Vibranord o Baytril i kombo, anbefalt dosering?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Arlaharen
Pinky

Vibranord o Baytril i kombo, anbefalt dosering?

Post by Arlaharen »

Hei. Har to jenterotter, Lillis på 300 gram og Miss på 350, med lvi. Begynte med at Miss ble syk etter en periode som ensom rotte i buret (Lillis hadde blitt operert for svulst og bodde i eget bur i 10 dager). Etter et par dager sammen begynte Lillis å vise tegn til lvi også, og da var Miss allerede igang med 0,1 ml Baytril, 25 mg, morgen og kveld (8 dagers-kur). Lillis begynte med den samme kuren, men hverken hu eller Miss så ut til å bli noe bedre, så før Lillis kur var over tok jeg begge med til veterinæren igjen og fikk Vibranord 10 mg i tillegg. Da var Miss kur over, men begge to fikk begynne på ny med 0,1 ml Baytril, morgen og kveld, og 0,12 ml Vibranord, en gang daglig, i 5 dager.

Idag er siste dagen, men tror ikke de er friske enda. Miss høres fortsatt ut som en liten traktor og Lillis høres heller ikke bra ut, men di har ihvertfall mer energi enn tidligere, så litt bedre må de jo ha blitt. Frister ikke å avslutte kuren nå og kansje starte igjen mandag når jeg snakket med veterinæren, så fortsetter nok imorra og. Men hva med doseringen? Er litt forvirra når det gjelder Vibranord også, ifølge vetten skulle jeg gi det kun 1 gang daglig sammen med Baytril, men på flaska jeg henta på apoteket står det 2 ganger daglig. Er det riktig å gi 2 ganger daglig med Vibra og Baytril i kombo? Borde nok ha ringt og spurt vetten med en gang, men gjorde altså ikke det.

Er litt usikker på hvor gamle di er, men tror på mellom 1,5 og 2 år. Di er omplasseringsrotter og tidligere eier kunne ikke si når di var født når jeg henta dem, men Miss er ca 2 måneder eldre enn Lillis.

Takknemlig for kjappe svar :)

Mvh, Eva-Lisa.

Siv M
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Re: Vibranord o Baytril i kombo, anbefalt dosering?

Post by Siv M »

Hei
Nå har jeg ikke brukt de to kurene sammen som mix til mine jenter her, men hver for seg å ingen av dem har hatt noen form for særlig bra virkning på de jeg har, håper du er heldigere, Lykke til og god bedring med dine totter :)

Arlaharen
Pinky

Post by Arlaharen »

Æsch, det var trist. Hva har du gitt dem istedenfor? Ja, det håper jeg og, tack :smile2:

Siv M
Gammelrotte

Post by Siv M »

Arlaharen wrote:Æsch, det var trist. Hva har du gitt dem istedenfor? Ja, det håper jeg og, tack :smile2:
Jeg fikk beskjed om at de hadde fått det kronisk :trist: de hadde bodd i over 1 år i bare vanlig sagflis hos en annen før de kom til meg å dette er resultatet, å nå har min ene blitt skikkelig tett, nyser å snørrer hele tiden, har time til henne i morgen igjen hos vetten, :sadpace: hun har i tillegg vert plaget i øret i snart 2 uker å øre kuren virker heller ikke.

Milla
Stjeler søppel

Post by Milla »

Når mine har hatt luftveisinfeksjon har de fått baytril og Vibranord samtidig, to ganger daglig, og alltid i 10 dager. Vanlig behandlingstid for rotter er vel mellom 10-14 dager, 8 dager er nok litt lite om lvi har virkelig satt seg.
Doseringen virker litt lite i forhold til det jeg har fått til mine.
(vet ikke helt hvor resepten er)

Du kan evt ta kontakt med matmor på pm og høre med henne angående selve doseringen av medisinene du har fått, i forhold til vekta på rottene du har.
Har opplevd ofte at dyrleger gir en alt for liten dose av medisiner til rotter og alt for kort behandlingstid.

Komboen mellom Baytril og Vibranord har funket utmerket her hos meg.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Arlaharen
Pinky

Post by Arlaharen »

Ah, godt å høre at det hjulpet! Skal kontakte Matmor idag, takk takk :)

Post Reply