay som jeg bruker nå.
Jeg brukde det også en stund, men var så vanskelig å få tak i. Var i ettertid jeg fikk vite at det var mye tre i pelletsen, men jeg har reagert flere ganger på at det lukter tre, men har tenkt at det var posen som luktet, siden det var papirpellets.
Dette er det ikke informert om noen steder, men om man sender mail til produsenten så får man altså vite det. De spesifiserer ikke hvilke tretyper bare "hard and soft wood". Så ville heller kjøpt Back 2 Nature eller Toalätt som også er papirpellets.
Det visste jeg ikke.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."
Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver
Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...
uff, den fyringspelletsen er ikke bra , jeg ville byttet til et papirbasert strø slik at rottene ikke får leverskade av fenolene i trestrøet
Rotter skal ikke ha høy nei , det støver gjerne en del og kan inneholde uhumskheter som midd og lus har jeg hørt