Hei, Tundra har opphovnet hals og det ene øye hennes blir hovent av og til. Har trodd at halsen
hennes bare har vært stor på grunn av av hun har spist mye mat og blitt litt tykk, men etter
å ha lest om SDA tror jeg ikke det lenger. Halsen henns har vært litt sånn hele tiden, men ble litt
tykkere 1 uke etter jeg fikk henne.
Hva tror dere? burde jeg dra til vetrinæren med henne?
SDA?
Moderator: Moderatorer
Re: SDA?
Ingen tvil fra min side om at du bør det! En rotte som hovner opp rundt hals og øyne, uansett grunn, vil jo stå i fare for å få pusteproblemer. Nå husker jeg ikke hvor lenge du har hatt Tundra, men som sagt: det type opphovning er skummel.
Ta gjerne med deg informasjon om SDA fra NTF's nettsider. Lykke til!
Ta gjerne med deg informasjon om SDA fra NTF's nettsider. Lykke til!
-
- Alfatryne
Ja enig med matmor, jeg ville dratt til vetten og tatt med et skriv om SDA!
Krysser fingra og lykke til!
Krysser fingra og lykke til!
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:
[HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART]
http://Www.selgerotter.blogg.no
http://Www.selgerotter.blogg.no
Da skal jeg bestille time til vetrinær og ta med infoen fra siden. leste den selv nå og
tror nok det er SDA hun har :redd:
Hun har en såkalt dobbelthake og jeg prøvde å ta bilder av det, men hun ville ikke
sitte i ro og hun får hovent øye av og til
tror nok det er SDA hun har :redd:
Hun har en såkalt dobbelthake og jeg prøvde å ta bilder av det, men hun ville ikke
sitte i ro og hun får hovent øye av og til
Gjør det. Jeg stusser over at det skal være SDA hvis sykdommen oppfører seg slik du har beskrevet, men uansett hvis du mener at rotta er hoven er det lettere for veterinæren å ha noe å sammenlikne med som ikke er hovent.
Hvis Kendra/Tundra hadde symptomer da hun kom, betyr det at alle kullsøsknene skulle være smittebærere, med mindre hun hadde stått minst 5 dager i "opplagring" i et fremmed rottehjem før hun kom til deg. Dessuten burde de andre rottene du hadde også ha blitt syke. Og hvis det er SDA burde de nye du har fått bli syke i løpet av en ukes tid etter at de kom, maksimalt to uker. Kanskje ikke veldig syke, for SDA kan være mer eller mindre hissig, men syke nok til at du merket det.
Håper dere finner ut av det!
Hvis Kendra/Tundra hadde symptomer da hun kom, betyr det at alle kullsøsknene skulle være smittebærere, med mindre hun hadde stått minst 5 dager i "opplagring" i et fremmed rottehjem før hun kom til deg. Dessuten burde de andre rottene du hadde også ha blitt syke. Og hvis det er SDA burde de nye du har fått bli syke i løpet av en ukes tid etter at de kom, maksimalt to uker. Kanskje ikke veldig syke, for SDA kan være mer eller mindre hissig, men syke nok til at du merket det.
Håper dere finner ut av det!
Synes selv det er merkelig ja og hun er litt hoven under halsen, det er som en liten bump.
Da tar jeg alle tre med og sjekker de nye i samme slengen.
Håper det ikke er noe alvorlig galt og håper det ikke er SDA, ikke koselig med syke
rotter
Da tar jeg alle tre med og sjekker de nye i samme slengen.
Håper det ikke er noe alvorlig galt og håper det ikke er SDA, ikke koselig med syke
rotter