Han har en historie med talgkuler, og siden denne kulen ikke vokste, bekymret jeg meg ikke så mye.
Eneste forskjellen var at den ikke satt i huden, slik talgkulene gjorde.
Etter litt begynte den å vokse, og ble til slutt på størrelse med en klinkekule/drue - det diskuteres.
Så vi dro til veterinær, og hun kjente på den og de andre lymfene hans, sjekket litt annet.
Og konkluderte med to muligheter.
Enten var det lymfekreft, eller det var en byll.
Hvis det var en byll kunne hun stikke hull på den, men hvis hun stakk hull, og det var kreft, kunne hun kickstarte prosessen. Operasjon ble diskutert, men på grunn av rottas alder slo vi det fra oss. Han viser ingen tegn til at den plager ham eller liknende.
Veterinæren syntes det var for ille og sende oss hjem uten å gjøre noe, så jeg fikk antibiotika for fem dager.
''Prøv og gi det'', sa hun. ''Hvis kulen fortsetter å vokse, kan vi anta at det er kreft, eller vi kan prøve en runde til med antibiotika.''
Nå har han gått på antibiotika i tre dager. Kulen virker mindre, og sitter ikke lenger i muskelen. I tillegg tror jeg den har sprekt, for han hadde et stort sår i huden rett over kulen. Tydelig ikke bite eller kloresår.
Vi renser såret, og samboeren tror han så noe puss, etter at vi fikk vasket det, men da vi prøvde å dobbelsjekke så vi ikke noe til det.
Byller sprekker jo, og jeg har lest at svulster også kan det.
Men jeg lurer på om noen her inne vet om spesielle kjennetegn når de sprekker?
Og om noen eventuelt kan si om det er kreft eller byll Diesel har, sånn ut fra det dere kan lese?
Håpet er at den forsvinner ila de to neste dagene med antibiotika, og da var det jo en byll, men det er jo ikke sikkert den gjør det heller