Alderdom eller sykdom?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Alderdom eller sykdom?

Post by Rubisco »

Har hatt Max og Yoshi i en stund nå. De blir 2år i Juli/August (tror vi). Max snuffser mye nå, ikke mens han sover, men hele tiden ellers. Har porphyrin rundt nesa, har blitt sett på av dyrlegen minst 3 ganger uten at de har funnet noe feil. Spiser fremdeles, har matlyst, men har gått ned i vekt. Han virker blind eller har dårlig syn. Nesa og ørene fungerer fint.

Ikke mye forandring hos Yoshi. Han har alltid vært liten og sky, liker seg best alene. Spiser som vanlig, har ikke gått ned i vekt. Ingen spor av porphyrin eller snuffsing.


Begge vil gjerne bare slappe av i buret, og hvis de kommer ut, går de tilbake inn igjen etter bare et par timer. Jeg vet at dette er sikkert alderdom, men ville bare tilføye det.


Er dette grunn nok til et dyrlegebesøk til? De blir veldig veldig stresset av å være utenfor huset og spesielt i transportburet.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Alderdom eller sykdom?

Post by Matmor »

Så lenge han ikke blir svært mager eller viser tegn på mistrivsel/brå forverring ville jeg ha sagt at det er greit å bare følge med nå. Du får vurdere livskvaliteten hans, men i og med at sansene fortsatt ser ut til å være intakt, og han ikke har mer tydelige tegn på at han lider, ville jeg ha akseptert at han er gammel og at det går smått.
nå. Følg med på om han begynner å hovne opp i bena - det kan være tegn på sirkulasjonssvikt.

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Alderdom eller sykdom?

Post by Rubisco »

Okay, tusen takk, Matmor!

Post Reply